به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۰ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۳۱۰۱۵۳

تشریح جزئیات ممنوعیت واردات فلفل به روسیه

تشریح جزئیات ممنوعیت واردات فلفل به روسیه
گروه اقتصادی: رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان، محموله‌های کشاورزی برگشت داده شده، کیفیت سموم استفاده شده و همچنین کشف سموم تقلبی در سراسر کشور توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش ایسنا، کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز در تشریح دستاوردهای ۱۰۰روزه سازمان حفظ نباتات برگزار شد در پاسخ به این سوال که با توجه به برگشت محموله های سیب زمینی و فلفل به کشور آیا  سازمان حفظ نباتات نظارتی بر سلامت  محصولات صادر شده دارد یا خیر؟ گفت: هیچ محموله ای از سیب زمینی به کشور برگشت نخورده است. تنها در خاک دو محموله ۲۵ تنی صادر شده نماتد پیدا شده است. با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم مقرر شد هر محموله سیب زمینی قبل از صادر شدن پاکسازی شده و عاری از خاک شوند.

وی ادامه داد: بنابر قانون، سازمان حفظ نباتات  وظیفه نظارت بر آفات، بیماری ها و علف هرز محصولات کشاورزی و گواهی‌های بهداشت را بر عهده دارد. همچنین نظارت کیفی بر سموم تولید شده داریم. در بازار و کارخانه اکیپ‌های حضور دارند که از این سموم نمونه برداری می کنند.رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: در خصوص استفاده از سموم آموزش‌هایی داده شده است. نظارت هایی حین  سم پاشی به لحاظ رعایت نوع و دز سم انجام می شود. ولی نکته اینجاست که ۲۰۰هزار بهره‌بردار در این بخش داریم و نظارت روزانه این تعداد امکان پذیر نیست.

صادرات به شرط تایید
وی همچنین در خصوص ممنوعیت واردات فلفل از ایران به روسیه نیز گفت:روسیه اعلام کرده است که در محموله های فلفل ایران ۴ نوع سم پیدا شده که این سموم در روسیه ثبت نشده است. این موضوع اولین بار است که مطرح می شود. قرار است بعد از این در محصولاتی که به روسیه صادر می شود صرفاً از سمومی استفاده شود که روسیه آنها را تایید کرده باشد و میزان باقی مانده هم در محصولات رعایت شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه گفت: این ۴سمی که سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه استفاده آن را ممنوع کرده سالهای سال است که در محصولات کشور ما استفاده و این محصولات به روسیه صادر می شوند. همچنین این سموم در ۱۲۰ کشور دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.چنگلوایی تصریح کرد:بازگشت محصول بین کشورها اقدام طبیعی‌ای است. ما نیز ۵۰ هزار تن گندم روسیه و یا جوی برزیل را بازگرداندیم. البته باید این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی همچنین در خصوص نخل های برگشت داده شده به کشور نیز گفت: نخل‌هایی که به کشور برگشت داده شده به هیچ عنوان مشکل قرنطینه‌ای نداشته است. بلکه در گواهی بهداشت آن‌ها دست برده شده و جعل صورت گرفته است. همکاران ما در حفظ نباتات نامه‌ای را به دادستان بوشهر فرستادند و قطعاً این موضوع رسیدگی خواهد شد.به گفته وی در حقیقت برای صادرات ۲۹۰ اصله نخل مجوز داده شده بود اما با دست بردن در گواهی‌های بهداشت تعداد آن را به بیش از ۴۰۰ اصله نخل رساندند.

مشکلی به اسم فروش سم از طریق فضای مجازی
این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فروش سم های تقلبی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما فروش سم از طریق فضای مجازی است. مقدار زیادی از سم های تقلبی نیز به این شکل فروخته می‌شوند. با پلیس فتا در  این خصوص وارد مذاکره شده‌ایم و از مقامات قضایی نیز درخواست کردیم که فروش سم تقلبی به صورت اینترنتی مصداق جرم تلقی شود و قابل پیگیری باشد.

وی در ادامه گفت: آبان‌ماه مانور سراسری کشف سموم تقلبی انجام دادیم که حدود ۲۶۶۰ لیتر  در استان‌های مختلف سموم تقلبی کشف شد. اوایل دی ماه نیز مانور سراسری دوم را خواهیم داشت.رئیس سازمان حفظ نباتات  به کیفیت سموم اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته در سطح دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار با آفت سن گندم مبارزه کردیم. با توجه به خشکسالی بی سابقه سال گذشته پیش بینی می شد که گندم‌های سن زده رکورد تاریخی داشته باشند. در سال زراعی قبل از آن حدود ۹۷ هزار تن گندم سن زده  بالای ۲درصد داشتیم که این عدد در سال زراعی  قبل به ۳۷هزارتن رسید. یعنی اگر کیفیت سموم مشکل داشت این کاهش را شاهد نبودیم. هر چند تاکید می کنیم که سموم بد کیفیت و کم کیفیت وجود دارد ولی در حال مبارزه با آن هستیم.

چرایی افزایش قیمت سموم
وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت سموم نیز گفت: سمومی که در کشور استفاده می‌شود وارداتی است. وقتی پایه نرخ دلار وارداتی آن از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان می رسد طبیعتاً قیمت سم نیز افزایش می‌یابد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در سم گرانی داریم ولی گرانفروشی نداریم.

چنگلوایی در ادامه در خصوص خبر تایید نشدن کیوی ایران به دلیل استفاده از سموم کشاورزی توسط هند نیز گفت: به صورت رسمی این موضوع به وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان حفظ نباتات اعلام نشده است تا آن را پیگیری کنیم. در حقیقت تاکنون چنین نامه‌ایی را از سازمان متناظر در هند دریافت نکردیم.وی ادامه داد: اما به طور کل تولید کننده و صادر کننده اگر می‌خواهند تولیداتشان استمرار داشته باشد و از طرفی بازارهای هدف را از دست ندهند ابتدا به ساکن باید به کیفیت، بسته بندی، استانداردهای کشور هدف، مبارزه به موقع با آفت و ... توجه ویژه‌ای کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه گفت: ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح مبارزات بیولوژیک و غیرشیمیایی انجام شده است.وی در ادامه افزود: سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ تن صادرات داشته‌ایم که تمام این صادرات کنترل و نظارت شده است. همچنین حدود ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی نیز وارد کشور شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات در پایان گفت: از ابتدای سال تاکنون  ۱۸۳ هزار فقره گواهی بهداشت برای ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی و ترانزیتی صادر شده است. همچنین تاکنون بیش از ۳۹ هزار تن انواع سموم حشره کش، علف کش و قارچ کش تامین شده است. کشاورزان از لحاظ دسترسی به سموم هیچ نگرانی نداشته باشند و در حال حاضر سمومی که در کشور داریم بیش از نیاز مصرفی سالیانه است. لازم به ذکر است که برای حدود ۹ میلیون و یکصد هزار تن از محصولات صادراتی و وارداتی  محدودیت‌های قرنطینه‌ای اعمال شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها