به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۳۰۹۲۰۹

آشنایی با حشره موزی که به پوست شر شما میچسبد و مهمان موهای شما می شود

گروه سلامت: حشره موزی که به پوست شر شما میچسبد و مهمان موهای شما می شود همان شپش معروف است که افراد بسیاری آن را تجربه کرده اند، اگر از جمله افراد درگیر این انگل هستید جهت آشنایی بیشتر با آن با ما تا پایان همراه باشید.
آشنایی با حشره موزی که به پوست شر شما میچسبد و مهمان موهای شما می شود
شپش چیست و چگونه زندگی می کند؟
 شپش نوعی انگل است که روی سر، مژه، ابرو و ریش و سبیل انسان زندگی کرده و جهت بقا از خون لایه‌های سطحی پوست تغذیه می‌کند؛  تخم شپش‌‌که به آن رشک نیز گفته می شود، بیضی شکل، کوچک و سفید رنگ بوده و به ساقه مو می‌چسبد که در اثر دما و رطوبت مناسب بین موها، پس از 7 روز این تخم‌ها به شپش بالغی تبدیل می شوند که می توانند از خون انسان تغذیه و جفت گیری کرده و تخم گذاری کنند.
شپش حشره است اما بال ندارد و اندازه آن حدود یک الی دو میلی متر است، سه جفت پاهای این حشره به گونه ای هستند که شپش به کمک آنها می تواند بر روی موی انسان حرکت کند.
یک شپش ماده هر روز در حال تخم گذاری است لذا به سرعت بر تعداد شپش ها افزوده می شود به طوری که عدم درمان این انگل موجب تکثیر سریع آنها و مشکلات بدتر خواهد شد.
 
تشخیص شپش چگونه است؟
شپش (حشراتی که به پوست سر میچسبند و باعث خارش میشوند) در کودکان ۳ تا ۱۲ سال بیش از سایر افراد مشاهده می شود.
معمولا فرد مبتلا به شپش دچار خارش در ناحیه سر و گردن، احساس رفتن چیزی روی سر، برجستگی قرمز و زخم پوست سر و عفونت باکتریایی در ناحیه سر می شود که هر چه تعداد شپش ها بیشتر شود، این مشکلات نیز شدت بیشتری خواهند یافت.
شپش ها مانند شوره سر دیده می شود در مواردی که تعداد آنها زیاد است از سر می افتند و به اطراف حرکت می کنند.
 


انگل شپش سر نگران‌کننده است؟
شپش‌ خود به تنهایی عامل خطرناکی نیست و چنانچه به‌موقع درمان شود، مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نخواهند کرد در واقع  شپش‌ها زمانی نگران‌کننده هستند که خارش سر بسیار شدید شود و زخم‌های عفونی در پوست کف سر به وجود آید.
جهت رفع مشکلات ناشی از شپش مانند زخم شدن پوست سر، ابتدا باید شپش ها را از بین برد سپس اقدامات درمانی لازم جهت درمان عوارض ناشی از آن را انجام داد.
 
پیشگیری از شپش چگونه است؟
والدین باید معاینه فیزیکی سر فرزند خود را به طور منظم و دوره ای انجام دهند بخصوص زمانی که دانش آموزان پس از گذراندن تعطیلات به مدرسه بازمی گردند.
در صورت ابتلا یک دانش آموز به شپش باید توصیه های مراقبتی در خصوص عدم استفاده از وسایل شخصی فرد آلوده، رعایت فاصله هنگام نشستن و غیره به دانش آموز داده شود تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.
کارشناسان بهداشت مدارس باید با دقت بیشتر در این خصوص عمل کرده، دانش آموزان را در خصوص وجود چنین عارضه ای آگاه ساخته و توصیه های بهداشتی را به آنها گوشزد کنند.
در صورت ابتلا یک دانش آموز به شپش، والدین باید مسئولین مدرسه را مطلع سازند و اقدامات درمانی لازم را شروع کنند.
هرگز نباید اعضای خانواده از وسایل شخصی فرد آلوده به شپش استفاده کنند.
باید به طور مرتب کلیه وسایل فرد آلوده به شپش با گرم جوشانده شود.
 


درمان شپش چگونه است؟
در قدیم جهت خلاص شدن از شر این حشره دردسرساز موی سر را به طور کامل می تراشیدند که این مسئله برای افراد بسیاری بخصوص دختران و زنان بسیار تاثیرات روحی بدی داشت اما امروزه دیگر به چنین کاری نیاز نیست.
روش های خانگی و سنتی متعددی جهت درمان شپش وجود دارد که افراد بسیاری آنها را توصیه می کنند، اما برخی افراد با امتحان کردن آنها به نتیجه ای نمی رسند زیرا اولا اینکه درمان شپش نیاز مداومت زیادی دارد زیرا برخی روش های خانگی فقط شپش ها را از بین می برد در حالی که تخم این حشرات باقی ماننده و مجددا شپش ها عود می کنند و ثانیا اینکه باید روشی را انتخاب کرد که تاثیر مثبتی در نابودی شپش ها داشته باشد زیرا برخی روش ها تاثیری چندانی ندارد.
چنانچه روش مطمئنی را نمی شناسید بهتر است جهت رفع این عارضه به متخصص پوست و مو مراجعه کنید زیرا پزشکان متخصص با توجه به شرایط فرد از داروها، محلول ها و شامپوهایی استفاده می کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن به طور کامل شپش ها و تخم های آنها را از بین ببرد و خطری برای فرد مبتلا  ایجاد نشود.
برخی افراد از سموم و مواد خطرناکی جهت نابودی شپش ها استفاده می کنند که خطرات زیادی به همراه دارد مانند گیجی، مسمومیت و حتی مرگ، لذا مراجعه به پزشک متخصص راحت ترین کار جهت درمان این عارضه است.
چه از روش های خانگی جهت درمان شپش کمک گرفته شود چه تجویزات پزشک باید در هر دو حالت؛ کندن تخم های شپش از مو و شانه زدن موها با شانه مخصوص شپش که دندانه ریز و مخصوصی برای این کار دارد، صورت پذیرد.
چکاپ موها حتی پس از نابودی موها تا مدتی باید صورت پذیرد تا مطمئن شوید دیگر شپشی وجود ندارد.
 
درمان خانگی رفع شپش چیست؟
به منظور رفع شپش می توان کمی سرکه، نمک و سس مایونز را مخلوط کرده و به سر بمالید تا  یک ساعت سپس موها را شست و شو داده و با شانه مخصوص موها را شانه کنید. این کار را تا نابودی کامل شپش ها باید ادامه داد.
رنگ و دکلره کردن موها هم روش موثری در رفع شپش سر است به این شرط که پس از انجام این کار تخم ها را از موها با دست خارج کنید و با شانه مخصوص ضدشپش نیز موها را شانه کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها