به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۳۰۹۳۹۳

ازدحام سلبریتی‌ها در آخرین روز‌های پاییز

ازدحام سلبریتی‌ها در آخرین روز‌های پاییز
گروه فرهنگی: به تازگی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) گزارشی از وضعیت صنعت فیلم و سریال آنلاین در شش‌ ماه نخست سال 1400 را منتشر کرد که در آن به بعضی آمارهای این حوزه، محصولات پاییزی پلتفرم‌ها، شمار درخواست‌های تولید محصول و... اشاره شده بود. در ادامه نگاهی جزئی‌تر و تحلیلی‌تر به این گزارش داریم.

ستاره ‌های پرشمار
در بخشی از گزارش ساترا، به محصولاتی اشاره شده که در پاییز 1400 منتشر می‌شوند. در حالی که تنها دو هفته تا پایان فصل پاییز باقی مانده، اطلاعاتی از3 سریال نمایشی و 2 برنامه ترکیبی منتشر شده که هنوز به پخش نرسیده‌اند و بنا بر این گزارش، قرار است تا دو هفته دیگر منتشر شوند. در این میان، نماوا با 2 سریال پیشتاز است: «نوبت لیلی» به کارگردانی سیدروح ‌ا... حجازی که با بازی مریلا زارعی، پردیس احمدیه، حمید فرخ‌نژاد، مهران غفوریان، گوهر خیراندیش، مسعود کرامتی و نادر فلاح در حال ساخت است و سریال پرستاره «شبکه مخفی زنان» به کارگردانی افشین هاشمی که هنرپیشه‌هایی چون لیلا حاتمی، مهدی هاشمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، حمید فرخ‌نژاد و احمد مهرانفر دارد.

در مقابل، فیلیمو یک سریال به نام «مگه تموم عمر چند تا بهاره» به کارگردانی سروش صحت دارد که گفته می‌شود علی مصفا و کاظم سیاحی، در آن بازی می‌کنند. این پلتفرم همچنین یک برنامه گفت‌وگومحور با اجرا و کارگردانی بهرام رادان به نام «تیک آبی» را نیز در آستانه انتشار دارد. آخرین برنامه‌ای که هنوز منتشر نشده، مسابقه استعدادیابی موسیقی «بندبازی» متعلق به فیلم نت است که با اجرای امید حاجیلی و داوری علیرضا عصار، بهروز صفاریان، مهراوه شریفی‌نیا و امید نعمتی جلوی دوربین رفته و تا پایان آذرماه منتشر خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که عصر دیروز فیلیمو در اطلاعیه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرد، خواست اطلاعات منتشر شده در گزارش ساترا مبنا قرار نگیرد، به دلیل آن که «این گزارش به روزرسانی نشده است و اطلاعات درستی درون آن نیست.» در این اطلاعیه همچنین آمده است که نام سریال صحت مدت‌ها پیش تغییر کرده و این سریال، به صورت مشترک با نماوا منتشر خواهد شد.

رونق تولید محتوا برای پلتفرم‌ها
بر اساس این گزارش، در شش ماه نخست امسال، 53 پلتفرم منتشرکننده محتوای حرفه‌ای وجود داشتند که درخواست تولید 18 سریال، 10 برنامه ترکیبی و 2 برنامه ورزشی را ارائه کردند و برای انتشار 11 سریال، 4 برنامه ترکیبی و یک مسابقه نیز درخواست دادند.

این در حالی است که تهیه‌کنندگان مستقل از پلتفرم‌ها نیز برای 14 سریال، 4 برنامه ترکیبی و 2 مسابقه درخواست تولید داده‌اند؛ محصولاتی که در آینده نزدیک درخواست انتشار خواهند داد. از مجموع 50 محصولی که درخواست تولید داده‌اند، با تولید 10 طرح موافقت کلی شده، 4 طرح مردود شده‌اند، 9 طرح در حال بررسی‌ هستند و بقیه به سامانه الماس ارجاع شده‌اند. سامانه الماس متعلق به شورای صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای است که با دستور عبدالعلی علی‌ عسکری رئیس پیشین رسانه ملی، در نیمه تابستان 1400 تأسیس شد و مستقل از ساترا و زیر نظر رئیس سازمان صداوسیما، به صدور مجوز برای محصولات نمایش خانگی می‌پردازد.

محبوبیت بالاتر محتوای ایرانی
از دیگر نکات جالب در گزارش ساترا، استقبال مخاطبان از محصولات داخلی پلتفرم‌هاست. در حالی که تنها 8.5 درصد محتوای پلتفرم‌های وی‌اودی داخلی است اما حدود 53 درصد میزان تماشا را در بر می‌گیرد. بنابراین 91.5 درصد محتوای خارجی، تنها 47 درصد زمان کل تماشا را از مخاطبان دریافت کرده است. این آمار بدان معناست که هر محصول ایرانی به صورت میانگین، 12 برابر محصول خارجی در پلتفرم‌های وی‌اودی تماشا می‌شود.
در آخرین بخش از گزارش ساترا نیز به تفاوت نظارت این سازمان نسبت به سازمان سینمایی پرداخته شده و با استفاده از داده‌هایی که ادعا شده از «یک مجموعه ارزیاب سلامت محتوایی» آمده، مقایسه‌ای میان سریال ‌های مجوز گرفته از ارشاد و مجوز گرفته از ساترا آمده است. اگرچه نام و نشانی از این مجموعه ارزیاب به میان نیامده، اما بر اساس این مقایسه، مجموعه‌های مجوز گرفته از ارشاد، از نظر سلامت محتوایی نمره 73.33 گرفته‌اند و سریال ‌های مجوز گرفته از ساترا نمره سلامت محتوایی 76.84 را اخذ کرده‌اند.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: نمایش خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها