به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۳۰۹۳۲۸

اپیدمی جدید، مراقب این حشرات موذی باشید!

گروه دانش: شپش یکی از سمج‌ترین بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد بالاخص کودکان به آن مبتلا می‌شوند. همگی در طول زندگی، حداقل یک‌بار نام این موجود موذی را از زبان اطرافیان خود شنیده‌اید. اما امان از وقتی که خودتان یا افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنید، درگیر این انگل بی ‌بال شوید!!
اپیدمی جدید، مراقب این حشرات موذی باشید!
برای پیشگیری از ابتلای سر به شپش به لینک آخر مقاله در سایت رسا مراجعه فرمایید.
 ابتلا به شپش سر به اندازه کافی، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود؛ حال اگر بدانید که با خلاص شدن از دست شپش‌های زنده روی سر، باز هم برای از بین بردن تخم‌های چسبیده به کف سر یا تار موی خود باید به دنبال راه چاره باشید، حتما کلافه خواهید شد. اما بهترین راه برای از بین بردن شپش‌ها و تخم‌هایشان چیست؟؟ آیا درمان خانگی خاصی برای از بین بردن شپش وجود دارد؟؟ در این متن با ما همراه شوید تا در مورد درمان شپش به وسیله اسپند و سس مایونز، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
 
اول باید بدانید، شپش چیست؟
شپش‌ها انگل‌های کوچک و بدون بالی هستند که روی پوست سر زندگی می‌کنند و متاسفانه باید بگوییم که از تغذیه کردن از خون لذت می‌برند. آن‌ها بسیار مسری هستند و با گذاشتن چندین تخم در روز، طی یک ماه و به طور کامل پخش می‌شوند.
باید بگوییم که چندین گزینه درمانی موثر برای از بین بردن شپش وجود دارد. داروهای خانگی و محصولات بدون نسخه می‌توانند در برخی موارد (نه همیشه) موثر باشند. این درمان شامل سس مایونز و اسپند است. با این که استفاده از سس مایونز به یک درمان ساده و رایج برای از بین بردن شپش تبدیل شده است اما شواهد علمی زیادی مبنی بر اثربخشی آن وجود ندارد.
 
تاثیر سس مایونز بر روی شپش چگونه است؟
سس مایونز ترکیبی از زرده تخم مرغ، سرکه و روغن‌های گیاهی است. این مواد مانند فرمول‌های تجویزی و دارویی، برای از بین بردن شپش و تخم‌های آن‌ طراحی نشده‌اند. اما بسیاری از افراد با استفاده از سس مایونز به درمان شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها می‌پردازند.
به منظور از بین بردن موثر شپش، باید خودتان را از شر انگل‌ها و همچنین از شر شپش‌ها خلاص کنید. تئوری عجیب و خاص سس مایونز این است که باعث "خفه کردن" شپش‌ها شده تا آن‌ها از بین بروند.
با این حال، هیچ دلیل علمی و ثابت شده‌ای برای این نوع از درمان وجود ندارد. در هر صورت، این احتمال وجود دارد که به طور موقت شاهد کاهش فعالیت شپش در پوست سر خود باشید اما ممکن است شپش‌ها دوباره باز گردند. در این باره حتما از پزشک متخصص رسا، مشاوره دریافت کنید.
 


یکی دیگر از اشکالات استفاده از سس مایونز برای از بین بردن شپش این است که به اندازه روش‌های دیگر همه انگل‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و آن‌ها را خفه نمی‌کند. علاوه بر این، سس مایونز هیچ تاثیری بر روی نیت‌ها ندارد. در حقیقت نیت‌ها (رشک) در آینده نزدیک می‌توانند از تخم خارج شوند و شما باید درمان شپش خود را دوباره شروع کنید. حتما درباره این نوع از درمان با پزشک مشورت کنید.
حال این سوال مطرح می‌شود که درمان شپش با سس مایونز ممکن است برای شما مضر باشد؟
•    بزرگترین ضرری که استفاده از سس مایونز در درمان شپش‌های شما دارد، این است که ممکن است شپش‌ها مجددا زیاد شوند و شما یا اطرافیانتان در معرض خطر ابتلا به این انگل خون‌خوار قرار بگیرید.
•    اما ضرر دیگر سس مایونز برای افرادی است که موی چربی دارند و طبیعتا مصرف سس مایونز، چربی سر آن‌ها را چندین برابر می‌کند. این شرایط باعث بروز جوش در اطراف خط رویش مو، صورت و گردن می‌شود.
•    حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا که به دلیل وجود تخم مرغ در سس مایونز، این احتمال وجود دارد که شما درگیر بیماری‌های آلرژیک شوید.
•    همچنین بوی نامطبوع سس مایونز بعد از استفاده طولانی‌ مدت، بسیار آزاردهنده خواهد بود.
 
در صورتی که می‌خواهید از روش‌های جایگزین سس مایونز برای درمان شپش استفاده کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
•    موها را به طور کامل خیس کنید و آب اضافی آن را خارج کنید.
•    موها را به روغن زیتون یا بادام آغشته کنید. همچنین شما می‌توانید به جای آغشته کردن مو به روغن، شانه شپش خود را آغشته کنید و در صورت نیاز دوباره به آن روغن بمالید. هر دو روش را امتحان کنید و هر کدام را که برای شما بهتر است، ادامه دهید.
•    از یک گیره مو استفاده کرده تا موها را تقسیم‌بندی نمایید. سپس یک شانه شپش را از میان هر قسمت از مو رد کنید و به آرامی در کل پوست سر حرکت دهید. شانه را زیر آب داغ بشویید.
•    پس از این‌که تمام موها را شانه کردید، موها را با شامپو بشویید، آبکشی کنید و این کار را چندین بار تکرار کنید. وقت آن رسیده است که موها را خشک کنید.
•    حوله‌هایی را که استفاده کرده‌اید، خوب بشویید و شانه را کاملا تمیز کنید. شانه را به مدت 30 دقیقه در محلول سفید کننده 10 درصد قرار دهید و سپس آن را به طور صحیح بشویید.
•    این مراحل را هر روز به مدت یک هفته دنبال نمایید. سپس برای برنامه دو هفته بعد، هر شب موهای خود را شانه کنید تا مطمئن شوید که شپش از بین رفته است.

تاثیر اسپند بر روی شپش چگونه است؟
اسپند بله درست خواندید؛ اسپند یکی از همان درمان‌های خانگی کاربردی است که به منظور از بین بردن شپش و برای خلاص شدن از شر تخم‌هایش، از آن بهره گرفته می‌شود. این روش، بیشتر در کودکان کاربرد دارد.
 
اما نحوه استفاده از اسپند برای از بردن شپش، نیت یا نیمف چگونه است؟
•    در ابتدا لازم است با توجه به حجم موی خود یا کودکتان، مقداری اسپند (یک قاشق غذاخوری یا بیشتر) را آسیاب کنید و در آب جوش هم بزنید و بگذارید تا حدود 20 دقیقه دم بکشد.
•    در این مرحله باید موهای آلوده به شپش را خیس کنید و این ترکیب را به مدت 45 تا 50 دقیقه بر روی موها قرار دهید.
•    ترجیحا پیشنهاد می‌کنیم که کیسه پلاستیکی به دور موهای خود بکشید تا اثربخشی بهتری داشته باشد.
•    این روش را هر روز و به مدت یک هفته انجام دهید و نتیجه آن را بررسی کنید.
موهای خود را بررسی کنید، در این مرحله متوجه از بین رفتن شپش‌ها خواهید شد.
 
تاثیر اسپند بر روی شپش چگونه است؟
 
اما آیا تخم‌های شپش نیز با استفاده از  ترکیب اسپند از بین رفته‌اند؟
باید بگوییم خیر. شما با استفاده از ترکیب آب و اسپند، صرفا شپش‌های بالغ را از بین برده‌اید. به منظور تکمیل درمان بهتر است، موهای خود را خیس کرده و از شانه‌های دانه‌ریز مخصوص شپش استفاده نمایید تا رشک‌ها از موی شما یا کودک مبتلای شما جدا شوند.
 
سوال اصلی اینجاست! سس مایونز یا اسپند؟؟ کدام در ازبین بردن شپش موثرتر است؟
در انتهای این متن باید بدانید که شپش، یک عفونت رایج در بین افراد، مخصوصا کودکان مدرسه‌ای است. استفاده از سس مایونز و ترکیب آب و اسپند، جهت از بین بردن شپش‌های بالغ موثر است و هیچ کدام از این دو روش نسبت به دیگری ارجح نیست. اما جهت از بین رفتن کامل این عفونت باید از داروهای مخصوص شپش استفاده کنید و با پزشک متخصص خود، درمان را ادامه دهید.
 
منابع:
رسا؛ رسالت سلامت ایرانیان
https://www.healthline.com/health/mayonnaise-for-lice#how-to-smother-lice
https://www.licedoctors.com/blog/can-you-use-mayonnaise-to-kill-lice
https://www.hairfairies.com/blog/mayonnaise-lice-treatment/
https://extension.uga.edu/publications/detail.html?number=C851&title=A%20Parent%27s%20Guide%20to%20the%20%22Nitty-Gritty%22%20about%20Head%20Lice
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها