به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۱۰۰۷۴

کرونا و برجام چه بر سر قیمت موبایل آوردند؟

کرونا و برجام چه بر سر قیمت موبایل آوردند؟
گروه اقتصادی: در روزهایی به سر می‌بریم که نشسته‌ای برجامی داغ شده‌اند و نوسانات در بازار ارز نیز افزایش پیدا کرده است. بحث قیمت و ارز هم در ایران به هم گره خورده‌اند و هر کاهش قیمت و یا افزایش قیمت دلار تأثیر مستقیم بر قیمت کالاها دارد. گوشی تلفن همراه، در دوران کرونا از کالاهای ضروری برای همه افراد جامعه شده است و دیگر سن و سال برای خرید گوشی مطرح نیست.

در خصوص تأثیرات برجامی بر بازار موبایل امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم موبایل گفت: تغییرات خاصی در حوزه موبایل شاهد نبودیم. ارز نیمایی گرفته می‌شود و به حد کفایت هم در کشور گوشی تلفن همراه وجود دارد. حجم قابل توجهی گوشی وارد کشور شده است. نه تنها در حال حاضر، بلکه در یک سال گذشته نیز مشکلی نداشتیم.اسحاقی اظهار کرد: قیمت گوشی موبایل با دو عامل دلار و میزان تولید چیپست تغییر می‌کند. در خصوص چیپست پیش‌بینی می‌شود، بعد از کرونا با رونق و افزایش تولید کارخانه‌ها مشکل بر طرف شود.

تاثیر امیکرون بر بازار موبایل جدی است؟
وی ضمن اشاره به تغییر در قوانین و شرایط شرکت‌های جهانی خاطرنشان کرد: بحث قوانین واردات برای همه کالاها مطرح است اما بحث‌های جهانی مثل کمبود جهانی تراشه، قطعات و توانمندی شرکت‌های موضوع مهمی که بر قیمت گوشی تأثیر گذاشته است. اگر شرایطی ایجاد شود که شرکت‌ها توانایی خود را افزایش دهند، می‌توانند نیاز جهانی را تأمین کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم موبایل در خصوص تأثیر امیکرون بر بازار جهانی موبایل گفت: جهش تازه کرونا فعلاً تأثیری بر قیمت موبایل نداشته است اما اگر مجدداً بحث این جهش جدی شود، شاهد تأثیر منفی و افزایش قیمت خواهیم بود. خصوصاً اگر جهش جدید کرونا منجر به قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها شود، تأثیر منفی بیشتری می‌گذارد.اسحاقی در پایان گفت: نزدیک به سال میلادی نو هستیم و پیش‌بینی می‌شود، حدود یک تا دو هفته بعد از تعطیلات سال نو میلادی مدل‌های جدید موبایل به بازار ارائه شوند و مدل‌های جدید با قیمت‌های بیشتری به بازار عرضه خواهند شد و قاعدتاً در مدل‌های قدیمی‌تر کاهش قیمت را مشاهده خواهیم کرد.

تاثیر کرونا و برجام بر قیمت موبایل
اگر نگاهی به سال‌های گذشته داشته باشیم، در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌شد، دنیا به سمتی برود که فروش گوشی تلفن همراه با افول رو به رو شود اما کرونا بازی را عوض کرد و شیوع این ویروس ناشناخته آموزش، کسب‌وکار و خیلی از کارها را وابسته به تلفن همراه کرد. مصرف تلفن همراه به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد و پیر و جوان نیازمند تلفن همراه شدند. ایران هم همانند سایر کشورها با کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد و قیمت گوشی تلفن همراه در ایران هم صعودی شد اما تنها کرونا بازار موبایل ایران را در دست نداشت، در کرونا، دلار نیز در بازار تلفن همراه ایران یکه تازه می‌کنند. در هفته گذشته دلار به واسطه نشسته‌ای برجامی نوسانات زیادی داشت و به این واسطه قیمت بیشتر تلفن‌های همراه روند صعودی به خود گرفت.

گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی در بازار ایران پر طرفدار هستند و روند افزایشی بیشتری را تجربه کردند. در بازار گوشی‌های پر طرفدار جست‌وجو کنید، مشاهده می‌کنید که گوشی موبایل اپل آیفون ۱۱ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایت از ۲۷,۸۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان، گوشی شیائومی پوکو ایکس ۳ پرو ظرفیت ۸/۲۵۶ گیگابایت از ۶,۵۵۰,۰۰۰ تا ۸,۰۹۸,۸۰۰ تومان، گوشی سامسونگ آ ۷۰ ظرفیت ۶/۱۲۸ گیگابایت از ۶,۹۰۰,۰۰۰ تا ۷,۷۹۹,۰۰۰ تومان و گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۹ پرو ظرفیت ۶/۱۲۸ گیگابایت از ۵,۶۱۰,۰۰۰ تا ۷,۹۸۲,۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: موبایل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها