به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۳۱۰۷۰۱

تولید کدام کالای صنعتی در جهان اوج گرفت؟

تولید کدام کالای صنعتی در جهان اوج گرفت؟
گروه اقتصادی: اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تولیدات صنعتی جهان در سومین فصل از سال جاری میلادی پرداخته است.به گزارش ایسنا، هرچند در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، عملکرد اقتصادی اکثر کشورهای جهان منفی شد و چند ماه طول کشید تا بار دیگر عملکردی مثبت به ثبت برسد اما در سال ۲۰۲۱ با توجه به کاهش برخی محدودیت‌ها و افزایش سرعت واکسیناسیون، آمارهای مثبتی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نهایی شد.
 
جدیدترین بررسی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که روند مثبت تولیدات صنعتی در فصل سوم سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کرده، هر چند قدری از سرعت آن کاسته شده است.بر اساس این گزارش میانگین رشد صنعتی کشورهای در حال توسعه به جز چین در این فصل ۶.۷ درصد، اقتصادهای صنعتی ۶.۱ درصد و در جهان ۵.۷ درصد بوده است. چین که در سال‌های قبل عملکرد قابل توجهی داشت، با رشد صنعتی ۴.۶ درصدی پایین‌تر از میانگین جهانی کار کرده است.بررسی عملکرد حوزه‌های صنعتی به تفکیک هر بخش نیز نشان می‌دهد که عملکردی ثابت در حوزه‌های مختلف به ثبت نرسیده است.

محصولات اصلی دارویی با رشد ۱۵.۹ درصدی بیشترین رشد تولید را در تمامی بخش‌های صنعتی به خود اختصاص داده‌اند. احتمالا صادرات محصولات مربوط به کرونا و مقابله با این ویروس نقشی اساسی در ثبت این آمار داشته است.پس از آن ماشین آلات و تجهیزات با رشد ۱۲.۵ درصدی در جایگاه دوم قرار دارند و کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری با ۱۱.۳ درصد در رده بعدی هستند. تجهیزات الکترونیکی با رشد ۹.۲ و چرم با رشد ۸.۳ در رده‌های بعدی قرار دارند.

در میان گروه‌های صنعتی با پایین‌ترین رشد نیز وسایل نقلیه موتوری و تریلر با افت فعالیت حدودا ۹ درصدی، بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند.همچنین تولیدات در بخش سیگار افت ۱.۲ و  نساجی افت ۰.۹ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها نیز با رشد به ترتیب ۲.۳ و ۲.۸ درصدی پایین‌ترین رشد مثبت را در میان صنایع مختلف جهان داشته‌اند.
برچسب ها: اتاق بازرگانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها