کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خرما با آب شور طعم خوبی نمی‌گیرد

۴۰ درصد نخل‌های خوزستان نابود شد‌ه‌‍‌اند

15 آذر 1400 ساعت 15:54

گروه جامعه: سیدسلطان حسینی‌امین، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اهواز، گفت که به علت کمبود آب، ۴۰ درصد نخل‌های خوزستان از بین رفته‌اند. او با بیان اینکه خرما با آب شور طعم خوبی نمی‌گیرد، از کاهش کیفیت محصول خرمای ایران خبر داد و تصریح کرد که در این شرایط در بازار ضعیف خواهند شد و تنها مشتریان ضعیف به سمت آن‌ها می‌آیند.


در حال حاضر، خرمای ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود و سهم استان خوزستان از صادرات خرمای ایران ۷۰ درصد است. با وجود نقش‌ تعیین‌کننده این استان در صادرات خرما، در ماه‌های اخیر درباره نابودی نخل‌های این استان خبرهای متعددی منتشر شده و بعد از خبر از ریشه درآورده شدن نخل‌های استان خوزستان و صادرات آن‌ها به کشورهای عربی، حالا نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم خبر داده است که کمبود آب در خوزستان نابودی ۴۰ درصد نخل‌ها را به دنبال داشته است. شور شدن آب خوزستان به دنبال بحران کمبود آب در این استان، موجب شده است که کیفیت خرمای ایران هم افت کند.
حسینی‌امین با تایید این موضوع به ایلنا گفته است: «کمبود آب باعث شده است شوری آب افزایش یابد و خرما هم طعم خوبی نگیرد. این موضوع از کیفیت محصول ما کم می‌کند و در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید.» او با اشاره به آثار روانی کمبود آب در ایران افزود: «برای مثال، در مورد اصفهان، بسیاری از بازرگانانی که با این شهر دادوستد می‌کردند، بعد از مشکلات به وجود آمده از این کار امتناع کردند. هر اتفاق این‌چنینی بر خرید و فروش و امنیت خریدار و فروشنده تاثیر می‌گذارد.» بر اساس اعلام نایب رئیس‌اتاق بازرگانی اهواز، «روابط سیاسی» نیز در صادرات محصول خرمای ایران به دیگر کشورها تاثیر گذاشته؛ به‌ طوری‌ که صادرات هم روز‌به‌روز کمتر شده است.
عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه «بی‌برنامگی و بی‌نظمی در مدیریت» مشکل‌ساز شده است، گفت: «ایران ثروت زیادی دارد. خوزستان جزو چهار سرزمین طلایی جهان است. من فکر می‌کنم که برای حل این مشکل اراده‌ای وجود ندارد چرا که اگر قرار بر حل مشکل بود، باید با افراد متخصص این کار را می‌کردند نه اینکه پای مباحث سیاسی در میان باشد.» پیش‌تر خلیل منعیات، مدیر جهاد کشاورزی شادگان، اعلام کرده بود که حدود هفت هزار و ۵۰۰ نخل این شهرستان از بین رفته‌اند. او هشدار داده بود که اگر شرایط تامین آب مناسب نباشد، نخل‌های باقیمانده نیز نابود خواهند شد. وضعیت در دیگر شهرستان‌های استان خوزستان نیز با شادگان تفاوت چندانی ندارد. بر اساس اعلام اتحادیه نخلداران، شهر آبادان در زمان جنگ شش میلیون نخل داشت اما حالا یک میلیون نخل دارد.
به گفته جاسم حزباوی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه نخلداران استان خوزستان، در سال ۱۴۰۰، سطح آب کارون به دلیل کم‌آبی به‌شدت پایین رفته است و هرچه سطح آب پایین‌تر برود، شوری آن بیشتر می‌شود و نخل هم در برابر آب شور مقاومت محدودی دارد. علاوه بر بحران کمبود آب، نخل‌های استان خوزستان به دلیل اقدام دولت برای صادرات نیز در معرض نابودی قرار دارند. در آبان ۱۴۰۰، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نخل‌های ایران به قطر صادر می‌شوند. اگرچه مقام‌های دولتی ایران این موضوع را انکار کردند و مدعی شدند «نخل‌های بی‌ثمر» به قطر صادر شده‌اند، محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما، از این موضوع پرده برداشت و اعلام کرد که نخل‌های ایران برای استفاده در فضای سبز جام‌جهانی فوتبال در قطر به این کشور ارسال شده‌اند. 
با این حال در هفته‌های گذشته، خبری جدید منتشر شد مبنی بر اینکه قطر نخل‌های ارسالی ایران را نخواسته و پس فرستاده است. این خبر را هم رشید فرخی تایید کرد و گفت: «صادرات نخل با هر عنوانی از اساس اشتباه بود. نخل‌ جزو سرمایه‌های ملی ایران محسوب می‌شود. من بازگشت آن‌ها با هر عنوانی را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم پرونده این مسئله همین‌جا با هر میزان ضرروزیانی‌ که به منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور وارد کرده است، بسته شود.»


کد مطلب: 309327

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309327/۴۰-درصد-نخل-های-خوزستان-نابود-شد-ه-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir