به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۳۰۸۹۸۵
واکنش در پایان مذاکرات وین

نفتالی بنت: امتیاز دادن راه مقابله با قلدری نیست

گروه بین‌الملل: به دنبال متوقف شدن دور هفتم از مذاکرات ایران با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین بدون نتیجه روشن، نخست ‌وزیر اسرائیل ایران را «قلدر» نامید و بار دیگر در پیامی به آمریکا و غرب گفت که با دادن مزایای بیشتر نمی‌توان با «قلدری» مقابله کرد.
نفتالی بنت: امتیاز دادن راه مقابله با قلدری نیست
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت در نشست ویژه دولت خود، ساعتی پس از آن که توقف مذاکرات وین اعلام شد، گفت: «تسلیم شدن به اخاذی ایران نباید اتفاق بیفتد. به دوستان خود گفته‌ایم که ایران به شیوه باج‌گیری هسته‌ای روی آورده و شما نباید تسلیم آن شوید. ایران با نقض تمامی قوانین، از اوایل بهار امسال شروع به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بسیار بالای ۶۰ درصدی کرده؛ امری که باید به خاطر آن سرجایش نشانده شود و غرب کاملا از ابزار لازم برخوردار است و قطعا نباید امتیازات بیشتری بدهد تا (ایران) لطف کرده و غنی‌سازی را متوقف کند؛ این راه مقابله با قلدری نیست.» نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که در برابر این نوع تحرکات زورگویانه باید با قاطعیت و سرعت از ابزارهای اقتصادی، سیاسی و غیره استفاده کنیم تا روشن کنیم که رسیدن ایران به بمب اتمی را تحمل نمی‌کنیم.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در پیامی خطاب به آمریکا نوشت: «اطمینان دارم که آمریکا به وعده خود مبنی بر عدم دسترسی ایران به بمب هسته‌ای پایبند است؛ این منفعت جهان، منطقه و اسرائیل است.» دولتمردان اسرائیل از روز دوشنبه گذشته که دور هفتم از مذاکرات در وین از سرگرفته شد و نخستین دور از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی بود، شدیدا علیه آن موضع گرفته و کشورهای حاضر در گفت‌وگوها را به ترک «فوری» میز مذاکرات فراخواندند. همزمان سازمان جاسوسی اسرائیل نیز در گزارشی به آمریکا گفته بود که ایران در مسیر غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصدی است که تنها برای تولید بمب اتمی کاربرد دارد اما آمریکا و همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارزیابی اسرائیل را رد کرده و گفتند که نشانه‌ای از این امر در دست نیست. آنتونی بلینکن می‌گوید در صورت شکست دیپلماسی، واشینگتن گزینه‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.

با این حال پس از آن نفتالی بنت در بیانیه دیگری با استناد به گزارش جدید آژانس در خصوص آغاز بهره‌برداری ایران از سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات هسته‌ای فردو در حومه شهر قم، بار دیگر خواهان قطع تماس‌های کشورهای حاضر در مذاکرات با ایران شد. ایران تاکید کرده بود که هیئت‌های در وین «از اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل دستور نخواهند گرفت». اما در پی آن، داوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، پنج‌شنبه شب در موضع‌گیری کم‌سابقه و آشکاری گفت کشورش با مذاکرات وین مخالف است و نتیجه آن هر چه باشد، «موساد متعهد است که نگذارد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای برسد». با وجود تشدید اظهارات سران اسرائیل علیه مذاکرات وین، بیانیه‌های هیئت‌های ایرانی و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات نشان می‌دهد که هیئت‌‌ها پس از رایزنی‌های کوتاهی در پایتخت کشور خود، ظاهرا قرار است در روزهای آینده گفت‌وگوها را دنبال کنند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که در طول مذاکرات روزهای گذشته در وین، اختلافات میان دولت نفتالی بنت با دولت جو بایدن عمیق‌تر شده و بیانیه‌های نخست‌وزیر و دیگر دولتمردان اسرائیلی علیه مذاکرات وین، در حقیقت همگی موضع‌گیری آشکار علیه آمریکا بوده است. این در حالی است که یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، پیشتر به آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود قول داده بود که مسائل مورد اختلاف، پشت درهای بسته مطرح شود و دولت بنت از رویکردی که بنیامین نتانیاهو در قبال آمریکا داشت، دوری کند. به نوشته وای‌نت، گفت‌وگوی تلفنی پنج‌شنبه شب گذشته میان نفتالی بنت با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یک «مکالمه سخت و طولانی» بود اما بلینکن درخواست نفتالی بنت را برای خاتمه دادن به حضور غیرمستقیم در مذاکرات وین نپذیرفته است. بر اساس این گزارش، سفر این هفته بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن با محوریت ایران و همکاری مشترک، تلاشی برای کاهش تنش میان دولت نفتالی بنت با دولت جو بایدن است.
 
برچسب ها: نفتالی بنت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها