به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۱۱۲۲۷
انتظار داشتیم دولت در بودجه سهمی برای تامین اجتماعی ببیند

افزایش سن بازنشستگی عادلانه و منطبق با قانون نیست

افزایش سن بازنشستگی عادلانه و منطبق با قانون نیست
گروه اقتصادی: عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: مگر می‌شود کارگر و کارمندی که سال‌ها پیش با سازمان تامین اجتماعی یا خدمات کشوری قرارداد مشخصی بسته‌اند، به ناگهان متوجه شوند که قرارداد یک طرفه تغییر کرده است.

به گزارش ایلنا، علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در خصوص لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ گفت: در کل؛ بودجه‌ی ۱۴۰۱ چنگی برای کارگران به دل نمی‌زند. انتظار ما این بود که حداقل دولت در بودجه امسال سهمی برای هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی می‌دید. وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی آشکارا اعلام کردند که سازمان حدود ۶هزار میلیارد تومان کمبود بودجه دارد به طوری که حتی حقوق بازنشستگان را نیز به سختی می‌دهد. 

وی گفت: دولت از ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهی خود یک ریال هم به این سازمان تخصیص نداده درصورتیکه برای همه نهادها بودجه تخصیص داده شده است. وضعیت سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که مجبور است برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود وام بگیرد. تا کی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند و سازمان از بانک رفاه و بانک شهر وام بگیرد؟ 

اصلانی بیان کرد: در بودجه سنواتی باید مبالغی از نفت برای سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی می‌کردند تا کارگران بیش از این آسیب نبینند. متاسفانه در بودجه؛ کمک به کارگران و کارفرمایان دیده نمی‌شود. ما نگران آینده سازمان هستیم. عدم تناسب بین درآمد - هزینه وضعیت این سازمان را بحرانی کرده است. 

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ماهی ۱۷هزار میلیارد تومان درآمد و ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. اگر اتفاقی بیفتد و سازمان توان پرداخت حقوق کارگران را نداشته باشد، مشکلات بسیاری برای بازنشستگان به وجود می‌آید. 

وی گفت: امروز بسیاری از مراکز پزشکیِ غیرملکی حدود ۸ – ۹ ماه از سازمان طلب دارند. اگر این طلب پرداخت نشود به زودی دیگر هیچ مرکز غیرملکی به دفترچه تامین اجتماعی خدمات ارائه نمی‌دهد که این مشکلات بسیاری برای کارگران به وجود می‌آورد. 

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور همچنین در خصوص افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری گفت: ما به این دو موردی که در بودجه آمده، انتقاد داریم. مگر می‌شود کارگر و کارمندی که سال‌ها پیش با سازمان تامین اجتماعی یا خدمات کشوری قرارداد مشخصی بسته، حالا ناگهان قرارداد یک طرفه تغییر کند؟ این همه حرف از عدالت بودن قراردادهاست بعد ناگهان قراداد را یک طرفه و به ضرر گروه ضعیفتر تغییر می‌دهند؟

وی تاکید کرد: برای این تصمیمات باید سه جانبه گرایی رعایت شود. ما امیدواریم این موارد درون بودجه ۱۴۰۱ اصلا رای نیاورد اما اگر در مجلس رای آورد از شورای نگهبان انتظار داریم مخالفت خود را با این موارد اعلام کند. 
عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بیان کرد: برای اخذ چنین تصمیماتی بهتر این بود که نظر تمام ذی‌نفعان گرفته شود. نکته‌ی بعد اینکه اگر حتی می‌خواهند این قوانین را عملی کنند، باید برای افرادی که از سال ۱۴۰۱ به بعد عضو صندوق‌ها می‌شوند، پیاده شود. آن‌ها حداقل از ابتدا می‌دانند که قرار است ۳۲ سال کار کنند تا بازنشسته شوند و در نهایت نیز مبنای محاسبه‌ی مستمری‌شان سه سال آخر خدمت است. مگر می‌شود کارگری ۳۰ سال کار کند و ناگهان در آخر خدمت قرارداد یک طرفه تغییر کند؟ اصلانی در پایان تاکید کرد: به نظر من این راهکار و پیشنهاد منطقی نیست. ما امیدواریم این قانون در صحن مجلس رای نیاورد.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۲۳:۳۶
فقط بلدن ... توی اعصاب مردم ،کشور دیگه هیچ مشکلی نداره شما گیر دادی به سن باز نشستگی،مگه طرف چقدر جون داره؟که دوسال هم اضافه بکنید .نکنی تو خدا ،دیگه کشش نداریم. (380371)
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۰۱:۳۷
از هر قرارداد پیمانکاری هفده درصد حق بیمه میگیرن ، اگه دیر پرداخت کنی کلی جریمه میکنن.... بعد یک طرفه میان خودشون پس از سی سال وضعیت رو تغییر میدن . این تامین اجتماعی نیست ، تامین اشتباهی است. (380372)
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۰۹:۲۴
هر شخصی که ماهانه بیمه پردازی می‌کنه فقط به امید بازنشستگی در60 سالگی است این امید را از مردم نگیرید در حقیقت این تنها دلیل بیمه پردازی به سازمان تامین اجتماعی است نهایت اتفاقی که می‌افتد مایوس شدن اکثریت بیمه پردازان به تامین اجتماعی است افراد زیادی را من میشناسم که از همین الان دنبال بیمه هایی غیر از تامین اجتماعی هستن ...... (380380)
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۲۲:۰۰
سلام تامین اجتماعی دارای وضع اقتصادی خیلی خوبی است و حقوق خوبی هم به کارمندانش میدهد ولی متاسفانه نمی دانم چرا حق وحقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را نمیدهد خدا خودش ریشه ظلم و ظالم را بکنه (380771)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها