کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهمیت پتاسیم به عنوان یک ماده مغذی

14 آذر 1400 ساعت 18:09


گروه علمی: پتاسیم ماده مغذی است که برای کارکرد طبیعی همه سلول‌ها لازم است.پتاسیم ضربان قلب را تنظیم می‌کند، کارکرد درست عضلات و اعصاب تضمین می‌کند و برای ساخت پروتئین و سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها در بدن ضروری است.

هزاران سال پیش که انسان‌ها زندگی‌شان را با شکار حیوانات و گردآوری‌ میوه‌ها می‌گذراندند، پتاسیم به مقدار زیادی در رژیم غذایی‌شان وجود داشت و میزان سدیم (نمک) در آن اندک بود. در این رژیم غذایی به اصطلاح «پالئولیتیک» یا «پالئو» میزان پتاسیم ۱۶ برابر میزان سدیم است.

برعکس، در رژیم‌های غذایی امروزی معمولا میزان سدیم (نمک معمولی) بیشتر از میزان پتاسیم است. علت این است میزان بالای غذاهای فراوری‌شده یا از پیش‌آمده در رژیم غذایی امروزی است که حاوی مقدار زیادی نمک به عنوان نگهدارنده هستند و میزان پتاسیم آنها اندک است. تصور می‌شد این عدم تعادل که با روند تکاملی انسان‌ها ناهمخوان است، علت اصلی دچار شدن به فشار خون بالا است.

میزان کافی توصیه‌شده دریافت پتاسیم ۴۷۰۰ میلی‌گرم است. موز اغلب منبع خوب پتاسیم شمرده می‌شود، اما سایر میوه‌ها از جمله (آلو، زردآلو و آب پرتقال) و سبزیجات (کدو و سیب‌زمینی) نیز حاوی این ماده غذایی اغلب نادیده‌گرفته شده هستند.


کد مطلب: 309190

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309190/اهمیت-پتاسیم-عنوان-یک-ماده-مغذی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir