به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۳۱۰۵۲۲
بنت: رابطه اسرائیل با امارات اتفاق‌های زیادی را ممکن می‌کند

سفر تاریخی نخست‌وزیر اسرائیل به امارات عربی

گروه بین‌الملل: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز دوشنبه، ۲۲ آذرماه با شاهزاده محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و چهره اصلی سیاست در امارات متحده عربی که در عمل رهبری آن کشور را برعهده دارد،دیدار و گفت‌وگو کرد.
سفر تاریخی نخست‌وزیر اسرائیل به امارات عربی
این دیدار، نخستین ملاقات رهبران دو کشور است که پس از عادی‌سازی روابط در سال گذشته برمبنای «پیمان ابراهیم»، امکان‌پذیر شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، در ابتدای این دیدار، شاهزاده محمد بن‌زاید ضمن خوشامدگویی به نفتالی بنت، ابراز امیدواری کرد که نخستین سفر یک رهبر اسرائیل به آن کشور، به همکاری‌های بیشتر به نفع مردم دو کشور و منطقه منجر شود. بنت که روز یکشنبه برای سفری دو روزه وارد ابوظبی شده، پیش از دیدار با شاهزاده محمد بن‌زاید در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (وام) با اشاره به همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف، گفته بود: «به نظر من، این همان صلح و واقعیت جدیدی است این منطقه شاهد آن است، و ما با هم کار می‌کنیم تا آینده بهتر را برای فرزندانمان تضمین کنیم.»  
 نخست‌وزیر اسرائیل که پیشاپیش هدف سفر خود به امارات را تعمیق روابط و همکاری میان دو کشور عنوان کرده بود، همچنین به خبرگزاری وام گفت: «پیامی که می‌خواهم به رهبران امارات و شهروندان اماراتی برسانم این است که دوستی شراکت دوجانبه ما، امری طبیعی است. ما همسایه و پسرعموییم. ما نوه‌های حضرت ابراهیمیم. دوره پس از امضای پیمان ابراهیم بهترین گواه بر این است که توسعه روابط دوجانبه گنجی گرانبها برای ما و کل منطقه است.» او با اشاره به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان که سال گذشته در قالب «پیمان ابراهیم» برقرار شد، تاکید کرد که این توافق‌های صلح، «ساختاری جدید، عمیق و محکم برای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مبتنی‌بر همکاری در منطقه ایجاد کرده است که رفاه جوامع و خوشبختی مردم را درپی خواهد داشت.»
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که بنت در دیدار با شاهزاده محمد بر موضوع تهدید مشترک ناشی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیشبرد همکاری‌های اقتصادی دو کشور متمرکز خواهد بود. نفتالی بنت روز دوشنبه، پیش از دیدار با ولیعهد ابوظبی، با سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی و همچنین خانم نورا بنت محمد الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان آن کشور نیز دیدار کرد. بنت تاکید کرد: «توافقنامه صلح ابراهیم ساختاری جدید، عمیق و محکم برای روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی در منطقه ایجاد کرده است که به رفاه جوامع منجر می‌شود.» بنت با بیان اینکه «با هم کار می‌کنیم تا آینده بهتری برای فرزندانمان تضمین کنیم»، در مورد نتایج پیمان صلح ابراهیم بین امارات و اسرائیل برای دستیابی به رشد و مشارکت اقتصادی گفت: «بسیار خوشحالم که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها تقویت شده است. توافقنامه‌های همکاری در زمینه‌های تجارت، تحقیق و توسعه و امنیت سایبری، بهداشت، آموزش، هوانوردی و موارد دیگر هم منعقد شده است و باید بگویم که مشتاقانه منتظر توسعه و تحکیم مداوم روابطم.»
نخست‌وزیر اسرائیل با ابراز خرسندی از پذیرفتن دعوت شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل قوا، برای سفر به امارات، بیان کرد: «ارزش‌های مدارا، صلح و گفت‌وگو بین ما مشترک است و به همین دلیل است که دوستی و اتحاد ما با سرعت بالایی در حال رشد است.» او که اولین رهبر اسرائیلی است که از امارات متحده عربی دیدن می‌کند، افزود: «رابطه اسرائیل با امارات متحده عربی اتفاق‌های زیادی را ممکن می‌کند و به این منظور وزارتخانه‌های دو کشور و همچنین شرکت‌ها و بازرگانان در حال همکاری با یکدیگرند و هیئت‌های دو طرف، دیدارهای متقابل برگزار می‌کنند؛ به‌ویژه همکاری در حوزه سلامت و امنیت غذایی بخش عمده‌ای از همکاری‌های دوجانبه را تشکیل می‌دهد.» بنت به حجم مبادلات تجاری بین امارات و اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت: «حجم تجارت متقابل ظرف چند ماه تسریع شده است. همکاری ما فرصت‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را نه تنها برای ما، بلکه برای کشورهای بیشتری فراهم می‌کند و به افزایش ثبات و رفاه در منطقه می‌انجامد.»
بنت درباره حضور اسرائیل در اکسپو ۲۰۲۰ دبی با شعار «به سوی فردا» نیز توضیح داد: «غرفه اسرائیل در اکسپو ۲۰۲۰ دبی مظهر نگاه خوش‌بینانه به فردا و تلاشی بی‌حد برای بهتر کردن آن است. این یک باور یهودیت است که فردای بهتر را فقط برای خودمان نمی‌خواهیم، بلکه آن را برای دوستان و متحدانمان در سراسر جهان در زمینه‌های مختلف طلب می‌کنیم.» نخست‌وزیر اسرائیل در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: «پیامی که می‌خواهم به رهبران امارات و شهروندان اماراتی برسانم این است که شراکت و دوستی ما متقابل است. ما همسایه و پسرعموییم. ما نوه‌های حضرت ابراهیمیم. دوران پس از امضای قرارداد پیمان ابراهیم بهترین گواه بر این است که توسعه روابط دوجانبه یک گنج گرانبها برای ما و کل منطقه است.» امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است. پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه، و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها