به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۱۰۳۹۹
خط فقر بین 12 تا 16 میلیون تومان

دلار ۱۰۰هزار تومانی در کمین مردم؟

دلار ۱۰۰هزار تومانی در کمین مردم؟
گروه اقتصادی: لایحه بودجه 1401 در حالی به مجلس ارائه شد که در آن افزایش حقوق کارمندان و حداقل حقوق را 10 درصد افزایش داده است که با توجه به تورم کنونی در کشور و مشکلات اقتصادی، بدون شک شاهد مشکلات زیادی برای مردم خواهیم بود که همین عامل افزایش انواع آسیب های اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

تدبیر نشود، فروپاشی اجتماعی و اقتصادی در پیش است
محمدرضا محبوب فر آسیب شناس اجتماعی  درباره این مسئله که افزایش حقوق 10 درصدی برای کارمندان در لایحه بودجه 1401 چه مشکلاتی اجتماعی به بار خواهد آورد گفت: در لایحه بودجه 1401 از یک طرف ارز 4200 تومانی حذف شده و ببین 18 الی 23 هزار تومان در نظر گرفته شده است و از طرف دیگر دستمزد و حداقل حقوق را تا ده درصد اضافه کرده اند که بدون شک در سال آینده فروپاشی اقتصادی_اجتماعی حتمی خواهد بود.

محبوب فر افزود: تبعات حرکت دولت در ارائه این لایحه درصورت تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی بدون شک کم نخواهد بود و موجب آشوب های اجتماعی می شود. البته این بودجه در مجلس تصویب خواهد شد چراکه در حال حاضر راهی جز این نداریم و اگر مذاکرات وین نیز به سرانجام برسند باز با وجود بحران های پی در پی کشور ما توان حل تمام مشکلات فعلی را نخواهیم داشت.این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: ما باید در سیستم مدیریتی کشورمان یک تغییر رفتار ساختاری را شاهد باشیم تا شاید بتوان گام های جدی برای رفع موانع کشور برداشت. اما این نکته نیز وجود دارد که این مقوله در حالت فعلی غیر ممکن است چرا که هویت جمهوری اسلامی را خدشه دار خواهد کرد.

دلار 100 هزار تومانی!
محبوب فر با بیان اینکه در صورت شکست مذاکرات وین امکان رسیدن دلار تا 100 هزار تومان نیز هست خاطر نشان کرد: افزایش فقر و نابرابری با وجود ادامه وضع فعلی اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر ماهیانه 600 الی 700 هزار نفر از طبقه متوسط به طبقه فرودست سقوط می کنند.

خط فقر بین 12 تا 16 میلیون تومان
این آسیب شناس اجتماعی  ادامه داد: تعداد جمعیتی طبقه متوسط امروز به شدت کم شده است و طبق آمارها به واسطه گرانی و تورم  خط فقر بین 12 الی 16 میلیون تومان است که همین مسئله حاکی از نابودی طبقه متوسط و تبدیل جامعه ایران به دو طبقه فرودست و ثروتمند است.این پژوهشگر در پاسخ به این سوال که اگر با بودجه 1400 خط فقر بین 12 تا 16 میلیون تومان است در سال آینده و با تصویب بودجه 1401 خط فقربه چه عددی خواهد رسید تشریح کرد: خط فقر با تصویب بودجه 1401 بدون شک افزایش پیدا خواهد کرد و ما یک خط فقر 25 تا 30 میلیون تومانی را در کشور شاهد خواهیم بود که این مسئله یعنی منتهی الیه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است.

پدیده روستانشینی جایگزین حاشیه نشینی شده است
محبوب فر اضافه کرد: جابجایی جمعیتی یکی از آسیب هایی که چند سالی است با آن روبرو هستیم با این تفاوت که تغییراتی در آن در حال شکل گرفتن است. یعنی اگر در چند سال گذشته حاشیه نشینی افزایش داشته است بدون شک در حال حاضر با پدیده روستانشینی روبرو هستیم که افراد به دلیل از دست رفتن سرمایه هایشان از حاشیه شهرها اجبارا به روستاها مهاجرت می کنند.

این آسیب شناس تاکید کرد: وقتی افراد می بینند که پناهی ندارند یا درگیر با مواد مخدر می شوند یا اینکه به انتهای آسیب اجتماعی می رسند و دست به خودکشی یا دیگرکشی می زنند.محبوب فر در پایان با بیان اینکه تاب آوری اجتماعی آنچنان از دست رفته است که دیگر مردم همه چیز خود را از دست داده اند و امیدی به آینده ندارند گفت: باید اقدامات فوری برای بهتر شدن وضعیت مدنظر قرار بگیرد. 
مرجع : رکنا

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۰:۲۷
دقیقا چرت و پرت گفت... (380111)
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۴:۰۹
چرت تو مغز توست (380132)
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۴
چرت و پرت نگفته، چرت و پرت تفکرات کسانی است که بدون حساب کتاب و صرفا بر اساس عشق و حل خودشون بودجه نوشتند.
صبر کنید ببینیم اگه مذاکرات شکست بخوره چه اتفاقی خواهد افتاد (380143)
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۰:۴۶
....که مردم دست به خودکشی یا دیگر کشی می زنند. (380112)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها