به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۳۱۰۲۷۰

سهمِ صفر تامین اجتماعی در لایحه بودجه

سهمِ صفر تامین اجتماعی در لایحه بودجه
گروه اقتصادی: امروز (بیست و یکم آذر)، از متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ رونمایی شد؛ بخشی از مولفه‌های این لایحه با انتظارات جامعه هدف و به خصوص کارگران و بازنشستگان تفاوت‌ دارد و یکی از انتقادات وارد به لایحه اخیر مربوط به سهم صفرِ سازمان تامین اجتماعی است.

در بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه که همواره پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی دیده می‌شد، هیچ سهمی برای سازمان دیده نشده است. علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این رابطه می‌گوید: متاسفیم که برای سازمان تامین اجتماعی هیچ سهمی در نظر نگرفته‌اند و فراموش کرده‌اند که دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به این بیمه‌گر بدهکار است.او با اشاره به متن لایحه بودجه می‌گوید: دولت‌ها عموماً با شعار بهبود وضع زندگی مردم و رنگین کردن سفره‌های کارگران به سر کار می‌آیند اما بعد از مدتی متوجه می‌شویم که برخی اراده‌ای برای بهبود وضع معاش طبقات فرودست ندارند.

به گفته وی، اگر پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه دیده نشود، سازمان در سال آینده به مشکل جدی برخواهد خورد؛ حتی نخواهد توانست از پس هزینه‌های جاری و یومیه‌ی خود بربیاید؛ بدهی جاری دولت به سازمان ماهانه حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ پرداخت همین بدهی جاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و جای تاسف دارد که حتی همین بدهی جاری را در بودجه ندیده‌اند چه برسد به بدهی تاریخی و انباشته.

دهقان کیا در ادامه می‌گوید: نمایندگان مجلس در بررسی و بازبینی بودجه باید حتما سهم کارگران و بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی را ببینند وگرنه مشکلات حادتر می‌شود؛ تنها راه بهبود معاش و زندگی بازنشستگان کارگری، پرداخت بدهی دولت به سازمان است، بدهی را نپردازند، اوضاع آنها بحرانی‌تر می‌شود.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها