به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۰۹۱۷۷

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر
گروه علمی: محققان روشی غیرتهاجمی برای از بین بردن مدارهای عصبی معیوب مغز یافته‌اند که به پزشکان این امکان را می‌دهد که بیماری‌های عصبی را بدون نیاز به انجام عمل‌های جراحی تهاجمی مرسوم، درمان کنند.
به گزارش ایسنا، محققان دانشکده پزشکی ویرجینیا با همکاری محققان دانشگاه "استفورد" این روش جدید را ایجاد کرده‌اند و اگر این روش با موفقیت در اتاق عمل اجرا شود انقلابی در زمینه درمان برخی از چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین بیماری‌های عصبی از جمله صرع و ناتوانی‌های حرکتی خواهد بود.

در این رویکرد از ترکیب امواج فراصوت با شدت کم و ریزحباب‌ها استفاده می‌شود تا بتوان از سد دفاعی طبیعی مغز عبور کرد و نوروتوکسین‌ها را به مغز رساند. نوروتوکسین نوعی ماده‌ای شیمیایی است که سلول‌های معیوب مغز را از بین می‌برد اما به سایر سلول‌های سالم مغز آسیبی نمی‌رساند و ساختار مغز را حفظ می‌کند.

"کوین اس لی"(Kevin S. Lee) دانشجوی دکتری از دپارتمان علوم و جراحی اعصاب دانشگاه ویرجینیا و "مرکز ایمنی‌شناسی مغز و گلیا"(BIG) می‌گوید: این روش جدید این قابلیت را دارد که جایگزین جراحی‌های مرتبط با اختلالات عصبی شود که به دارو جواب نمی‌دهند.  این رویکرد منحصربه‌فرد سلول‌های مغزی بیمار را از بین‌ می‌برد اما به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند و تمامی این‌ها بدون نیاز به برش پوست سر انجام می‌گیرد.

نام این روش جدید PING است و تاکنون در مطالعات آزمایشگاهی پتانسیل‌های قابل توجهی از خود نشان داده برای مثال یکی از کاربردهای امیدبخش این روش درمان صرع‌هایی است که به دارو پاسخ نمی‌دهند. حدود یک سوم بیمارانی که مبتلا به صرع هستند به داروهای ضد صرع پاسخ نمی‌دهند و عمل جراحی برای برخی از آن‌ها به کاهش یا متوقف کردن تشنج کمک می‌کند. "لی" و گروهش به همراه همکارانشان در استفورد نشان دادند که این روش جدید قادر به از بین بردن یا کاهش تشنج در دو مدل تحقیقاتی صرع بوده است. این یافته‌ها امکان‌پذیر بودن درمان صرع با درمان‌های غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی‌های سنتی را نشان می‌دهد.

مزیت دیگر روش PING این است که می‌تواند بیماران مبتلا به صرع که تمایلی به انجام عمل‌های جراحی تهاجمی ندارند را تشویق به درمان کند."لی" و همکارانش در مقاله علمی جدید در مجله‌ی Neurosurgery توانایی‌های روش PING را با جرئیات توضیح دادند. این روش در منطقه‌ای از مغز سلول‌های عصبی معیوب را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های سالم را دست نخورده باقی می‌گذارد این در حالی است که در روش‌های تهاجمی تمامی سلول‌های منطقه مورد نظر تخریب می‌شوند.

یکی از مزیت‌های اصلی این روش، دقت بی‌نظیر آن است. PING با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی(MRI) به دانشمندان امکان ورود به داخل جمجمه و هدایت دقیق امواج فراصوت را می‌دهد تا از سد خونی مغزی منطقه مورد نظر را عبور کنند.سدخونی مغزی از ورود سلول‌ها و مولکول‌های مضر به مغز جلوگیری می‌کند اما این سد جلوی ورود داروهای مفید را نیز می‌گیرد.محققان دانشگاه ویرجینیا در مقاله جدید خود توضیح دادند که PING امکان رساندن نیتورکسین به مناطق مورد نظر در مغز را فراهم می‌کند. این ماده اعصاب آسیب‌دیده‌ را از بین می‌برد.

مزیت دیگر این روش فراهم کردن امکان دسترسی به مناطقی از مغز است که دسترسی به آن‌ها در عمل‌های جراحی معمول بسیار سخت یا غیر ممکن است."لی" می‌گوید: ما امیدواریم که روش PING تبدیل به عنصری اساسی در نسل بعدی رویکردهای دقیق و غیرتهاجمی برای درمان اختلالات عصبی شود.
برچسب ها: جراحی مغز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها