به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۰۹۱۴۵

ماراتن خرید گندم در بازار جهانی

ماراتن خرید گندم در بازار جهانی
گروه اقتصادی: یک شرکت تولید آرد بزرگ خاورمیانه‌ای دو ماه پیش یک محموله گندم مرغوب استرالیایی خرید و اکنون حاضر است ۱۰ درصد بیشتر برای خرید محموله مشابه پرداخت کند اما نتوانسته است قراردادی منعقد کند زیرا صادرکنندگان به دلیل کاهش تولید، نمی توانند گندم خوراکی کافی پیدا کنند.به گزارش ایسنا، پس از سلسله مسائل تولید که به تولید و صادرات بزرگترین تولیدکنندگان جهان ضربه زد،  این شرکت یکی از ده‌ها واردکننده جهانی است که تلاش می‌کنند گندم حاوی پروتئین بالا خریداری کنند که در تهیه نان، رشته و مواد غذایی دیگر استفاده می‌شود.
 
معامله‌گران که گندم مرغوب فروختند اکنون تلاش می‌کنند از منابع دیگر گندم برای عرضه تامین کنند و خریدارانی که نگران امنیت غذایی هستند، به افزایش قیمتها به بالاترین رکورد چند ساله کمک می کنند.جدیدترین آسیب به محصول گندم، در استرالیا اتفاق افتاد. این کشور در آستانه برداشت ۳۴.۴ میلیون تن گندم در فصل زراعی جاری بود اما با بارندگیهای غیرفصلی روبرو شد که به سطح پروتئین محصول آسیب زدند.

یک معامله‌گر که گندم به خاورمیانه و شمال آفریقا می‌فروشد، اظهار کرد: بازار جهانی گندم در چند هفته گذشته دچار تغییرات چشمگیری شده است. اگر سفارش گندم مرغوب داده باشید، مطمئن نیستید چه چیزی دریافت می کنید.اختلاف قیمت بین گندم کیفیت پایین ASW و گندم مرغوب APW استرالیا از هشت تا ۱۰ دلار در چند ماه پیش، به ۴۷ دلار در هر تن در حال حاضر رسیده است که گویای رتبه بندی کیفیت نابرابر است. نتایج برداشت که نگرانیهایی را نسبت به سطح پروتئین گندم برانگیخت، اختلاف قیمت انواع گندم استرالیا را تشدید کرد. گندم کیفیت پایین ASW استرالیا هفته گذشته ۳۱۸ دلار در هر تن بود در حالی که APW به قیمت ۳۶۵ دلار در هر تن فروخته شد.

تنشها در بازار گندم در سراسر جهان ملموس بوده است. قیمت گندمی که در شیکاگو معامله می‌شود، ماه گذشته به بالاترین حد ۹ سال اخیر صعود کرد در حالی که قیمتها در بنادر روسیه که بزرگترین صادرکننده جهان است و استرالیا که چهارمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است، به بالاترین رکورد همه زمانها رسیده است.
طبق گزارش فائو، قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر تقاضای بالا برای گندم و محصولات لبنی، در نوامبر برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت و در بالاترین رکورد ۱۰ سال اخیر ایستاد.

این قیمتهای گیج کننده باعث شده است خریداران که همچنان از تبعات اقتصادی ویروس کرونا رنج می برند، احساس خطر کنند و افزایش هزینه‌های حمل بار هم این مشکل را پیچیده کرده است.بسیاری از شرکتهای تولید آرد که اوایل امسال با امید به خرید محصول فراوان و مرغوب استرالیا از خریدهای گران خودداری کردند، اکنون ذخایر پایین‌تری دارند. همزمان روسیه، آمریکا و کانادا که صادرکنندگان بزرگ هستند پس از شرایط جوی نامساعد، گندم مرغوب کمتر از حد معمولی برای عرضه دارند.

اندری سیزوف، مدیر شرکت مشاوره کشاورزی ساوکان اظهار کرد: طبق معمول روسیه گندم حاوی ۱۲ تا ۱۲.۵ درصد پروتئین در فصل جاری می فروشد.با این حال انتظار می‌رود تولید گندم روسیه امسال کاهش پیدا کرده و صادرات در فصل بازاریابی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به میزان ۳۴ درصد کاهش داشته باشد.

در آلمان که تولیدکننده گندم بزرگ اروپاست، معامله‌گران می گویند واردکنندگان بزرگی نظیر عربستان سعودی و ایران امیدوار بودند حجم زیادی گندم حاوی پروتئین بالا از استرالیا وارد کنند.یک معامله‌گر آلمانی گفت: این عرضه بالا به خطر افتاده و واردکنندگان ممکن است گزینه دیگری به جز خرید از منابع دیگر نداشته باشند. یک معامله‌گر آلمانی دیگر اظهار کرد: گمانه زنی در بازار وجود دارد که عربستان سعودی خرید ۱.۲۷ میلیون تن گندم که در اول نوامبر اعلام کرد را از کجا تامین کرده است. اگر استرالیا یکی از منابع تامین گندم این کشور باشد، در این صورت باید فورا تغییراتی داده شود تا واردات که در ژانویه قرار است آغاز شود، محقق شود. محاسبات تقاضا برای گندم اتحادیه اروپا هم ممکن است تغییرات بنیادی پیدا کند.

در کانادا خشکسالی، برداشت گندم بهاره را به پایین‌ترین میزان ۱۴ سال اخیر رسانده اما هوای گرم و خشک سطح پروتئین محصول را تقویت کرده است.قیمتهای جهانی گندم به دلیل نگرانیهای فزاینده نسبت به کیفیت محصول به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده است. با این حال قیمتهای بالا، فروش گندم آمریکای شمالی که پروتئین بالایی دارد را فلج کرده است و به گفته یک صادرکننده کانادایی، صادرکنندگان هیچ فروشی برای تحویل در ژانویه یا تاریخ پس از آن را ثبت نکرده اند.بر اساس گزارش رویترز، وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده که کاشت گندم آمریکا در فصل زراعی آینده افزایش خواهد یافت اما نگرانیها نسبت به کیفیت محصول ممکن است همچنان استمرار پیدا کند.
برچسب ها: قیمت گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها