به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۳۱۱۳۲۱

گزارشی از جنایات صدام علیه انگلیسی‌ها

گزارشی از جنایات صدام علیه انگلیسی‌ها
گروه بین الملل: یک رسانه انگلیسی با استناد به گزارشی که به مدت ۳۰ سال مخفی نگه داشته شده بود نوشت، رژیم صدام پس از تهاجم عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ جنایت جنگی علیه انگلیسی‌ها مرتکب شده است.
 اسنادی که در آرشیو ملی انگلیس منتشر شده‌اند، نشان دهنده ابعاد قتل، شکنجه و تجاوز نیروهای این دیکتاتور سابق عراق علیه افرد عمدتا غیرنظامی است که در زمان جنگ خلیج فارس دستگیر شدند.
بر اساس این گزارش، برخی از آنها از ناحیه سر و اندام جنسی با شوک الکتریکی شکنجه داده شدند.
این گزارش که توسط بازرسان شعبه ویژه پلیس نظامی سلطنتی در سال ۱۹۹۲ گردآوری شد، عنوان می کند، "شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر نقض سیستماتیک" کنوانسیون ژنو توسط عراق، با گروگان گرفتن ۱۳۷۳ انگلیسی، از جمله ۵۵۶ فرد استفاده شده به عنوان "سپر انسانی" وجود دارد. بیش از ۳۰۰ نفر از آنها در یک پرواز بریتیش ایرویز بودند که درست در زمان حمله صدام، در کویت فرود آمدند.
ماه گذشته میلادی، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس درضمن عذرخواهی اعتراف کرد که وزرای دولت از حمله باخبر بودند اما به شرکت بریتیش ایرویز نگفتند هواپیما را منحرف کند.
بسیاری از سرنشینان هواپیما ادعا می کنند که پرواز به این دلیل متوقف نشد چون حامل یک تیم جمع آوری اطلاعات نیروهای ویژه بود.
یک سخنگوی دولت انگلیس با این حال بار دیگر این موضوع را تکذیب کرد.
هشت نفر از آنها که به عنوان سپر انسانی نگهداری می شدند، پس از آزاد شدن توسط صدام در نتیجه رفتاری که با آنها شده بود، بر اثر عللی نظیر حمله قلبی یا خودکشی جان خود را از دست دادند.
بازرسان مربوط به این تحقیقات تحت عنوان "عملیات قلعه شنی" با ۱۸۶۸ شاهد مصاحبه کردند و ۷۲۵ اظهاریه دیگر را نیز اخذ کردند.
آنها دریافتند که ۱۹۴۴ فقره جرم علیه شهروندان انگلیسی و ۱۵۰۶ فقره جرم دیگر علیه افراد متعلق به ملیت های دیگر ارتکاب یافته است.
این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که "شواهد قابل توجه و قانع کننده‌ای از نقض سیستماتیک و شدید کنوانسیون چهارم ژنو (طراحی شده برای حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ) توسط مقامات عراقی، اعضای نیروهای مسلح عراق و همکاران آنها علیه حقوق شخصی و مالکیتی انگلیسی‌ها وجود دارد." این گزارش نشان می‌دهد که هشت نفری که به عنوان سپر انسانی نگهداری می‌شدند در نتیجه درمان خود، یا بر اثر حمله قلبی یا خودکشی پس از آزادی توسط صدام جان خود را از دست دادند. ۱۰ انگلیسی قربانی تلاش برای قتل شدند.
به نظر می رسد که "استفاده بی رویه از خشونت توسط مقامات عراقی و همکاران آنها برای رسیدن به اهداف خود هیچ حد و مرزی نداشته است".
چهار انگلیسی هدف "رفتار غیرانسانی" قرار گرفتند که شامل داگلاس برند، تفنگدار دریایی سابق ارتش سلطنتی و همکارش پاتریک تریگ است که هنگام تلاش برای ترک کویت دستگیر شد.
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها