کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابقای نماینده کنونی افغانستان در سازمان ملل

16 آذر 1400 ساعت 17:01


گروه بین الملل: طالبان سپردن کرسی افغانستان در سازمان ملل به سفیر دولت سرنگون‌شده را "ناعادلانه" خوانده و گفته‌ است این سازمان «معقولیت را به کار گیرد» و دوباره بررسی کند.
 انعام‌الله سمنگانی؛ معاون سخنگوی طالبان،در توییتی نوشت که ‏سپردن کرسی افغانستان در سازمان ملل "به کسی که از دولت و مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند غیرعادلانه است."
او گفته‌ است که این کرسی «حق دولت و مردم افغانستان است و حق باید به حق‌دار سپرده شود.»این سخنگوی طالبان تاکید کرد که سازمان ملل متحد باید از معقولیت کار بگیرد و در این مورد با جدیت از دوباره تفکر کند.مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از تعویق تصمیم‌گیری در مورد اعطای کرسی افغانستان و میانمار به طالبان و حاکمان نظامی میانمار حمایت کرد. طبق این تصمیم، سفرای دولت‌های قبلی این دو کشور کماکان صاحب کرسی نمایندگی‌شان در این سازمان خواهند بود.کمیته اعتبارنامه سازمان ملل متحد، به روز ۱۱ آذرماه تصمیم‌گیری در مورد نمایندگان افغانستان و میانمار در این سازمان را به زمان دیگری موکول کرده‌ بود.به رسمیت‌ شناختن طالبان و نظامیان میانمار از سوی سازمان ملل گام مهمی در مشروعیت بخشیدن به این حکومت‌ها در عرصه بین‌المللی خواهد بود.طالبان سهیل شاهین، سخنگوی خود در دوحه را برای نمایندگی در سازمان ملل معرفی کرده‌ است. در حال حاضر غلام‌ اسحاق‌زی، نمایندگی دولت افغانستان را بر عهده دارد.
در دوره قبلی حکومت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز سفیر حکومت قبلی که توسط طالبان سرنگون شده‌ بود کماکان به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شد. در آن دوران نیز کمیته بررسی صلاحیت‌ها چندین بار پاسخ به درخواست طالبان برای احراز این کرسی را به تعویق انداخت.


 


کد مطلب: 309522

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309522/ابقای-نماینده-کنونی-افغانستان-سازمان-ملل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir