کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استقبال مافیای دارو از «اومیکرون»

روزنامه همدلی , 15 آذر 1400 ساعت 9:50


گروه جامعه: نوظهور بودن اومیکرون باعث شده این سویه جدید ویروس کرونا، ناشناخته باشد. در تحقیقات اولیه گفته‌شده است که سرایت‌پذیری آن از گونه‌های قبلی بیشتر است؛ اما درباره شدت آن و اثربخشی واکسن‌ها تحقیقات ادامه دارد. در این میان پزشکان مردم را همچنان به واکسن زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کند؛ اما به‌رغم آنکه ورود اتباع هشت کشور آفریقایی به کشور ممنوع شده، خبری حاکی از شکسته شدن این ممنوعیت در بندر امام خمینی (ره) خوزستان بود.

روز گذشته خبر رسید که باوجوداینکه مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم اما پلیس گذرنامه بندر امام (ره) برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه دادند از کشتی خارج و وارد شهر شوند. موضوعی که با وجود هشدارهای روزهای گذشته مبنی بر ممنوعیت ورود افراد از این کشورها به نظر می‌رسد، اتفاقی عمدی باشد که حتی رد پای مافیای دارو را نیز در آن جستجو کرد.

ابهامات اومیکرون
اومیکرون بیش از یک هفته است که یک جهان با حدود هشت میلیارد نفر جمعیت را نگران کرده است؛ سویه‌ای که چون جدید است هنوز اطلاعات زیادی درباره آن به دست نیامده و مقداری طول می‌کشد که محققان با قاطعیت درباره آن صحبت کنند. آن‌طور که پیداست محققان بر اینکه سویه جدید از سویه‌های قبلی مسری‌تر است، اتفاق‌نظر دارند. تا این جای کار سازمان جهانی بداشت همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل شستشوی مرتب دست‌ها، ماسک زدن، حفظ فاصله اجتماعی، باز گذاشتن پنجره‌ها در مکان‌های سرپوشیده و پوشاندن دهان با آرنج هنگام عطسه یا سرفه را توصیه کرده است.

تا هنگام نوشتن این گزارش، اومیکرون در 38 کشور واردشده بود و این در حالی است که بسیاری از کشورها به‌زعم خود تلاش کرده بودند جلوی ورود این ویروس را با منع پذیرفتن مسافر از آفریقای جنوبی و برخی کشورهای دیگر بگیرند. تا دیروز ظهر تلفات جانی درباره افراد مبتلا به اومیکرون اعلام‌نشده بود؛ برخی می‌گویند این سویه ممکن وخامت کمتری نسبت به سویه دلتا داشته باشد و برخی دیگر به این ادعا به دیده تردید نگاه می‌کنند؛ همان‌طور که هنوز معلوم نیست واکسن‌ها چقدر می‌توانند بدن انسان را در برابر آن ایمن کنند.

نمی‌توان گفت اومیکرون وارد کشور نشده است
در ایران نیز افراد بسیاری نگران پیدا شدن این سویه در کشور‌ند؛ کشور پیش‌ازاین، پنج پیک کرونا را تجربه کرده است و اگر واکسن‌ها نتوانند به مدد انسان بیایند ممکن است بار دیگر موج سهمگین کرونا افراد زیادی را غرق کند، به‌ویژه حالا که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش پیداکرده است؛ اما نکته اینجاست که اگر پیدا شدن این ویروس به‌صورت رسمی اعلام نمی‌شود نمی‌توان آن را به معنای نبود سویه جدید در جامعه تلقی کرد بلکه احتیاط حکم می‌کند این سکوت را ناشی از عدم‌تشخیص ویروس فرض کرد. در همین رابطه عاطفه عابدینی، دبیر سابق کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: «نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که این سویه تا کنون وارد کشور نشده است چراکه بررسی سکانس ویروسی در کشور ما برنامه مدونی ندارد و ممکن است اومیکرون هم‌اکنون به ایران هم رسیده باشد، اما شناسایی نشده باشد».او معتقد است شناسایی نشدن این ویروس در ایران به خاطر نبود امکانات مناسب نیست بلکه «اما برنامه مدونی در خصوص آن وجود ندارد.»

افراد واکسینه نشده بیشترین درگیری به اومیکرون را دارند
هرچند که هنوز میزان اثربخشی واکسن‌ها بر روی اومیکرون پیدا نیست، به نظر می‌رسد در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها کاری است مردم می‌توانند انجام دهند. عابدینی می‌گوید: در کشور‌هایی که تا کنون این ویروس شناسایی‌شده بیشتر گرفتاری‌ها به افراد واکسینه نشده اختصاص داشته است و حتی اشخاص واکسینه نشده‌ای که قبلاً این عفونت را تجربه کرده‌اند هم دچار این بیماری شده‌اند و ازاین‌رو نمی‌توان گفت که واکسن‌ها در مقابل این سویه کاملاً بی‌اثر هستند البته برای تشخیص میزان ایمنی بخشی واکسن‌ها در مقابل این سویه باید در آینده بررسی‌هایی صورت گیرد و این امر در سطح جامعه مشخص می‌شود.

گذشته از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حکومت وظیفه‌ای فراتر دارد و باید با رعایت مقررات سفت‌وسخت باید جلوی ورود مسافران مشکوک به ابتلا به اومیکرون را بگیرد؛ به‌ویژه وقتی پرواز مستقیم از برخی کشورها به ایران نیست این وظیفه حساس‌تر می‌شود سروکار داشتن مسافران با افرادی از ملیت‌های گوناگون در کشورهای واسطه پرواز این موضوع را حساس‌تر می‌کند. تا کنون ورود اتباع هشت کشور (آفریقای جنوبی، موزامبیک، مولاوی، لستو زیمبابوه، بوتسوانا، اسواتینی و نامیبیا) به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به کشور ممنوع شده است.

رئیس دانشگاه جندی‌شاپور: اتباع آفریقای جنوبی به وارد ایران شدند
کمتر از یک هفته از برقراری این ممنوعیت خبری روی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت که حاکی از ورود مسافران آفریقایی به ایران بود. فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفته «باوجوداینکه مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم اما پلیس گذرنامه بندر امام (ره) برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه دادند از کشتی خارج و وارد شهر شوند؛ این در حالی است که تبعه این کشورها حتی اگر تست منفی داشته باشند نباید اجازه ورود به کشور داشته باشند.»

رئیس دانشگاه جندی‌شاپور اهواز همچنین گفته: «در ۱۰ روز گذشته ۳۲ کشتی با ۶۵۹ خدمه وارد خوزستان شده‌اند که از ۴۹۲ نفر از این تعداد در ۴۰ مایلی دریا تست گرفته شد و مابقی افراد نیز تست منفی همراه خود داشتند.» به گفته او «عمده کشتی‌های واردشده به بنادر خوزستان از امارات، هند، روسیه و برزیل بوده‌اند.» ازآنجایی‌که پیدا شدن اومیکرون در کشور هزینه بسیار بالایی به سیستم بهداشت و درمان خسته کشور تحمیل می‌کند، این سؤال طرح می‌شود که چه چیزی سبب‌ساز ورود مسافران آفریقایی به کشور به‌رغم ممنوعیت‌ها شده است؟

باز هم پای مافیای دارو در میان است؟
این سؤال در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین حرف‌وحدیث‌هایی درباره سود بردن مافیای دارو از پاندمی کرونا مطرح‌شده بود. چند ماه پیش امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که به‌عنوان عضو ستاد مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی تهران 20 حضور پیداکرده بود از بار مالی سه هزار میلیارد تومانی داروهای کرونا مثل رمدسیویر و فاویپیراویر خبر داد. او گفته بود: نه‌فقط در ایران بلکه در کل جهان عده‌ای از چرخه اقتصادی کرونا سود می‌برند؛ مثلاً مصرف سرم ناگهان افزایش پیدا کرد و مصرف سرم ما 12 میلیون شد درحالی‌که توان تولید ما 11 میلیون است.
حال باید منتظر ماند و دید مسئولان چه پاسخی درباره شکسته شدن ممنوعیت ورود آفریقایی تباران به کشور می‌دهند؛ اگر پای مافیای دارو در میان باشد با پیک جدیدی از کرونا و مردمی داغدار فقدان خویشاوندانشان روبه‌رو خواهیم بود.


کد مطلب: 309226

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309226/استقبال-مافیای-دارو-اومیکرون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir