به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۳۰۹۷۲۲

بریتانیا: آخرین فرصت بازگشت به «برجام» است

گروه سیاسی: یک روز پیش از سرگیری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین،وزیر‌ خارجه بریتانیا از ایران خواست تا به توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» دوباره ملحق شده و هشدار داد که این «آخرین فرصت» برای ایران است.
بریتانیا: آخرین فرصت بازگشت به «برجام» است
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، لیز تراس، چهارشنبه، 8 دسامبر در اظهاراتی به موسسه سلطنتی روابط بین‌المللی «چتم‌هاوس» گفت که این کشور به همراه متحدان خود «مصمم است» تا جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را بگیرد. او در این زمینه تصریح کرد: «آن‌ها [مقامات ایران] به امضای توافق برجام نیاز دارند. این در جهت منافع خودشان است.» این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک «برجام» در توییتی خبر داد که دور هفتم مذاکرات هسته‌ای فردا پنج‌شنبه، 9 دسامبر ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته مورا، در این مذاکرات علاوه بر تشکیل کمیسیونی مشترک، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه نیز انجام خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته به «وال‌استریت ژورنال» گفته بود که فرصت بازگشت ایران به برجام، «بسیار محدود» شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در اظهاراتی با اشاره به «عدم جدیت» ایران در مذاکرات وین خاطرنشان کرده بود که هر چه تهران عدم جدیت خود را بیشتر نشان دهد، اتحاد بین اعضای گروه 1+5 بیشتر شده و ایران به عنوان عضو منزوی این مذاکرات، بیش از پیش افشا خواهد شد. او در ادامه تصریح کرده بود که «توپ در زمین ایران است» و تهران می‌باید تصمیم بگیرد که در این مذاکرات از خود جدیت نشان می‌دهد یا خیر.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین در توییتی ادعا کرد که نمایندگان آمریکا و ایران در مذاکرات وین، از خود جدیت لازم را برای احیای برجام نشان داده‌اند اما دیدگاه آن‌ها درخصوص راه‌ها و ابزارهای لازم متفاوت است.
به گفته اولیانوف، فائق‌آمدن بر این اختلافات با توجه به هدف مشترک مذاکره‌کنندگان، «امکان‌پذیر» است. دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو «برجام»، دوشنبه 29 نوامبر در وین آغاز و جمعه 3 دسامبر متوقف شد. سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در آخرین روز این مذاکرات اعلام کردند که خواسته‌های ایران «جدی نیست.» مذاکره‌کنندگان غربی در این زمینه گفتند که تیم مذاکره‌کننده ایران خواسته‌های «غیر معقول» و «یک جانبه‌ای» مطرح کرده است.
 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها