به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۰۹۴۳۶

سردرگمی دانشجویان؛ حضوری یا غیرحضوری؟

سردرگمی دانشجویان؛ حضوری یا غیرحضوری؟
گروه جامعه: طبق اعلام وزارت علوم با واکسینه شدن دانشجویان و اساتید، از ترم جاری امتحانات دانشجویان به صورت حضوری برگزار می‌شود. این تصمیم با اعتراض دانشجویان و توضیحات معاون وزیر علوم همراه شده است.
با شروع همه گیری ویروس کرونا در کشور، مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری شدند و کلاس‌های درس و امتحانات نیز از طریق مجازی برگزار می‌شد. حالا اما با واکسینه شدن جمعیت زیادی از کشور، دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم بر این گرفتند تا به تدریج به محیط دانشگاه برگردند و کلاس‌ها و امتحانات را مانند سابق به صورت حضوری برگزار کنند.


همین خبر باعث شد تا بسیاری از دانشجویان که در این مدت به رویه غیرحضوری در کلاس‌ها و امتحانات شرکت می‌کردند به این تصمیم معترض شوند. چرا که عوامل متعددی را مانع از برگزاری حضوری امتحانات و از سرگیری رویه سابق آموزش در دانشگاه‌ها می‌دانند. آمدن سویه جدید کرونا، یعنی اومیکرون، نگرانی دانشجویان و البته خانوده دانش آموزان را افزایش داده و حتی برخی از خانواده‌ها اعلام کردند که حاضر نیستند فرزندانشان را آنهم در شرایط موجود به مدرسه بفرستند.

علاوه بر این، روند آموزش در طول ترم در دوران غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها به نحوی پیش رفته است که دانشجویان می‌گویند حالا امکان برگزاری حضوری امتحانات نیست و باید بر اساس منابعی که اساتید معرفی کرده‌اند، امتحانات نیز غیرحضوری برگزار شود. 

در آن سوی ماجرا اما اظهارنظرهای ضد و نقیضی از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم شنیده می‌شود. طبق دستور وزارت علوم که به همه دانشگاه‌ها داده شده است، دانشگاه‌ها با اختیار خودشان می‌توانند تصمیم گیری کنند که امتحانات حضوری باشد یا غیر حضوری.دانشگاه‌ها اما می‌گویند اختیاری در این زمینه ندارند و بر اساس دستور وزارت علوم و ستاد ملی کرونا مجبور به از سرگیری حضوری امتحانات و کلاس‌ها هستند.

سردرگمی دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا
چند تن از دانشجویان دانشگاه پیام نور در اعتراض به این شیوه به رویداد‌۲۴ می‌گویند: در دوسال گذشته کلاس‌های ما به صورت غیرحضوری برگزار شده است و هر استاد منابع خود را برای امتحان پایان ترم مشخص کرده است و ما نیز بر اساس همین منابعی که اساتید اعلام کردند از ابتدای ترم پیش رفتیم و برای امتحان آماده شدیم، حالا به یکباره به ما می‌گویند امتحانات باید حضوری باشد که در این شرایط یعنی امتحان‌ها نیز سراسری و منبع امتحان نیز دیگر همانی نیست که از ابتدای ترم می‌خواندیم.

وی ادامه داد: مدت زمان ما تا امتحان‌ها بسیار کم است و این بی انصافی است که بخواهیم در این زمان کم منابع امتحانی را تغییر دهیم. زمانی هم که با مسئولین دانشگاه صحبت کردیم گفتند دستور وزارت علوم است. این درحالی است که وزارت علوم این تصمیم را به اختیار دانشگاه‌ها گذاشته است. بعد که اعلام کردیم دستور وزارت علوم اجباری نیست گفتند که دستور ستاد ملی کرونا است، در صورتی که چنین چیزی نیست و آن‌ها نیز بر اساس صلاحدید دانشگاه‌ها گذاشته‌اند.

این دانشجویان با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها، همچنان صلاح دیده‌اند که امتحانات غیرحضوری باشد، تصریح کرد: ابراهیم تقی زاده سرپرست جدید دانشگاه پیام نور براین تصمیم مصر است و دانشجویان چندبار با ایشان صحبت کردند، ولی پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم. ما امیدواریم منطقی به این موضوع نگاه شود ودانشجویان را درک کنند. همچنین هیچ وقتی هم به ما نمی‌دهند که بتوانیم در جلسات حضوری با اساتید رفع اشکال کنیم. اساتید هم با ما همکاری نمی‌کنند و می‌گویند خودتان بروید با مسئولان صحبت کنید.

وزارت علوم: تصمیم گیری با دانشگاه‌ها است
درهمین رابطه علی خاکی صدیق معاون وزیر علوم  می‌گوید: ما به دانشگاه‌ها نامه‌ای دادیم و اعلام کردیم که خودتان با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان و روندی که در طول ترم داشتید، می‌توانید امتحانات را حضوری یا غیرحضوری کنید، اما ما ترجیحمان این است که امتحانات حضوری باشد.

وی ادامه داد: ما اصلا برای تک تک دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کنیم، هر دانشگاه باید با توجه به شرایطی که دارد برای امتحانات تصمیم‌گیری کند. دانشگاه پیام نور نیز باید با توجه به شرایطی که دارد و در نظر گرفتن موضوعات مختلف تصمیم‌گیری کند. به هرصورت ما امیدواریم این مشکلی که برای دانشجویان ایجاد شده است مرتفع شود.
مرجع : رویداد۲۴
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها