به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۱۱۲۱۴

فروش گواهینامه جعلی واکسیناسیون در اروپا

فروش گواهینامه جعلی واکسیناسیون  در اروپا
گروه بین الملل: وزارت کشور فرانسه در حالی اخبار مربوط به تردد بیش از ۱۱۰ هزار نفر با گواهینامه جعلی واکسن کووید در این کشور را تایید کرد که طی روزها و هفته‌های گذشته خبرهای متعددی در مورد مشاهده گواهینامه تقلبی در کشورهای دیگر اروپایی هم خبر ساز شده بود.
تاکید مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو بر سیاست واکسیناسیون کامل کووید در حالی ادامه دارد که درصد قابل ملاحظه‌ای از اروپایی‌ها با واکسن زدن مشکل دارند و تاکنون بسیاری از شهرهای اروپایی شاهد تجمعات اعتراضی مدافعان حقوق و آزادی‌های فردی و شهروندانی بوده است که حاضر نیستند به هیچ قیمتی خود را در معرض واکسن کووید قرار دهند.
سپتامبر گذشته رسانه‌های فرانسوی از محکوم شدن یک پرستار در بوردو به ۱۸ ماه حبس تعلیقی خبر داده بودند که برای ۱۶ تن از آشنایان خود بدون این که واکسن تزریق شود، در مجموع ۲۴ گواهینامه واکسیناسیون صادر کرده بود.
پیش‌تر و در تعطیلات تابستانی هم بازار فروش گوهینامه‌های جعلی از طریق شبکات اجتماعی فرانسوی داغ بود. به ویژه در «اسنپ چت» پیام‌های متعددی با این مضمون رد و بدل می شد: «به واکسن نه بگویید اما از مزایای گواهی سلامت بهره‌مند شوید!»، «گواهی سلامت حداکثر در ۸ تا ۱۰ ساعت»، «با خدمات ما واکسن دیگر اجباری نیست.»
پایگاه خبری اروپایی یورواکتیو که مقر آن در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپاست به تازگی گزارش کرده که بر اساس آن در بسیاری از کشورهای قاره سبز، از آلمان گرفته تا اتریش و ایتالیا و کشورهای شرق اروپا و حوزه بالکان افراد گواهینامه واکسیناسیون را بدون اینکه در عمل واکسنی بزنند از بازار سیاه و غیرقانونی خریداری می کنند.
طبق گزارش «یورواکتیو» گواهینامه «جعلی» واکسیناسیون در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام، به مبلغی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ یورو معامله می شود که در برخی موارد با رمزارزها هم قابل پرداخت است.
«یوتارن ژی» که بعنوان همکار «یورواکتیو» در کرواسی شناخته می شود در تحقیقات خود که نتایجش این هفته منتشر شده می گوید در برخی موارد پرستاران و پزشکان مسئول تزریق واکسن با خالی کردن سرنگ در هوا مبادرت به صدور گواهینامه واکسیناسیون کرده اند. گرچه اثبات این ادعاها آسان نیست ولی گفته می شود واکسن تک دُزی جانسون اند جانسون بهترین گزینه برای «جعل» گواهینامه است.
یک جوان ۲۷ ساله ۲۶ نوامبر سال جاری در بیمارستانی در صوفیه پایتخت بلغارستان جان خود را بر اثر کووید از دست داد. از قرار معلوم او به «دروغ» به پزشکان گفته بود که واکسن کووید را دریافت کرده و حتی گواهینامه واکسیناسیون هم به آنها نشان داده بود. اما با بد شدن وضعیت جسمانی و تنفسی در نهایت اقرار کرد که در مورد واکسینه بودن خود حقیقت را نگفته بوده است. او به دلیل ترس از تاثیر واکسن بر روی قدرت جنسی خود ترجیح داده بود گواهینامه جعلی خریداری کند.مرگ مشابهی هم در رومانی کشور همسایه بلغارستان در اوایل ماه گذشته میلادی خبرساز شده بود. اطلاعات بدست آمده توسط پایگاه خبری «یوراکتیو» نشان می دهد که افراد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو برای گواهینامه جعلی در بلغارستان پول داده اند.
ماموران اطلاعاتی و پلیس در بلغارستان همانند رومانی و کرواسی تاکنون دهها نفر را به ظن دست داشتن در تهیه و معامله گواهینامه‌های تقلبی بازداشت کرده‌اند. بسیاری از این افراد جز کادر درمان، پزشک و پرستار هستند. پلیس در اسلوونی هم پس از تحقیقات فراوان در چندین شهر، دو مظنون را بازداشت کرده است.
اما اخیرا در آلمان، واحدهای کیفری در اغلب ایالات در مورد خرید و فروش گواهینامه‌های جعلی هشدار داده‌اند. این هشدارها در پی وضع محدودیت‌های جدید که حضور فرد در اغلب مکان‌ها را منوط به گواهینامه واکسیناسیون یا شفا یافتن از کووید کرده، بطرز چشمگیری افزایش داشته است. گفته می شود تا تاریخ ۲۷ نوامبر بیش از ۲۵۰۰ گواهینامه جعلی تنها در ایالت جنوبی باواریا شناسایی شده که غالبا از طریق اینستاگرام خرید و فروش شده اند.تا کنون میلیون‌ها گواهی واکسیناسیون در سطح ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صادر شده است و با توجه به حجم متقاضیان، جلوگیری از جعل گواهینامه‌ها و در حالی که ارائه آن بشکل دیجیتالی همه جا مقدور نیست، عملا امکانپذیر نبوده است. بروکسل با تشویق اعضا به اقدام مسئولانه فردی از همه ۲۷ کشور خواسته است تا تدابیر نظارتی خود را افزایش دهند.پیش‌تر هم با اجباری شدن ارایه تست منفی پی سی آر (PCR) برای رفت و آمد بین کشورهای اروپایی بازار تست پی سی آر منفی در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر دیگر نقاط دنیا داغ شده بود.
اینترپل اوایل سال جاری میلادی نسبت به خرید و فروش تست‌های جعلی که عمدتا از طریق شبکه‌های اجتماعی و بصورت آنلاین انجام می شد هشدار داده بود.
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها