کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطیب‌زاده: تمرکز اصلی بر رفع تحریم‌هاست

عزم قطعی برای رسیدن به توافق داریم

15 آذر 1400 ساعت 15:37


گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  در پاسخ به تهدیدات برخی از مقامات رژیم صهیونسیتی در مورد احتمال حمله به ایران گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.
سعید خطیب زاده در خصوص اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت‌های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهد، اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس از روز اول مخالف هر گونه گفت وگو در منطقه بوده است. این رژیم در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در ارتباط با موضوعات بین المللی است.
خطیب زاده با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام و برگزاری مذاکرات وین گفت: این رژیم از روز اول پنهان نکرده است که با برجام مخالف بوده و سعی در برهم زدن داشته و این سابقه روشنی است که نیاز به توضیح ندارد.وی افزود: نقطه تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی مطرح می‌شود که دارنده کلاهک‌های هسته ای است. عضو هیچ گونه رژیم مانیتورینگ بین المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است و تمام تلاشش را به صورت پنهان و آشکارا برای برهم زدن منطقه به کار می‌گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات مطرح شده کاملا بی پایه و اساس است و آن کسی که این اظهارات را مطرح می‌کند نیز بی آبرو است لذا پرداختن بیشتر به این موضوع و اظهارات تلف کردن وقت است.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در مذاکرات لغو تحریم‌ها درباره برنامه موشکی توافق موقت و گام به گام و یا FATF صحبت‌هایی شده است، گفت: ما در وین براساس پیش نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و هم چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها از سوی طرف‌های موافق مذاکره می‌کنیم و همان طور که پیش از این نیز گفته ام چیزی به نام توافق گام به گام و یا طرح‌های موقت اساسا مطرح نیست.
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مورد بازگشت به تعهداتش در برجام جدی نبوده و در همین چارچوب ما به هفتمین دور گفت وگوهای وین پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده بلکه همه تلاشش را  طی سال‌های گذشته به کار گذاشته که هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هر کس پایبند به برجام بوده است را مورد تنبیه قرار داده اساسا در جایگاهی نیست که بخواهد چنین اظهاراتی را مطرح کند.
وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها به جای این گونه اظهارات که بیشتر در چارچوب مقصرنمایی و فرار از مسئولیت‌هایشان است بهتر است به راه ساده تر برگردند و آن این است که به تعهداتشان بازگردند و تعهداتشان را انجام دهند.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از طرف‌های مذاکره کننده با ایران در جریان مذاکرات وین مدعی هستند که تیم مذاکره کننده ایران متوجه فوریت اضطرار در مذاکرات و ضروری بودن این مسئله نیست، گفت: آنچه که من می‌گویم روایت آمریکایی از وین نیست بلکه روایت ایران از این مذاکرات است. یک روایت دقیق و بدون غلوهای معمول که بعضا در رسانه‌های غربی دیده می‌شود.وی تأکید کرد: ما به مذاکرات وین با یک اراده جدی وارد شدیم و تمام تلاش مان این است که به یک توافق خوب برسیم. توافق خوب را در راستای انجام تعهداتی می‌دانیم که همه اطراف در برجام دارند.
خطیب زاده ادامه داد: کم و کیف هیئت اعزامی ایران و ترکیب آن نشان می‌دهد که هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان جا تصمیم بگیرند و توان مدیریتی و کارشناسی با هم تجمیع شده بود.وی افزود: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آید تیم ایران متون آماده مکتوب به آن‌ها بدهد. به محض اینکه این متون داده شد برخی از درزهای رسانه ای و اظهارات رسانه ای در این زمینه مطرح شد از جمله اینکه این متون قابل انجام نیستند و یا حداکثرگرایانه است.خطیب زاده گفت: این در حالی است که تمامی آنچه که در این متون نوشته شده مبتنی بر برجام و پیش نویس شش دور مذاکرات قبلی است و اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد ولی به نظر می‌رسد رویکرد آمریکا و طرف‌های مقابل برای انجام تعهداتشان حداقلی است و به همین خاطر آن‌ها درخواست کردند که برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند. تیم ایران همان جا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا زمانی که لازم باشد در وین بمانند و به توافق‌های لازم در متون برسند ولی به خاطر اصرار طرف مقابل برای نیاز به مشورت با پایتخت‌هایشان، ایران نیز این موضوع را پذیرفت.وی ادامه داد: موضوع مهم این است که طرف مقابل نیز مثل ایران با پیشنهادات مشخصی بر سر میز مذاکرات وین حضور پیدا کند. آنچه که ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه ای کند و یا بازی مقصرنمایی را پیش ببرد و تصور داشته باشد که با این بازی می‌تواند افکار تصمیم سازان و نخبگان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد باور غلطی است.خطیب زاده تأکید کرد: ما می‌دانیم که در وین چه می‌خواهیم و آنچه که می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی به متون ایران براساس برجام نگرفته و گفته که باید بررسی کند.وی گفت: آن چه که ایران به عنوان پیش نویس خود ارائه کرده است تماما بر اساس متن پیش‌نویسی است که در شش دور قبلی مذاکرات انجام شده است و طبیعی است که آن متن با نظرات تیم مذاکره کننده ایران ارائه شده است. ما متن را از ابتدا ننوشته‌ایم و در متن ارائه شده متن شش دور مذاکرات قبلی مبنا قرار داده شده است و ما نظرات خود را اعلام کرده ایم.خطیب زاده ادامه داد: در بالای متن همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم یک اصل نوشته شده مبنی بر اینکه ما هیچ توافقی نداریم مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم.وی ادامه داد: انشاءالله آخر این هفته طرف‌های اروپایی با پیشنهادهای مشخص یا پاسخ‌های مشخص به متن پیشنهادی ایران وارد وین خواهند شد و ما برای رسیدن به یک توافق خوب با یک هیئت تصمیم گیر و کارشناسی مذاکرات را ادامه خواهیم داد.وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات گفت: مردم از هیئت مذاکره کننده انتظار دارند که منافع آن‌ها به صورت قطعی و با دقت لحاظ شود. ایران عزم قطعی برای رسیدن به توافق دارد و براساس همین ملاحظات این دو سند از سوی ایران ارائه شده است و بهتر است که طرف‌های مقابل با پیشنهادات مشخصی در مورد پیشنهادات ایران به خصوص بندهای مربوط به رفع تحریم‌ها به وین بیایند. همان طور که پیش از این بارها گفته ایم ما چیزی کمتر از برجام را نمی‌پذیریم و به چیزی بیشتر از برجام نیز تعهد نمی‌دهیم.وی ادامه داد: تعهدات هسته ای ما در چارچوب برجام روشن است و باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات افزود: براساس سیاست دولت تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم‌ها است و بندهای رفع تحریمی را در پیش نویس جدید که مبتنی بر پیش نویس قبلی است ارائه کردیم و تا موقعی که منافع لغو تحریمی حاصل نشود و موانع در این زمینه برطرف نشود نمی شود در مورد بندهای دیگر اظهار نظر کرد.


کد مطلب: 309324

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309324/عزم-قطعی-رسیدن-توافق-داریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir