به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۳۰۹۳۲۶

دوج کوین یا شیبا اینو؟ کدام‌یک آینده‌دارتر است؟

گروه کسب و کار: از وقتی که ایلان ماسک، کارآفرین سرشناس و بنیان‌گذار پرآوازه شرکت تسلا توییت‌هایی با محوریت ستایش از رمز ارز دوج کوین منتشر کرد، ارزهای دیجیتال با شکل و شمایل سگ‌های جورواجور با رشد انفجارگونه قیمت مواجه شدند. بسیاری از این رمز ارزها دارای هیچ محصول یا خدمت نوآورانه ویژه‌ای نیستند و حتی دوج کوین که سردم‌دار آن‌هاست، هیچ مزیتی نسبت به دیگر رمز ارزها همچون خرید بیت کوین، اتریوم و کاردانو ندارد.
دوج کوین یا شیبا اینو؟ کدام‌یک آینده‌دارتر است؟
بنابراین پیش از آنکه بخواهید دست به خرید دوج کوین یا شیبااینو بزنید، بهتر است اندکی با این دو ارز دیجیتال، تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان آشنا شوید.
 
دوج کوین چیست؟

خرید دوج کوین
شاید اندکی تعجب‌آور و خنده‌دار به نظر برسد، اما دوج کوین در ابتدا در قالب اقدامی طنزآمیز ساخته شد تا روش‌های سرمایه‌گذاری ناآگاهانه مردم بر روی خرید ارز دیجیتال هایی بی‌نام و نشان را به استهزا بگیرد. در کمال ناباوری اما این ارز دیجیتال تازه از راه رسیده توانست طرفداران پرشماری را برای خود دست و پا کند. کم‌کم سیلی از سرمایه‌گذاران نوپا به جمع خریداران دوج کوین سرازیر شد و جامعه کاربری پرشمار و متحدی حول محور این میم کوین شکل گرفت.
بنیان‌گذاران اولیه رمز ارز dogecoin  در سال ۲۰۱۵ به دلیل آنچه نگرانی از حضور افراد بیگانه با فناوری خوانده بودند، عطای این پروژه را به لقایش بخشیدند و آن را رها کردند. با این حال، فقدان رهبری منسجم، نتوانست این پروژه را متوقف کند. چندی پیش، سرمایه‌گذاران دوج کوین، خود دست به کار شدند و با تاسیس دوباره بنیاد دوج کوین، نقشه راهی تازه برای آن تدوین کردند.
هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که چه آینده‌ای در انتظار دوج کوین است و آیا این میم کوین می‌تواند به پروژه‌ای جدی تبدیل شود و کاربردی واقعی پیدا کند یا نه؛ اما دست‌کم این احتمال وجود دارد که این رمز ارز بتواند با اتکا به خیل عظیم طرفداران پروپا قرص خود به یک ابزار پرداخت متداول بدل شود.
 
شیبا اینو چیست؟

خرید شیبا اینو
ارز دیجیتال شیبا هم میم کوینی است که پا جای پای دوج کوین گذاشته و نه با هدف سرگرمی که تنها با هدف بهره‌برداری از موفقیت دوج کوین ساخته و عرضه شده است. معلوم نیست که چه فرد یا گروهی در پس پرده توسعه و راه‌اندازی این رمز ارز قرار دارند و این بی‌تردید می‌تواند نخستین ریسک سرمایه‌گذاری در آن باشد. به جز این، چندین نقطه مبهم دیگر نیز در مورد این ارز دیجیتال وجود دارد که تابه‌حال حل و فصل نشده است.
برای مثال، گردانندگان پروژه shiba گفته‌اند که می‌خواهند از عواید فروش کوین‌های آن مراکزی را برای احیای نژاد سگ شیبا اینو احداث کنند؛ وعده‌ای که تابه‌حال، رنگ واقعیت را به خود ندیده است.
افزون بر این، در وایت پیپر شیبا اینو، یک صفحه کامل به تشریح ماجرایی اختصاص یافته که طی آن ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، یک میلیارد دلار از توکن‌های شیبای دریافتی خود را به صندوق امداد کووید-۱۹ هند اهدا کرده است. همچنین گردانندگان شیبا اینو، بوترین را دوست‌دار این میم کوین معرفی کرده و حتی در اقدامی نمادین، نیمی از موجودی این رمز ارز را به او اهدا کرده‌اند. با این حال، بوترین بارها تاکید کرده که میانه خوبی با میم کوین‌ها ندارد و حتی گفته بود که نمی‌خواهد مسئولیت دریافت توکن‌های اهدایی شیبا را بپذیرد.
 
مقایسه شیبا و دوج کوین
فناوری زیرساختی دوج کوین همان فناوری نهفته در ورای ارز دیجیتال بیت کوین است. این رمز ارزها هر دو از ساز و کار اجماع اثبات کار برای صحت‌سنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، تفاوت بزرگی میان دوج کوین و بیت کوین وجود دارد و آن سقف عرضه این دو رمز ارز است. بیشینه بیت کوین قابل استخراج برابر با ۲۱ میلیون واحد است؛ حال آنکه سقفی برای عرضه دوج کوین وجود ندارد و همین حالا هم بیش از ۱۲۹ میلیارد واحد از این رمز ارز در چرخه مبادلات بازار وجود دارد.
شیبا اینو اما یک توکن مبتنی بر شبکه اتریوم است. توکن‌های تعویض‌پذیری همچون شیبا با استفاده از استانداردی موسوم به ERC-20 در بستر بلاک چین اتریوم ساخته و عرضه می‌شوند. از این رو، شیبا اینو می‌تواند از قابلیت‌های متنوع شبکه اتریوم همچون قراردادهای هوشمند برای ساخت محصولات مبتنی بر دیفای (امور مالی غیر متمرکز) استفاده کند. گفتنی است که دیفای، حوزه‌ای نوپا در صنعت مالی است که توانسته طی سال گذشته در کانون توجه فعالان بازار قرار بگیرد.

شیبا اینو و دوج کوین، هر دو در قیاس با دیگر رمز ارزها سقف عرضه بسیار بالاتری دارند. در شبکه دوج کوین در هر دقیقه، ۱۰ هزار واحد به استخراج‌گران پاداش داده می‌شود و این ویژگی، موجودی این رمز ارز را در بازار بسیار افزایش می‌دهد. شیبا اینو نیز دارای بیشینه موجودی یک میلیون میلیارد واحد است که حتی از سقف قابل عرضه دوج کوین هم بسیار بالاتر است.
دیگر ویژگی مشترک آشکار دوج کوین و شیبا اینو این است که هر دو نمادهایی دارند که یادآور یک نژاد شناخته شده از سگ‌های ژاپنی است. دیگر وجه مشترک این دو رمز ارز، جامعه کاربری و هواداران پروپاقرص آن‌ها است که حضوری فعال و قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی دارند.
با این حال، نباید از یاد برد که هیچ‌یک از این دو رمز ارز، کاربرد ملموسی در دنیای واقعی ندارند. البته می‌توانید با خرید شیبا اینو و دوج کوین به انجام پرداخت‌های خرد خود بپردازید. افزون بر این، شیبا اینو دارایی یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ (ShibaSwap) است که بیشتر به درد تبادل توکن‌های مرتبط با شبکه شیبا می‌خورد. با این حال، توانسته‌اند با توسل به هیاهوی تبلیغاتی و اجرای کارزارهای بازاریابی موفق، جایگاه خود را در بازار رمز ارزها تثبیت کنند.
 
سرمایه‌گذاری در دوج کوین بهتر است یا در شیبا اینو؟
طی ماه‌های گذشته، میم کوین‌ها توانستند گرد و خاک زیادی در بازار رمز ارزها به پا کنند و افراد تازه‌کار نیز در این گیر و دار از هر فرصتی برای خریداری این رمز ارزها استفاده کردند. بیشتر مردم اما نه به عنوان یک دارایی ارزشمند بلکه به چشم یک بلیت قرعه‌کشی به این میم کوین‌ها نگاه می‌کنند تا شاید از این رهگذر بتوانند سرمایه‌های ناچیز خود را چند برابر کنند. از آنجا هم که ساخت توکن با شکل و شمایل سگ در بستر بلاک چین‌های مختلف مثل اتریوم به سادگی آب خوردن است، هر روز شاهد پیدا شدن سروکله توکن‌هایی جدید با الهام از نژادهای مختلف سگ در بازار هستیم.
در نهایت باید گفت دوج کوین و شیبا هر دو جزو دسته میم کوین ها هستند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها همانند هر سرمایه گذاری دیگری، خطراتی دارد. اما همینطور که ریسک از دست رفتن و صفر شدن دارایی با سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها وجود دارد، ممکن است شیبا یا دوج کوین به یکباره و تحت تاثیر اخبار یا شایعاتی، سیر صعودی و انفجاری بگیرند. در این حالت، شما نیز جزو آن دسته از افرادی می‌شوید که بعدها داستان یک شبه پولدار شدنتان نقل محافل می‌شود!
 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها