به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۰۹۶۲۱
افزایش ۶۴ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو در ۸ ماه

قیمت خودرو رسما گران شد

قیمت خودرو رسما گران شد
گروه اقتصادی: با گذشت یک ماه از اعلام واگذاری تعیین خودرو به ستاد تنظیم بازار، امروز قیمت‌های محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص شد. مجوز افزایش قیمت شرکت ایران خودرو و سایپا صادر شد. امروز قیمت جدید برای محصولات خودرو اعلام شد و هر 2 خودروساز مجوز افزایش قیمت گرفتند.قیمت‌های فوق خالص بهای کارخانه بوده و بدون در نظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض، بیمه و... است و دعوتنامه تعهدات آذر ۱۴۰۰ با قیمت جدید صادر خواهد شد.بنا بر گزارش‌ها افزایش ۱۸درصدی بر قیمت خودرو اعمال شده است.



  پس از مخالفت چند هفته پیش رئیس جمهور با قیمت های جدید خودرو، مقرر گردید که قیمت های جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.در حالی قرار بود که ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو هم تصمیم گیری کند، قیمت های جدید خودرو که ظاهرا دیروز تصمیم گیری نهایی درباره آن اتخاذ شده بود، صبح امروز ابلاغ گردید.

افزایش ۶۴ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو در ۸ ماه
 آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در ۸‌ ماه سال‌جاری ۵درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای ۶۴.۵درصد افزایش یافته است، این موضوع به رشد ۱۰۸درصدی درآمد شرکت‌های خودروسازی‌ منجر شده است با این حال این افزایش درآمد به‌معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودروساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

 بازار خودرو، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، قیمت‌ها به‌طور مداوم رشد می‌کند، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد. برآوردها نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید خودرو در ایران سالانه بین یک تا ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است با این حال حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو پیش از این برآورد کرده بود: ظرفیت تقاضای خودرو در بازار ایران در شرایط مطلوب بین یک میلیون تا یک‌ میلیون‌ و ۴۰۰ هزار خودرو است، نه در وضعیت کنونی که قدرت خرید کاهش یافته است.

 استناد او به تولید یک‌ میلیون‌ و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۹۶ است که شرکت‌های خودروساز برای فروش تولیداتشان به پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام به مشتریان مجبور شدند. با این حال علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشین صنعت، بهمن پارسال، نیاز سالانه ایران به ‌خودرو را ۲ میلیون دستگاه اعلام کرده و گفته بود: اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به این رقم اضافه خواهد شد.این ارقام نشان می‌دهد کف تقاضا برای خرید خودرو در ایران سالانه حداقل یک میلیون دستگاه است. اما آیا میزان تولید فعلی کفاف تقاضا را در بازار خودرو می‌دهد؟

 آمارها نشان می‌دهد خودروسازان در ۸‌ ماه سال‌جاری ۶۰۷ هزار و ۶۸۷ دستگاه خودرو تولیدکرده‌اند که این میزان نسبت به سال قبل ۴.۹درصد رشد نشان می‌دهد. شرکت‌های خودروساز ماهانه به‌طور متوسط ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند چنانچه روند تولید با سرعت کنونی ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود تا پایان سال ۳۰۵ هزار خودروی جدید تولید شود و جمع کل تولید صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار دستگاه برسد. با این حال با توجه به نوسان‌های تولید در ماه‌های جاری به‌نظر نمی‌رسد شرکت‌های خودروساز به این هدف دست یابند، هنوز بین تولید و تقاضا شکاف زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو به غیراز افزایش قیمت نهاده‌های تولید همین شکاف بین تولید و تقاضا باشد.اطلاعات جزئی‌تر از میزان تولید شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد میزان تولید شرکت ایران خودرو در ۸‌ماه سال‌جاری فقط نیم درصد و سایپا ۶درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 آمارها نشان می‌دهد جمع کل خودروهای فروخته شده در سال‌جاری ۸درصد بیشتر از پارسال است. سال قبل شرکت‌های خودروساز ۵۲۸ هزار و ۳۱۸ دستگاه خودرو فروخته بودند که این میزان امسال با ۴۲ هزار دستگاه افزایش به ۵۷۰ هزار دستگاه رسیده است. با این حال مقایسه آمار میزان تولید و فروش نشان می‌دهد جمع کل خودروهای فروخته شده ۳۷ هزار و ۲۲۹ دستگاه کمتر از میزان خودروهای تولید شده بوده است که احتمالا این موضوع ناشی از کاهش تجاری‌سازی‌ محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ است.

 با این میزان فروش، جمع کل درآمد شرکت‌های خودروساز، در ۸‌ ماه سال‌جاری، با ۱۰۸درصد افزایش، به ۶۶ هزار و ۶۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش خودروهایی که خودروسازان در سال‌جاری فروخته‌اند ۳۵هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است. البته بخشی از دلایل رشد درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها در کارخانه است.

 نکته حائز اهمیت این است که با وجود این افزایش درآمد، روند سودآوری شرکت‌های خودروساز، به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری، همچنان مطلوب نیست و شرکت‌های خودروساز با ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، بدترین عملکرد را در کل اقتصاد ایران دارند.

 مقایسه میانگین قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ در ۸‌ ماه امسال نسبت به ۸‌ ماه پارسال روند روبه رشد را نشان می‌دهد. بخشی از دلایل رشد ۱۰۸درصدی درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولاتشان بوده است زیرا طبق مستندات موجود قیمت محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در ۸‌ ماه امسال به‌طور میانگین ۶۴.۵درصد رشد کرده است. بیشترین رشد قیمت در ۸‌ ماه امسال مربوط به ‌خودروهای تولیدی در شرکت‌های زامیاد و ایران خودرو بوده است. میانگین قیمت محصولات زامیاد در ۸‌ ماه امسال نسبت به پارسال ۹۱درصد و نرخ محصولات ایران خودرو ۷۶درصد افزایش یافته است. میانگین سبد محصولات زامیاد در سال گذشته ۱۴۸ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان بود که این میزان امسال با ۱۳۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۳ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت سبد محصولات ایران خودرو هم درسال‌جاری ۱۰۷ میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی اینکه برای خرید یک سبد از محصولات ایران خودرو در سال‌جاری به قیمت کارخانه باید ۲۴۷ میلیون تومان بیشتر از پارسال پرداخت شود. همچنین نرخ فروش محصولات سایپا نیز در ۸‌ ماه سال‌جاری ۴۳درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ۱۴:۰۵
سلام وقتی یک پژو پارس تیوفایو حدود۳۲۰میلیون تومان بازار آزاد کارخانه اعلام کرده ۱۵۰میلیون معلوم تعداد خودرو درپارکینک های شرکت بیشتر میشه قرعه کشی هم سرکاری مردم مشغول کنن از هر ۳۵۰نفر یکی برنده میشه یعنی درب به همان پاشنه قدیم میچرخد خودشان از درب پشتی کارخانه آزاد می فروشند (379916)
محمد
Romania
۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ۱۵:۳۰
جناب آقای موتمنی کجا هستی که باز بیای و بگی بازار خودرو در رکود کامل هست و خرید و فروش صفر میباشد (379921)
جفر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۹:۳۳
اب که از سر بگذره چه یک وجب چه هزار وجب فرقی برامون نمیکنه . ماشین خیلی وقتع شده ارزو (380244)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها