به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۱۰۴۴۱
قدرت خرید مردم ترمیم نمی‌شود

بودجه ۱۴۰۱ به نفع نهاد‌های وابسته به قدرت است

بودجه ۱۴۰۱ به نفع نهاد‌های وابسته به قدرت است
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سال آینده ما با تورم ۴۰ درصدی مواجه هستیم و این میزان افزایش دستمزد‌ها نمی‌تواند هزینه خانوار را پوشش دهد و قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود.

به گزارش ایلنا، احسان سلطانی درباره سیاست‌های رفاهی دولت در بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: آنچه که از لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌بینیم این است که محل مصرف بودجه گنگ و نامشخص است، اما قطعا سقف بودجه سال آینده بالاتر از نرخ تورمی است که دولت اعلام کرده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی دستمزد‌ها در بودجه ۱۴۰۱ گفت: در حالی که حجم بودجه عمومی دولت حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، می‌بینیم که دستمزد‌ها فقط ۱۰ درصد بالا رفته است یعنی قرار نیست این ۶۰۰ هزار میلیارد تومان صرف واقعی سازی دستمزد‌ها شود.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حالی که پمپاژ پول در اقتصاد تبعات بسیار سنگینی در تورم دارد، اما می‌بینیم درمقابل افزایش بودجه عمومی دولت کمترین میزان افزایش حقوق و دستمزد‌ها را داشتیم که قطعا این می‌تواند باعث رشد نرخ تورم شود.

وی ادامه داد: اینکه دولت می‌خواهد بدون توافق برجام پرداخت پول داشته باشد و بدون ورود منابع حاصل از فروش نفت خام به بودجه، سقف بودجه را افزایش داده به این معناست که بودجه سال آینده تحقق پیدا نمی‌کند.
سلطانی ادامه داد: از سوی دیگر می‌دانیم قرار نیست اقشار مرفه نسبت به درآمدی که دارند مالیات بپردازند و اقشار ضعیف و متوسط هم دیگر توان پرداخت مالیات بیشتر از این اعداد و ارقام را ندارد بنابراین تمام عوامل نشان می‌دهد این اعداد و ارقام قرار نیست محقق شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در مقابل دلار رسمی ۲۳ هزار تومانی گفت: موضوع بسیار مهم بودجه ۱۴۰۱ بحث دلار ۲۳ هزار تومانی است یعنی قرار بر این است که دولت درآمد حاصل از صادرات نفت خام را با قیمت ۲۳ هزار تومان به مردم و اقتصاد بفروشد این در حالی است که در پنج سال گذشته همواره رشد هزینه‌های مردم بالاتر از رشد دستمزد‌ها بوده است از این رو سال آینده همه قدرت خرید مردم ترمیم نمی‌شود و هنوز افزایش دستمزد‌ها از افزایش هزینه‌ها عقب می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد چشم انداز خوبی از اقتصاد سال آینده نداریم گفت: البته بودجه سال آینده برای نهاد‌های وابسته به قدرت و دولت و خصولتی‌ها و دهک‌های پردرآمد بودجه خوبی خواهد بود چرا که این بودجه نشان می‌دهد روند رشد نرخ تورم ادامه دارد و این به نفع خصولتی‌ها، مرفه‌ها و نهاد‌های وابسته به قدرت است.

سلطانی با بیان اینکه دولت به افزایش شش برابری نرخ دلار نسبت به پیش از تحریم‌های سال ۹۶ رسمیت داده است گفت: در بودجه سال اینده دلار ۲۳ هزار توماین مبنا قرار گرفته بنابراین با این قیمت قرار است پول پمپاژ شود، اما این پمپاژ پول صرف واقعی سازی حقوق و دستمزد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در حالی که قیمت پایه کالا و خدمات از سال آینده ۲۳ هزار تومان خواهد بود، اما افزایش نرخ دستمزد‌ها ۱۰ درصد پیش بینی شده است این به معنای ادامه روند کاهش قدرت خرید مردم است و در این شرایط تنها قدرت خرید ۱۰ درصد از جمعیت کشور حفظ می‌شود و یا بالاتر می‌رود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ترجیحی از بودجه سال آینده به معنای افزایش قیمت دارو و کالا‌های اساسی است و در بخش نان دولت فقط دو گزینه تخصیص یارانه به گندم یا افزایش قیمت نان را پیش رو دارد.

وی گفت: در حال حاضر مواد غذایی حاضر در سبد کالا‌های اساسی افزایش قیمت چهار برابری نسبت به سال ۹۶ را دارند و در خوشبینانه‌ترین حالت با دلار ۱۷ هزار تومانی محاسبه می‌شوند حال این که این رقم به ۲۳ هزار تومان می‌رسد که به معنای افزایش قیمت ۴۰ درصدی بر روی انواع کالای اساسی و دارو است.سلطانی افزود: بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد سال آینده ما با تورم ۴۰ درصدی مواجه هستیم و این میزان افزایش دستمزد‌ها نمی‌تواند هزینه خانوار را پوشش دهد و قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود.
برچسب ها: احسان سلطانی

راد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۱۲:۳۹
چطور کارشناس اقتصادی است که ملاک ایشان سال 96 است مگر دولت روحانی سال 96 نبوده چه ربطی به دولت فعلی دارد .اسمون ریسمون رو بهم بافته که دولت رو زیر سوال ببرد (380123)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها