به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۳۱۰۹۰۴

گزینه‌های مطرح پست ریاست جمهوری عراق

گزینه‌های مطرح پست ریاست جمهوری عراق
گروه بین الملل: یک رسانه عرب زبان در گزارشی چهار شخصیت احتمالی تصدی پست ریاست جمهوری این کشور پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام که از شانس بیشتری برای تصدی این پست مهم برخوردار بوده را معرفی کرده است.
 شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد که احزاب و جناح‌های سیاسی عراق در حال رایزنی‌های درباره پست ریاست جمهوری هستند و طبق گفت‌وگوهای انجام شده چهار فرد از شانس بیشتری برای تصدی این منصب برخوردار هستند.احزاب سنی، به ویژه ائتلاف "پیشرو" به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان، پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی در اکتبر گذشته، جنبشی را برای تصدی پست ریاست جمهوری راه اندازی کردند، اما این جنبش با مخالفت کردها مواجه شد.اسکای نیوز همچنین گزارش داد که تاکنون هیچ نامزدی رسمی اعلام نشده است، اما فضای سیاسی و اظهارات مختلف باعث شده تا چهار شخصیت بیشترین شانس را برای کسب این مقام داشته باشند.اسکای نیوز اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری فعلی عراق شانس بیشتری را برای تصدی مجدد این پست  دارد و از حمایت حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برخوردار است. اما نامزدی او با وتوی حزب دموکرات کردستان عراق و برخی احزاب شیعه مواجه خواهد شد.
نام عدنان المفتی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین نامزدهای این پست مطرح شده است، اما وی علاقه‌ای به ریاست جمهوری عراق ندارد و تأیید کرده است که نمی‌خواهد این نامزد این پست مهم شود.وی در سخنانی در این باره گفت: تا بدین لحظه هیچ طرفی رسماً از من درخواستی برای نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری نکرده است و من هم تمایلی به نامزدی ندارم.  طبق این گزارش، با این وجود نام المفتی به عنوان دومین گزینه اتحادیه میهنی کردستان عراق در صورت عدم موافقت با ابقای برهم صالح در این پست مطرح شده است.
همچنین محافل کرد عراق و نزدیک به حزب دموکرات نام «هوشیار زیباری» از رهبران این حزب را به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مطرح کرده‌اند، وی سیاستمداری کهنه کار است که در دولت‌های گذشته چندین سمت از جمله وزیر دارایی و وزارت خارجه را بر عهده داشته است.در ادامه این گزارش آمده است؛ نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز یکی از گزینه‌های احتمالی حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست مذکور است؛ چراکه او از روابط قوی با کشورهای همسایه برخوردار است.
"هه وال مریوان"، کارشناس سیاسی کرد عراقی در این باره گفت: این چهار گزینه ممکن است با مشکلات واقعی یا مخالفت احزاب در بغداد مواجه نشوند، اما مشکل اصلی داخلی (میان کردها) است.
وی افزود: فرض بر این است که مشکلات داخلی حل و فصل شده و نقش‌ها مجدداً توزیع شود، به‌ویژه که حزب دموکرات کردستان معتقد است که توافق قبلی مبنی بر اینکه حزب دموکرات منصب ریاست اقلیم را در اختیار می‌گیرد و منصب ریاست جمهوری به اتحادیه میهنی اختصاص می‌یابد، منقضی شده‌است.مریوان ادامه داد: این روند می‌تواند با متقاعد کردن اتحادیه میهنی کردستان عراق با دادن پست ریاست اقلیم به آن به همراه یکی از وزارتخانه‌های مهم همراه شود و در چنین صورتی ممکن است که شاهد یک غافلگیری و چشم‌پوشی آن از پست ریاست جمهوری عراق باشیم.
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها