به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۳۰۹۹۶۵

این همه ذرت و جو در بازار آزاد از کجا می آید؟

این همه ذرت و جو در بازار آزاد از کجا می آید؟
گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک با بیان اینکه اگر نهاده دامی به اندازه کافی تامین شود دامدار دام مولد خود را به کشتارگاه نمی‌فرستند، گفت:یک گوسفند مولد روزانه حداقل به نیم کیلوگرم نهاده و در ماه به ۱۵ کیلوگرم نهاده نیاز دارد. در حالی که روزانه ۱۳۰ گرم نهاده دولتی به آن تخصیص داده می‌شود. دامداران چگونه باید باقی نهاده را از بازار آزاد با قیمت های گزاف تهیه کنند؟ تامین این مقدار نهاده از بازار آزاد در توان دامدار نیست و در نهایت مجبور به حذف دام می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، افشین صدر دادرس در پاسخ به این سوال که آیا نهاده دامداران دام سبک به اندازه کافی تامین می شود یا خیر؟ گفت: وضعیت تامین نهاده‌ها نه تنها بهتر نشده بلکه حتی بدتر هم شده است؛ به طوریکه  برخی از دامداران هنوز سهمیه نهاده دولتی مهر و  آبان ماه خود را دریافت نکرده‌اند و از طرفی سهمیه‌ها نیز کاهش یافته است.وی ادامه داد: متاسفانه در سامانه بازارگاه هیچ اصلاحی در نحوه توزیع و اولویت بندی نهاده‌ها  انجام نشده است.

مگر قحطی کامیون آمده؟
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پاسخ به اینکه گفته می‌شود نهاده وجود دارد ولی به دلیل مشکلات حمل ونقلی دیر به دست تولیدکنندگان می رسد، افزود: همه مشکلات مربوط به حمل و نقل نیست. بحث تامین هم مطرح است. یعنی تامین نهاده با مشکل مواجه شده است. مگر می شود دوماه بخاطر نبود کامیون و تریلی ارسال نهاده به تاخیر بیفتد؟ مگر قحطی کامیون آمده است؟

سیاست های تامین و توزیع نهاده گوشت را از سفره های مردم حذف کرد
وی در ادامه گفت: تامین نهاده دام سبک از روز اول مشکل داشت. آنچه که وارد سامانه می‌شود برای طیور و دام صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. ما معتقدیم که یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت و حذف آن از سفره‌های مردم همین سامانه بازارگاه و سیاست های تامین و توزیع نهاده‌های دام های سنتی، غیر صنعتی و پرواری است.

این همه ذرت و جو در بازار آزاد از کجا می آید؟
صدر دادرس در واکنش به اینکه برخی معتقدند اگر سامانه بازارگاه نبود بی نظمی بیشتری در این بخش پیش می‌آمد، گفت: دامداران دام‌های مولد خود را به کشتارگاه می‌فرستند از طرفی دام‌های پرواری سهمیه‌ای ندارند. یعنی قرار است چه اتفاق دیگری بیفتد که بگوییم شرایط بد است؟ چه نظمی در اینجا برقرار شده است؟ این همه جو و ذرت وارداتی در بازار آزاد از کجا می آید؟ مگر نه اینکه تنها محل ورود جوی وارداتی به بازار کشور همین سامانه بازارگاه است. پس چرا نهاده ها نشتی دارند؟

این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: ممکن است بخشی از نهاده توسط تولیدکنندگان وارد بازار آزاد شده باشد ولی این موضوع هم از ضعف سامانه بازارگاه و سیاست گذاران آن است. کسی که برنامه ریزی کلان می کند باید تمام جوانب را ببیند. سال  ۱۳۹۸ هنگامی که سامانه بازارگاه آغاز به کار کرد برنامه‌های مرتبط با آن تشریح و مشخص شد. تشکل‌ها به دلیل تجاربی که در بخش داشتند مشکلات احتمالی را به وزارت جهاد گوشزد کردند. وزارتخانه جدید هم که مستقر شد و آغاز به کار کرد باز هم مسائل را به آنها منتقل کردیم ولی هیچ تغییری در سیاست‌ها داده نشد.  

وزارت جهاد مسئول خسارت کشاورزان است
به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین نهاده دامداران است و مسئولیت خسارتی که تاکنون کشاورزان از این بخش دیده‌اند بر عهده این وزارتخانه است.

جایگاه نظارتی و اجرایی که یکی باشد مفسده ایجاد می شود
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه تمام نشتی سامانه بازارگاه از جانب تولیدکنندگان نیست، گفت: سال گذشته تعدادی از مسئولان به دلیل اخلال در توزیع نهاده‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی بازداشت شدند. وقتی جایگاه نظارتی و اجرایی دستگاه دولتی یکی باشد مفسده ایجاد خواهد شد.

روزانه ۱۳۰ گرم نهاده دولتی به دام‌های مولد تخصیص می یابد
دادرس با اشاره به اینکه یک گوسفند مولد روزانه حداقل به نیم کیلوگرم نهاده و گوسفند پرواری نیز حداقل به دو کیلوگرم نهاده نیاز دارد، اظهار کرد: این یعنی گوسفند مولد در ماه ۱۵ کیلو و پرواری در ماه به ۶۰ کیلو نهاده نیاز دارد.  در حالی که روزانه ۱۳۰ گرم نهاده دولتی فقط به دامهای مولد تخصیص داده می شود و دامهای پرواری نیز سهمیه‌ای ندارند. دامداران چگونه باید باقی نهاده را از بازار آزاد با قیمت‌های گزاف تهیه کنند؟ تامین این مقدار نهاده از بازار آزاد در توان دامدار نیست و در نهایت مجبور به حذف دام می شوند.

اگر نهاده به اندازه کافی تامین شود چرا دام‌های مولد به کشتارگاه بروند؟
 وی اضافه کرد: اگر تامین نهاده به اندازه کافی تامین می‌شود چرا دام‌های مولد به کشتارگاه می‌روند؟ مگر آدم عاقل سرمایه خود را آتش می زند؟ دام مولد سرمایه دامدار است.

این فعال بخش خصوصی به طرح خرید حمایتی و صادرات دام زنده نیز اشاره کرد و گفت: دستورالعمل خرید حمایتی  مشکلاتی دارد که بایستی مرتفع شود.  طبق شنیده ها در برخی استان‌ها نام نویسی برای دامداران داوطلب شروع و در برخی استان‌ها  هم کشتار شروع شده است. هنوز در همه استان‌ها این طرح اجرایی نشده و البته وضعیت برگشت پول  هم مشخص نیست. همچنین مجوز صادرات ۲۵۰ هزار راس دام صادر شده و در دست اقدام است.

مدیرعامل دام سبک کشور در پایان گفت: انتظارمان از وزارت جهاد جدید این است که به جای شعار، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های گذشته را بررسی و موارد نقض قوانین را پیدا و در جهت اصلاح آنها و تسهیل شرایط تولید برای دامداران تلاش کنند. همچنین بهتر است مسئولان جهاد کشاورزی  به جای حرف، بیشتر عمل کنند. حرفی که هیچ نتیجه اجرایی نداشته باشد نه تنها باعث آرامش روانی بازار نمی شود بلکه باعث بی اعتمادی دامداران به مسئولان خواهد شد.
برچسب ها: نهاده های دامی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها