به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۰۹۵۴۵

حمله موشكی اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه

حمله موشكی اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه
گروه بین الملل: تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که در جریان حمله موشكی اسرائیل به بندر لاذقیه شماری کانتینر آتش گرفته‌اند. گفته می‌شود که پنج انفجار بخشی از شهر را به لرزه درآورده است.
 اسرائیل با شلیک چند موشک از سمت دریای مدیترانه محوطه کانتینری در بندر تجاری لاذقیه را هدف قرار داده و شماری از کانتینرها را به آتش کشیده است. اسرائیل تا کنون حمله‌‌های مکرری را "علیه آنچه که به عنوان اهداف ایران در سوریه توصیف می‌کند"، انجام داده است.بندر لاذقیه در دریای مدیترانه یکی از مهم‌ترین بنادر سوریه به‌شمار می‌رود که از طریق آن مواد غذایی و دیگر مواد حیاتی به سوریه می‌رسد.پایگاه اصلی هوایی روسیه حمیمیم هم در نزدیکی این بندر است. این پایگاه در سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته شد.دیده بان حقوق بشر سوریه مدعی است كه یک محموله تسلیحاتی متعلق به ایران در بندر لاذقیه مورد هدف  قرار گرفته است. با این حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه  اعلام كرد که محموله ای که مورد اصابت موشک قرار گرفته مواد خوراکی شامل برنج بوده است.
 تل آویو مکررا اعلام کرده است که اجازه نخواهد داده سوریه به پایگاه  جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.این حمله اسرائیل به سوریه در حالی صورت می گیرد که فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است.دمشق می گوید پدافند هوایی سوریه در زمان این تهاجم فعال شده و در جریان حمله به کسی آسیب نرسیده است.
درپی پشتیبانی‌های مسکو از دولت بشار اسد در سوریه، حکومت بشار اسد یک پایگاه هوایی در حَمیمیم در جنوب شرقی لاذقیه را به‌طور دائمی در اختیار روس‌ها قرار داده است و از آنجا که دسترسی روسیه از طریق دریای سیاه و تنگه بسفر به آب‌های گرم مدیترانه بسیار محدود است این پایگاه برای روس‌ها ارزشی به‌سزا دارد.
در همین حال، روسیه مایل نیست ایران در دسترسی به سواحل شرق مدیترانه شریکی جدی برای مسکو باشد و پیشتر رسانه‌های لبنانی گزارش داده بودند که روسیه مخالف حضور جمهوری اسلامی در دو بندر طرطوس و لاذقیه است و مقام‌های روسی در سال‌های گذشته از طرح این موضوع در جریان سفر بشار اسد به تهران ابراز نارضایتی کرده بودند.
با این وجود، جمهوری اسلامی از تلاش برای پیدا کردن جای پایی در لاذقیه دست برنداشته و در کنار اعلام طرح‌هایی چون ایجاد خط اعتباری برای نیروگاه برق لاذقیه و طرح‌ریزی برای رساندن راه‌آهن ایران تا این بندرگاه، همواره از طریق این بندر کالا و مهمات را نیز به نیروهای هم‌پیمان خود در سوریه رسانده است.
حدود سه سال پیش از این، اواخر شهریور ۱۳۹۷ اسرائیل دست به حمله‌ای کم‌سابقه در بندر لاذقیه زد که منجر به سرنگونی یک هواپیمای ترابری روسیه و کشته شدن ۱۵ نظامی این کشور شد.
در آن زمان، روسیه اسرائیل را متهم کرد که یک جنگنده‌اش در یک حمله به «اهداف ایرانی و متحدانش در لاذقیه» در پشت هواپیمای پهن‌پیکر باربری نظامی روسیه پنهان شد و این جریان باعث شد که سامانه دفاع هوایی سوریه هواپیمای روسی را ساقط و ۱۵ خدمه آن را بکشد. اسرائیل در آن زمان گزارش وزارت دفاع روسیه در مورد دلایل سقوط هواپیمای روسی را رد کرد، اما این رخداد به مناسبات دو کشور ضربه زد.
تلاش اسرائیل برای همراهی آمریكا علیه ایران
 داوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، که به واشینگتن سفر کرده، با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و شمار دیگری از مقامات ارشد آمریکا دیدار کرده تا دولت جو بایدن را به همراهی با اسرائیل در انجام حملات نظامی علیه ایران «تشویق کند». مذاکرات داوید بارنئا با مقامات آمریکایی «فشرده» بود.رئیس موساد آگاه بود که برای انجام یکی از خطیرترین و پرتنش‌ترین نشست‌های کاری با ویلیام برنز و سایر مقامات آمریکا راهی این ماموریت شده است. دولت نفتالی بنت با استفاده از وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین، سعی دارد آمریکا را را تشویق کند تا موضعی تهاجمی‌تر علیه ایران در پیش بگیرد.دولت اسرائیل برای تشدید فشار بر آمریکا، غیر از رئیس موساد، بنی گانتز، وزیر دفاع را نیز روز چهارشنبه،راهی واشینگتن خواهد کرد.
دفتر ژنرال گانتز تایید کرده که او با ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش آمریکا در پنتاگون دیدار خواهد کرد.اسرائیل معتقد است  در صورت شکست مذاکرات وین و یا حتی در طول آن، باید حملات نظامی علیه اهداف ایرانی را تشدید کرد. طرح اسرائیل این است که آمریکا ابتدا حملات به اهداف ایرانی در خارج از خاک ایران را آغاز کند، مانند یمن.
مقامات اسرائیلی گفته‌اند که حمله به ایران در خارج از مرزهایش ممکن است ایران را وادار کند تا از «سرسختی» در مذاکرات وین دست بکشد.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها