به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۳۰۹۸۱۳

نیوزیلند؛ ممنوعیت فروش سیگار به نسل جدید

نیوزیلند؛ ممنوعیت فروش سیگار به نسل جدید
گروه بین الملل: نیوزیلند فروش سیگار برای نسل آتی خود را به تدریج ممنوع می‌کند تا در مجموع به سمت کنار گذاشتن سیگار پیش رود.
براساس قوانین جدید متولدینِ پس از سال 2008 در نیوزیلند، تقریبا در تمام عمر خود قادر به خرید سیگار یا محصولات تنباکویی نخواهند بود.قرار است این قانون در سال آینده میلادی تصویب شود.
عایشه ورال وزیر  بهداشت نیوزیلند در این باره گفت: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که جوانان هرگز سیگار کشیدن را آغاز نمی‌کنند و آنها و نسل‌های آینده با افزایش سنش نیز قادر به تهیه این محصولات نخواهند بود. زیرا واقعیت این است که هیچ سن مطمئنی برای شروع سیگار وجود ندارد .وزارت بهداشت نیوزیلند  این خبر را به عنوان بخشی از طرح سرکوب گسترده استعمال دخانیات اعلام کرد.پزشکان و سایر کارشناسان بهداشتی نیوزیلند از این طرح پیشرو در جهان استقبال کرده‌اند. این طرح دسترسی به محصولات تنباکویی را کاهش می‌دهد و سطح نیکوتین موجود در سیگار ار محدود می‌کند. پیشنهاد جدید که برای اولین بار در جهان  اجرایی می‌شود به این معنا است که نوجوانان امروزی نیوزیلند هرگز نمی‌توانند به صورت قانونی سیگار بخرند.
عایشه ورال وزیر بهداشت نیوزیلند در این باره گفت: از سال 2027 ممنوعیت سنی خرید سیگار و تنباکو هر سال افزایش می‌یابد تا این گروه سنی از سیگار و دود دور بمانند.
وزیر بهداشت نیوزیلند افزود که دولت قوانینی را برای محدود کردن مکان‌های فروش تنباکو وضع خواهد کرد و فقط به محصولاتی با سطح نیکوتین پائین اجازه ورود به بازار را می‌دهد که احتمالا اعتیاد افراد به این محصولات را کاهش می‌دهد.این اقدام نقش نیوزیلند به عنوان پیشگام جهانی در محدود کردن استعمال دخانیات را حفظ می‌کند. نیوزیلند در سال 1990 حمایت مالی برندهای سیگار از تیم های ورزشی و از سال 2004 سیگار کشیدن در بارها را ممنوع کرد.ورال افزود: این یک روز تاریخی برای سلامت مردم ما است.
سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در نیوزیلند است و عامل اصلی یک چهارم سرطان‌ها در این کشور محسوب می‌شود.وزیر بهداشت نیوزیلند در این باره افزود: مرگ و میرهای مربوط به بهداشت و سلامت در جوامع مائوری نیوزیلند بسیار سنگین است و نرخ سیگار کشیدن بین مائوری‌ها و بیماری های ناشی از آن  2 برابر نرخ ثبت شده در بقیه جمعیت نیوزیلند محسوب می‌شود. در حال حاضر حدود 13.5 درصد مردم نیوزیلند سیگاری هستند.مائوری‌ها، قومی از تبار پلی‌نزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچی کردند  و تمدن مائوری را بنا نهادند.دولت قصد دارد نرخ 13.5 درصدی سیگاری‌های نیوزیلند را تا سال 2025 به 5 درصد کاهش دهد. تا یک دهه قبل 18 درصد بزرگسالان نیوزیلند سیگاری بودند.
 براساس اعلام وزارت بهداشت نیوزیلند، دولت مکان‌های فروش سیگار را به شکل قابل توجهی محدود خواهد کرد و این محصول را از سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های دکه‌ای خیابانی حذف خواهد کرد.مقامات می‌گویند که تعداد مغازه‌های مجاز برای فروش سیگار از حدود 8 هزار مغازه کنونی به 500 واحد فروش خواهد رسید.در سال‌‌های اخیر استفاده از سیگارهای الکترونیک در بین نسل‌های جوان نیوزیلندی بسیار محبوب تر شده است.مقامات بهداشتی نیوزیلند هشدار می‌دهد که بخارات حاصل از سیگارهای الکترونیکی بی‌خطر نیست و مواد خطرناک سرطان زا را در مایعات سیگار الکترونیکی یافته‌اند.
برچسب ها: سیگار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها