به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۳۰۹۱۹۷

تهدید جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی با نبود دارو

تهدید جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی با نبود دارو
گروه جامعه: عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: تامین نشدن دارو‌های پیوندی جان ۶۰ هزار بیمار را در کشور تهدید می‌کند.محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری  اظهار کرد: در گذشته از کار افتادن یا نارسایی یکی از اعضای بدن به مرگ افراد منجر می‌شد، اما با انجام اولین عمل پیوند عضو در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی روش جدیدی برای درمان بیماری‌ها به وجود آمد روشی که یک مشکل بزرگ داشت که همچنان هم دارد.
 
پس زدن عضو جدید توسط سیستم ایمنی بدن میزبان
او افزود: بیماران پیوندی باید تا آخر عمر دارو‌هایی را مصرف کنند تا بدن، عضو پیوندی را پس نزند دارو‌هایی که روز به روز گران‌تر و البته نایاب‌تر می‌شوند و بیماران علاوه بر درد جسمانی باید فشار روحی و روانی پیدا نشدن دارو در داروخانه‌ها را نیز تحمل کنند. در حال حاضر تامین نشدن این دارو‌ها جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی در کشور را تهدید می‌کند. بیمارانی که برای دریافت عضو سال‌ها در نوبت، انتظار می‌کشند حالا با یک چالش بزرگ و خطرناک مواجه هستند.

مقدسیان  گفت: در سال ۱۳۸۸ وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری فراخوانی را برای تولید دارو‌های بیولوژیک صادر کردند که برای جلوگیری از پس زدن بافت‌های پیوندی به خصوص کلیه پیوندی استفاده می‌شود. این دارو گران‌ترین داروی پیوندی در جهان است که حتی با وجود واردات با ارز دولتی باز هم قیمت بالایی دارد. فرایند تولید این دارو بسیار دشوار و زمان بر است، اما شرکت دانش بنیان ما تصمیم خود را برای تولید این دارو گرفته بود. یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در برابر تولید این دارو تامین مالی برای عملیاتی کردن پروژه‌های تحقیقاتی است.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد: با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری، ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و ستاد توسعه زیست فناوری مشکلات این شرکت‌ها حل شده و در حال حاضر در نقطه خوبی قرار داریم، اما تا خود کفایی راه طولانی وجود دارد. تحت فشار قرار گرفتن شرکت‌های تولید کننده به دلیل فروش دارو به ایران و مشکلات بانکی انتقال ارز تامین دارو‌ها را بسیار سخت کرده است. این مشکلات بار دیگر اهمیت خود کفایی در صنعت دارو را ثابت می‌کند، صنعتی که با جان انسان‌ها سرو کار دارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: پیوند عضو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها