کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنان قربانی خشونت در افغانستان رها شده‌اند

15 آذر 1400 ساعت 16:55


 گروه بین الملل: به گفته سازمان عفو بین‌الملل طالبان شبکه‌های یاری رسانی و خانه‌های امن برای زنان و دختران قربانی خشونت در افغانستان را بسته یا نابود کرده است. زندانیان متهم به خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان ‌آزاد شده‌اند. از هنگام روی کار آمدن طالبان در افغانستان خانه‌های امن و مراکز یاری رسانی به زنان و دختران به شکل سراسری در افغانستان بسته، تخریب یا توسط طالبان اشغال شده‌اند.تمامی خدمات خانه‌های امن از بین رفته و زنانی که به خاطر خشونت‌های خانگی به این مکان‌ها پناه می آوردند، دوباره در معرض خطر جدی خشونت‌ و حتا مرگ قرار گرفته‌اند. این وضعیت همچنین مددکاران را در معرض خطر قرار داده است.
عفو بین‌الملل گفت که وکلای مدافع، قضات، مقامات دولتی و سایر افرادی که در ارائه خدمات به خانه‌های امن نقش داشته‌اند نیز در معرض خشونت و حتی خطر مرگ قرار گرفته‌اند.
این سازمان از طالبان خواسته وزارت زنان را احیا کند و به خانه‌های امن مجددا اجازه فعالیت بدهد. همچنین اطمینان دهد که تمام کارکنان خدماتی خانه‌های امن می‌توانند بدون ترس از انتقام جویی، آزادانه کار کنند.طالبان در یکی از اولین اقدامات خود پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان وزارت امور زنان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر داد.عفوبین‌الملل گفته است اینکه زنان و دختران طبق مقررات طالبان تنها با همراهی مرد مجاز به تردد در اماکن عمومی هستند، وضعیت آنها را دشوارتر می کند. همچنین زندانیانی که به اتهام خشونت علیه زنان و دختران محکوم شده اند در سراسر افغانستان از زندان آزاد و در مقابل قربانیان خشونت دستگیر شده‌اند.اگنس کالامار، رییس عفو بین الملل می‌گوید که رهایی بدون تفکیک زندانیان از سوی طالبان، خطرات جدی را متوجه جان نجات‌یافتگان خشونت‌های خانگی ساخته است.عفو بین‌الملل از جامعه جهانی نیز خواسته است که بودجه‌ای فوری برای ارائه خدمات حفاظتی ارائه کند و از طالبان بخواهد به وظایف خود در قبال زنان و دختران، به‌ویژه قربانیان خشونت جنسی پایبند باشند.


 


کد مطلب: 309336

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309336/زنان-قربانی-خشونت-افغانستان-رها-شده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir