به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۳۱۱۲۹۶

مجلسی که به موج سوم ایدز و روابط پرخطر جنسی دامن می‌زند!

مجلسی که به موج سوم ایدز و روابط پرخطر جنسی دامن می‌زند!
گروه جامعه: در روز‌های گذشته بود که فاطمه محمد بیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حذف یارانه وسایل پیشگیری از بارداری خبر داد.محمد بیگی، حذف این یارانه‌ها را در راستای سیاست افزایش جمعیت و هدایت این یارانه‌ها در زمینه کمک به درمان ناباروری دانست و تصریح کرد: البته کسی ممنوعیت این یارانه‌ها را وضع نکرده است و این وسایل در دسترس هستند.

گفته‌های محمدبیگی در راستای اجرای ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت بود که تصریح می‌کند که هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع می‌باشد.

این بند از قانون جوانی جمعیت و خانواده در حالی تدوین شده که به نظر می‌رسد کسانی که این قانون را تدوین کرده‌اند هیچ درکی از بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مقاربتی ندارند. از نظر این افراد این وسایل تنها از بارداری پیشگیری کرده و نقشی در پیشگیری از بیماری‌هایی چون سوزاک، سیفلیس، ایدز و یا برخی بیماری‌های دیگر ایفا نمی‌کند.

همزمان با این موضوع سه سالی است که بسیاری از متخصصان عفونی و درمانگران ایدز در کشور از تغییر الگوی انتشار این بیماری در ایران از اعتیاد تزریقی به روابط پرخطر جنسی ابراز نگرانی می‌کنند، چرا که تا چندی قبل اعتیاد تزریقی و وسایل تزریق مشترک بیشترین عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در ایران بود، اگرچه این عامل هنوز نقش اول را دارد، اما انتقال از طریق روابط پرخطر جنسی که عمدتا هم در میان افرادی است که به نوعی به افراد دارای اعتیاد تزریقی نزدیک هستند، رتبه دوم را داشته و به شدت هم در حال افزایش است.

این زنگ خطر بود که سازمان بهزیستی را واداشت تا برنامه کنترل آسیب را از چند سال قبل اجرا کند، تا در پی آن بتواند از شیوع بیماری‌های عفونی در میان به ویژه بیماری‌های مقاربتی در میان گروه‌ها معتاد متجاهر و آسیب‌دیدگان اجتماعی اجرا کند.این برنامه به منظور کاهش عوارض مصرف مواد و پیشگیری از اچ‌ای‌وی اجرا می‌شود و جامعه هدف اصلی این برنامه‌ها، مصرف کننندگان مواد دارای رفتار‌های پرخطر مانند معتادان، تزریقی‌ها و بی‌خانمان‌ها اعم از زن و مردان هستند. خدمات و برنامه‌های کاهش آسیب شامل آموزش، توزیع اقلام کاهش آسیب مانند سوزن و سرنگ، کاندوم، پدالکلی و... اقامت شبانه، ارائه تغذیه و وعده غذایی، حمایت‌های اجتماعی، خدمات ارجاع و پیگیری، آزمایش سریع اچ آی وی، مشاوره و خدمات سیار است و هم اکنون نیز در حال اجرا است.
با این حال اجرای ماده ۵۱ قانون جوانی جمعیت و اظهارات محمد بیگی این نگرانی را ایجاد می‌کند که این برنامه نیز به خطر بیفتد و احتمال اینکه با موجی از بیماری‌های عفونی مواجه شویم بسیار زیاد است.

در انتظار موج سوم ایدز در ایران
افزایش بیماری‌های عفونی را پیش از این مسعود مردانی  مورد تأکید قرار داده بود. مردانی در این رابطه گفت: اگر بازنگری در مورد این قانون انجام نشود ممکن است منجر به افزایش بیماری‌های عفونی به ویژه در میان آسیب دیدگان اجتماعی شود. با برداشتن و سخت‌تر کردن دسترسی به وسایل محافظتی مقاربتی، شانس ابتلا و شیوع بیماری‌هایی، چون سیفلیس و سوزاک و... افزایش پیدا می‌کند. وقتی در جامعه‌ای بیماری‌های مقاربتی افزایش پیدا کرد، یک‌سال بعد از آن HIV افزایش پیدا می‌کند. در واقع موج بعدی HIV آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: ثابت شده است که در هر جامعه‌ای که بیماری‌های مقاربتی افزایش پیدا کرد، پس از آن بیماری ایدز نیز افزایش پیدا می‌کند. درحال حاضر نیز با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری از فرزندآوری اعمال می‌شود، تعداد زیادی به بیماران مقاربتی افزوده خواهد شد و منجر به موجی از بیماری HIV خواهد شد.

مردانی در ارتباط با تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده برای استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و تاثیر آن در افزایش ایدز گفت: مسلما نه فقط می‌تواند بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد، بلکه می‌تواند به افزایش موارد HIV در کشور نیز منجر شود. زمانی که روش‌های پیشگیری ممنوع شود افراد به هرحال دیگر از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند و به بیماری‌هایی مانند ایدز دچار می‌شود. این مساله کوششی را که سال‌ها برای نهادینه شدن این مساله در کشور صورت گرفت را، خدشه دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری HIV مبتلا و بسیار آسیب پذیر می‌کند.

عضو کمیته علمی کشوری ایدز تاکید کرد: استفاده از کاندوم یکی از سد‌های حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از بیماری‌های سوزاک، کلامیدیا و عفونت‌های منتقله از طریق روابط جنسی است و افراد زمانی که کاندوم را در دسترس نداشته باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این طرح کاملا غیرکارشناسی است و به نظر می‌آید حتی با تایید شورای نگهبان دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود. چند متخصص اطفال و ژنتیک برروی این طرح کار کرده‌اند.

گران شدن اقلام پیشگیری و محرومیت اقشار آسیب‌پذیر
این هشدار مردانی در حالیست که با وجود گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی و با توجه به افزایش قیمتی که در برخی از وسایل پیشگیری در ماه‌های اخیر به وجود آمده و فقری که روز به روز بیشتر دامن‌گیر جامعه شده است عدم اختصاص یارانه به آن‌ها این اقلام را از دسترس بسیاری از گروه‌ها خارج کرده و پس از مدتی عادت استفاده از آن‌ها نیز که مردانی هم به آن‌ها پرداخته است از بین می‌رود و همین موضوع موجب نگرانی متخصصان عفونی شده است که باید در انتظار موج سوم بیماری ایدز بود.

از سوی دیگر سرنوشت افرادی که در طرح کاهش آسیب بهزیستی این اقلام را به صورت رایگان دریافت می‌کردند مشخص نیست؟ آیا بهزیستی همچنان می‌تواند به این طرح خود ادامه دهد یا اینکه این موضوع بر اساس قانون ممنوع می‌شود و حداقل برای هفت سال (مدت زمان اجرای آزمایشی قانون) به محاق می‌رود و بر تعداد بیماران عفونی و مقاربتی افزوده می‌شود؟
مرجع : جامعه 24

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۷:۲۸
...
همه چیز برای اونا استثنا هست (380358)
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۸:۰۵
افت مملک بی سوادی و نفهمی مدعیان است (380359)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها