کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در صورت شکست مذاکرات وین

احتمال صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران

18 آذر 1400 ساعت 13:48


گروه سیاسی: در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند که می‌تواند به صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تشدید تصاعدی فشارها بر روی ایران بینجامد.
به گزارش خبرگزاری «اکسیوس»، ایالات متحده و تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان، بریتانیا)، در پایان مذاکرات دور قبل که جمعه پیش پایان یافت، ایران را به «زیاده‌خواهی» و «عدم جدیت» در مذاکرات متهم کردند. دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند که ایران از برخی تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده است، و در مقابل تقاضاهای خود برای رفع تحریم‌ها را افزایش داده است. مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که اگر ایران به این مسیر ادامه دهد، بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 ممکن است در آینده‌ای نزدیک غیرممکن شود. از سوی دیگر، ایرانی‌ها انتقاد غرب را رد کرده و مدعی شده‌اند که «عمل‌گرایی» نشان می‌دهند. ادامه دور هفتم مذاکرات اتمی، که اولین دور پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در تهران است، پنج‌شنبه نهم دسامبر از سر گرفته خواهد شد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیمش قرار است پنجشنبه وارد وین شوند و به طور غیرمستقیم از طریق میانجیگران اروپایی با مقامات ایرانی مذاکره کنند.
دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که گزارش اخیر «اکسیوس» مبنی بر اینکه سازمان‌های امنیتی اسرائیل گفته‌اند ایران خود را برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی آماده می‌کند، در وین مورد بحث قرار گرفته است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی تماسی با وزیرخارجه ایران این گزارش را مطرح کرد، که مورد تکذیب وی قرار گرفت. به گفته «اکسیوس»، مقامات آمریکایی می‌گویند که اگر دور جدید مذاکرات شکست بخورد، ایالات متحده و تروئیکای اروپایی احتمالا تا پایان ماه دسامبر یک جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور صدور قطعنامه توبیخی علیه ایران برگزار می‌کنند، که می‌تواند به صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تشدید فشارها بر روی ایران بینجامد.


کد مطلب: 309782

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/309782/احتمال-صدور-قطعنامه-شورای-امنیت-علیه-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir