به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۳۱۰۳۳۵

هر که تحریم‌ها را لغو کند خانه‌اش آباد

هر که تحریم‌ها را لغو کند خانه‌اش آباد
گروه سیاسی: روزنامه آرمان ملی نوشت: مسلما با لغو تحریم‌ها ایران بهشت برین نخواهد شد و رویکرد رئیس جمهوری برای عدم گره زدن همه‌چیز به توافق در وین رویکردی درست و قابل دفاع است، اما اگر جمهوری اسلامی ایران با ۶ قدرت بزرگ جهان بر سر پرونده هسته‌ای به توافق برسد و طرفین بر این توافق پایدار بمانند و هیچ‌کدام روح برنامه مشترک را نادیده نگیرند و آن را دور نزنند، پس ازقریب ۲۰ سال از زمان چالش‌ساز شدن موضوع اتمی تحولات بزرگی در ایران رقم خواهد خورد. اولین و اساسی‌ترین و فوری‌ترین و حیاتی‌ترین اثر توافق واقعی با غرب آرامش نسبی است که در کشور و پیرامون کشور به‌وجود می‌آید و ایرانیان نفس راحتی خواهند کشید و مثل اغلب نزدیک به اتفاق کشور‌ها با شرایط عادی به کار و تلاش و زندگی و ساختن میهن خود خواهند پرداخت. بدون اغراق و با صراحت و سماجت می‌توان گفت که مردم ما بیش از هر چیز حداقل به چند صباح آرامش نیازمندند و نفس این آرامش برکات فراوان خواهد داشت و حق مسلم آنهاست و این چیز زیادی نیست که یک ملت مطالبه کند و پیگیر آن باشد. آرامشی که درآن هر روز نگران نوسان خسارت‌بار ارز نباشند و یک ملت آقا و با سابقه طولانی را به جنگ تهدید نکند. خانه‌اش ویران باد کسی که ایران را همواره درگیر با انواع بحران‌ها می‌خواهد. اتفاقا این ایران‌ستیزان هستند که استراتژیک‌ترین نیاز مردم را ربوده‌اند و تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند که آرامش پایدار و عمیق متوجه کشورمان شود. از میان ایران ستیزان آن دسته از افراطیون و خشونت طلبان عنود و کینه توز بیش از دیگران تلاش می‌کنند که ایران روی آرامش را نبیند و به ساختن و آبادانی و توسعه همه جانبه خود نپردازد. برای به‌دست آوردن این آرامش پرداخت هزینه‌های بزرگ هم رواست و عقل و خرد و آینده اندیشان بدان حکم می‌کنند.
کاش آقایان تصمیم گیر که مفتخر به دشمن شناسی هستند این نقشه استراتژیک مخالفان ایران را بخوانند و با همت و فداکاری و درایت جلو ادامه آن را بگیرند. توافق واقعی و پایدار برای ما از اهمیت فوق العاده برخوردار است و بیش از هرکس دیگری فقرا و مستمندان و ضعفای جامعه از آن بهره می‌برند و حداقل آنکه بر تعداشان و عمق تهی‌دستی‌شان افزوده نخواهد شد. اهمیت توافق در وین به حدی زیاد است و نیاز کشور به ثبات و تعادل به قدری فوری و حیاتی است که حتی مخالفان دلسوز دولت خصوصا بزرگان اصلاح‌طلب با همه مقدماتی که وجود داشته و همگان برآن آگاه هستند پیشاپیش مشوق تصمیم گیران برای رسیدن به آن هستند. در این روز‌های مهم و سرنوشت ساز واقعا جای کشمکش‌های جناحی نیست، اینکه چه کسانی مخالف برجام بودند و چه اقداماتی انجام دادند در تاریخ ثبت و ضبط است و لازم نیست کسی نگران آن باشد. اگر دولت آقای‌رئیسی موفق به لغو تحریم‌ها شود باید برگذشته صلوات فرستاد و از او تشکر کرد. آگاهان و دلسوزان نظر به اهمیت رفع شر تحریم‌ها و شرور دیگر که با بن بست در مذاکرات وین متوجه کشور می‌شود جام پیروزی را با احترام تقدیم این دولت می‌کنند و دعا و آرزویشان این است که با هر تاکتیک و ابتکار عملی و با هر نتیجه سیاسی در داخل کشور تیم اعزامی به اتریش پیروز شود و با خود ارمغان توافق را به ایران بیاورد. میان میهن دوستان اگر اختلافی هست بر سر چگونگی بهتررسیدن به هدف لغو تحریم‌هاست.
شاید همین روش درست بود که با عهدشکنان از درشتی درآئیم و دستان خود را از متاع هسته‌ای پر کنیم تا مخاطبان ایران به زشتی و پلشتی رفتار غیرمتعارفی، چون ترامپ اعتراف کنند و هرگز بار دیگر این عهدشکنی غیرانسانی با ملت ایران تکرار نشود. توصیه خیرخواهانه به تیم مذاکره کننده این است که واقع‌گرا باشند و به تناسب جمیع شرایط و تنگنا‌ها و عواقب موضع‌ها تصمیم بگیرند و البته اگر توانستند همه تحریم‌ها را لغو کنند و تضمینی برای عدم عهدشکنی طرف مقابل بگیرند باید به آن‌ها آفرین گفت و صمیمانه از ایشان تشکر کرد. پیچیدگی‌های مذاکره بر کسی پوشیده نیست خصوصا مذاکره با ۶ قدرت بزرگ جهان که ده‌ها سال تجربه دیپلماسی به سبک مدرن را دارند و ابزار قدرت و ثروت و تبلیغات هم در دستشان هست. نرمش و تندی و عقبگرد و پیشرفت از لوازم مذاکره‌اند و امید است که تیم ایرانی با دستان باز و اختیار و اقتدار و خصوصا با استفاده از تجربه گرانبهای تیم‌های قبلی به وین رفته باشند و تحصیل حقوق ملت ایران را بر هر چیز ترجیح دهند. آن‌ها باید خود را در محضر خداوند و ملت رنج دیده و تاریخ قضاوت کننده ببینند و هیچ عامل فرعی وشخصی و جناحی و مقطعی ایشان را از هدف اصلی لغو تحریم‌ها بازندارد. باورکنیم اسرائیل جای خود دارد بسیاری از رقیبان و بدخواهان از افراد متکبر و عنود و خشونت‌طلب و بحران‌خواه تا کشور‌ها میل ندارند ایران یک معضل مانع ساز و مزاحم را از سر راه بردارد و با تمام توان به توسعه اقتصادی خود بپردازد. آن‌ها ایرانی درگیر با انواع مشکلات روزافزون داخلی و خارجی و سرگرم به روزمرگی‌ها با ملتی فقیر و ناراضی را می‌خواهند لذا درست همین جاست که باید مواظب نفوذی‌های تصمیم ساز بود. همه می‌دانند که اگر ملت ایران فرصتی بیابد با سرعتی باورنکردنی فاصله خود با قافله پیش رونده بشری را کم می‌کند و از بسیاری سبقت می‌گیرد.

 
برچسب ها: تحریم‌ها
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها