به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۶ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۱۱۱۵۲

کشف رودخانه‌ها و دریاچه‌های قدیمی در مریخ

کشف رودخانه‌ها و دریاچه‌های قدیمی در مریخ
گروه علمی: فرودگر مریخ، دو دهانه که احتمالا ۳.۵ میلیارد سال پیش پر از آب بوده‌اند را کشف کرد.
 شواهد نشان داده است که در مریخ، حدود چهار میلیارد سال پیش، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وجود داشته اند.
به گزارش روزنامه "دیلی میل"، محققان دانشگاه بینگهمتون نشان داده‌اند آبی که درون مواد معدنی قرار دارند، در ۱۸ مایل زیر سطح مریخ به دام افتاده اند. همچنین ماده معدنی اسمکتیت که در مریخ مشاهده شده، از برهم‌کنش خاصی بین سنگ‌ها و آب به وجود آمده است.

پروفسور زمین‌شناسی در دانشگاه بینگهامتون در بیانیه‌ای اعلام کرد:« احتمال دارد ماده معدنی اسمکتیت، مخزن مهمی از "آب از دست رفته" در مریخ باشد. همچنین این ماده سرشار از آهن است».

ناسا اولین شواهدات وجود آب در مریخ را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد. همچنین این آژانس بین‌الملی دو تصویر از دهانه‌های Terra Sirenum و Centauri Montes را منتشر کرده است که ظاهراً آب مایع در مریخ را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ نشان می‌دهد. در ۳۱ جولای ۲۰۰۸، فونیکس، فرودگر مریخ، وجود یخ در مریخ را تأیید کرد و گفت: یخ در این سیاره حاوی همان عناصر آب روی زمین است. سیاره سرخ، دارای دره‌های باستانی خشک و کانال‌های رودخانه‌ای است که نشان می‌دهد، محل عبور آب مایع در گذشته بوده است. هم اکنون مریخ نورد Perseverance، در حال انجام سفر‌هایی در سراسر مریخ برای کشف دهانه Jezero می‌باشد. این دهانه در حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش دریاچه‌ای پر از آب بوده است.

احتمال داده می‌شود، آبی که سال‌ها قبل در مریخ وجود داشت، اکنون به صورت یخ ذخیره شده در زیر سطح آن وجود داشته باشد اما در چند سال گذشته داده‌هایی درباره کافی بودن یخ یا بخار آب در مریخ وجود ندارد تا میزان آب در دسترس را نشان دهد. به گفته پروفسور زمین‌شناسی، مطالعات، سطح پایداری اسمکتیت در دمای پایین را نشان ندادند. همچنین مقدار کل مواد معدنی رسی در سطح سیاره سرخ تعیین نشده است.
برچسب ها: مریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها