به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۳۰۹۵۹۸
تولید پراید و پژو در عراق

قیمت پراید در عراق چند است؟

قیمت پراید در عراق چند است؟
گروه اقتصادی: مهمترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی عراق و سوریه است. هر چند اخیرا سوریه واردات خودروهای ایرانی را ممنوع کرد اما به نظر می‌رسد خط تولید پراید و پژو همچنان در عراق فعال است.دولت سیزدهم وعده داد بود تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد.در یک ماه گذشته خودروسازان ایرانی در گام نخست برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.
 
 
حالا اما خبر آمده ایران همچنان در عراق پراید و پژو تولید می‌کند. مدیر کل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت به تجارت‌نیوز گفت: سال‌ها قبل در اسکندریه عراق یک سایت مشترک تولید خودر تاسیس شد. این سایت متوقف نشده و در حال فعالیت است.به گفته فرزاد پیلتن، ایران در عراق پراید و پژو تولید می‌کند. این مقام مسئول می‌گوید جز این دو خودرو، سمند و وانت هم در عراق تولید می‌شود.

اما آمار تولید خودروهای ایرانی در عراق چقدر است و این خودروها با چه قیمتی به فروش می‌رود؟ این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت نسبت به میزان تیراژ خودرو و قیمت آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید ما در جریان تیراژ خط تولید خودروی ایرانی در عراق نیستیم و این آمار را باید از خود خودروسازان بگیرید.
 
عراق متقاضی پر و پاقرص پراید
با این شرایط عراق متقاضی چه خودروهایی از ایران است؟ براساس این گزارش به نظر می‌رسد عراق متقاضی پر و پا قرص پراید است. پیش‌تر دیاکو افخم، فعال اقتصادی بازار عراق گفته بود: «در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. مثلا عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گویند، چرا که مصرف سوخت این خودروها بسیار پایین است اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالاها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.»

قیمت خودروهای ایرانی در عراق
قیمت خودروهای ایرانی اما در عراق چند است؟ بررسی اینترنتی نشان می‌دهد که قیمتِ خودروهای ایرانی در کشورهایی همچون عراق و جمهوری‌آذربایجان، نه فقط از قیمت همین خودروها در داخلِ ایران بالاتر است، که از قیمت خودروهای مشابهی که شهروندان عراقی یا آذربایجانی می‌توانند با همین مبالغ خریداری کنند هم بالاتر است! (البته در مورد خودروهای دستِ دوم، ظاهرا ماجرا برعکس است.)

قیمت تیبا صندوق‌دار در عراق چند؟
تبلیغات فروش برخی خودروهای ایرانی در عراق، نشان می‌دهد که قیمت این خودروها در بازار عراق، گران‌تر از بازارِ ایران است. به عنوان نمونه، قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است.

قیمت «ساینا» نو هم در بازار عراق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دلار است.حال هر چند عراق در گام اول خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است و دست رد به خودروهای ایرانی زده است اما باید دید دولت در راستای توسعه صادرات خودرو چه برنامه‌هایی اجرا خواهد کرد؟
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها