به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۱۱۶۵۸

واکسینه شده‌ ها مراقب علایم سرماخوردگی باشند

واکسینه شده‌ ها مراقب علایم سرماخوردگی باشند
گروه جامعه: اگر قبل از همه‌گیری کرونا، آبریزش بینی و سردرد داشتید، ممکن بود آن را سرماخوردگی معمولی تلقی کنید و حتی اگر ناخوشی‌تان رنج‌آور بود، به زندگی عادی ادامه می دادید اما اکنون در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا، چگونه می‌توان مطمئن بود که علائمی که دارید مربوط به سرماخوردگی است نه کرونا؟به گزارش ایسنا، ویروسی متفاوت از ویروس کرونا عامل ایجاد سرماخوردگی است اما با توجه به آن که سویه امیکرون این روزها به سرعت در حال گسترش است و اغلب باعث عوارض خفیفی مانند گرفتگی بینی، سردرد و گلودرد می‌شود، تشخیص تفاوت آن از سرماخوردگی بدون آزمایش، بسیار دشوار است.
 
پروفسور «تیم اسپکتور» از متخصصان همه گیری کووید دراین باره می گوید که انجام آزمایش، حتی اگر فاقد عوارض شدید باشید، بیش از همیشه حائز اهمیت است.وی گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهد که حدود نیمی از موارد دلتا «بلاتشخیص» باقی می‌مانند، زیرا علایم متعارف ابتلا به کرونا مانند تب، سرفه‌های شدید و مداوم و از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی را بروز نمی‌دهند.

او معتقد است که امیکرون عوارضی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند.همچنین «کریستینا ماریوت»، مدیر اجرایی انجمن سلطنتی بهداشت عمومی (RSPH) در انگلیس می‌گوید: شواهد روزافزون نشان می‌دهد افرادی که دو دز از واکسن را دریافت کرده‌اند، معمولا نشانه‌های کمتری از خود بروز می‌دهند. از این رو برای افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، بسیار مهم است که مراقب علایم شبیه سرماخوردگی باشند و اگر در اطراف افرادی زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند که در معرض خطر بیشتری از ابتلا به این بیماری هستند، آزمایش شوند.

از سوی دیگر پروفسور «آیرین پترسن»، استاد اپیدمیولوژی و انفورماتیک سلامت در یونیورسیتی کالج لندن، می‌افزاید: آبریزش بینی و سردرد علایم بسیاری از عفونت‌ها هستند اما ممکن است اولین علایم – و حتی تنها علایم – ابتلا به کرونا باشند. بنابراین، اگر این نشانه‌ها را دارید، توصیه می‌کنم برای چند روز از آزمایش‌های سریع استفاده کنید.به گزارش روزنامه ایندیپندت، مطالعه روی نشانه‌های کرونا در یک برنامه آماریِ تحت حمایت مالی دولت انگلیس، نشانه‌های اصلی ابتلا به کرونا را بررسی کرده است و می‌گوید بسته به آن که واکسینه شده‌اید یا نه، این نشانه‌ها کمی متفاوتند:

سردرد
اگرچه سردرد از عوارض کمتر شناخته شده کرونا است اما طبق مطالعه اخیر، یکی از علایم اولیه است و نسبت به علایم متعارفی چون سرفه، تب و از دست دادن حس بویایی، شایع‌تر است.این مطالعه نشان داده است که سردردهای کرونایی معمولا تا حدی دردناک‌تر هستند، می‌توانند «نبض‌دار»، «فشارآور» یا «ضربه‌زن» باشند، در هر دو طرف جمجمه به‌جای یک ناحیه رخ می‌دهند، ممکن است بیش از سه روز طول بکشند و عمدتا نسبت به مسکن‌های معمولی مقاومت دارند.

آبریزش بینی
زمستان گذشته، مطالعه فوق نشان داد که پس از سردرد، آبریزش بینی دومین نشانه شایع گزارش‌شده است، چنان که تقریبا ۶۰ درصد از افرادی که آزمایش کرونای آنان مثبت بود و دچار از دست دادن حس بویایی شده بودند، آبریزش بینی را نیز گزارش کردند.همچنین اکنون داده‌ها نشان می‌دهد که سرعت شیوع بیماری مهم‌ترین عامل است. بنابراین، زمانی که میزان ابتلا به کرونا بالا باشد، احتمال آبریزش بینی به دلیل آن ویروس نیز زیاد است.
این مطالعه همچنین تاکید می‌کند که وقتی میزان ابتلا به کرونا پایین باشد، آبریزش بینی کمتر نشان‌دهنده ابتلای فرد به ویروس کرونا است و بیشتر احتمال دارد که نشانه سرماخوردگی یا حتی حساسیت باشد.نتیجه‌گیری این است که در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ممکن است آبریزش بینی را گزارش کنند، دشوار است که آن را نشانه‌ای قطعی بدانیم، زیرا، به‌خصوص در فصل زمستان، بسیار رایج است.

عطسه 
مطالعه فوق نشان داده است که عطسه بیش از حد معمول می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کرونا در افرادی باشد که واکسینه شده‌اند، اگرچه تاکید می‌کند که عطسه به احتمال زیاد نشانه‌ سرماخوردگی یا آلرژی است.با این حال این مطالعه می‌گوید که گرچه بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ممکن است عطسه کنند اما این نشانه‌ای قطعی نیست، زیرا عطسه بسیار رایج است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

گلودرد
بسیاری از افراد مبتلا به کرونا گزارش داده‌اند که گلودردی دارند شبیه به گلودردی که ممکن است در زمان سرماخوردگی یا التهاب گلو تجربه کنید.گلودردهای مرتبط با کرونا معمولا خفیف هستند و بیش از پنج روز طول نمی‌کشند، بنابراین گلودرد بسیار دردناکی که بیشتر طول بکشد، احتمالا نشانه چیز دیگری است. اگر گلودردتان ادامه دارد، باید با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.هرچند گلودرد می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کرونا باشد، بیشتر افراد مبتلا به گلودرد احتمالا فقط سرماخوردگی دارند. طبق داده‌های این مطالعه، تقریبا نیمی از افراد مبتلا به کرونا گلودرد را گزارش می‌کنند، و این امر در بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۵ سال شایع‌تر از افراد مسن یا افراد زیر ۱۸ سال است.

از دست دادن حس بویایی
بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا شدت بیماری، از دست دادن حس بویایی (و نیز چشایی) همچنان قوی‌ترین مشخصه ابتلا به کرونا است. البته مبتلایان به کرونا ممکن است حس بویایی خود را به طور کامل از دست ندهند، اما ممکن است حس بویایی تغییر کند و فرد نتواند بوها را با قدرت حس کند. حس چشایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین طعم غذا متفاوت می‌شود یا بی‌مزه به نظر می‌رسد.

سرفه‌های مداوم
سرفه مداوم یکی از سه نشانه اصلی کرونا است اما طبق مطالعه فوق از هر ۱۰ نفری که به این ویروس مبتلا هستند، تنها چهار نفر این مشکل را تجربه خواهند کرد.در اینجا «مداوم» به معنای سرفه کردن چند بار در روز، «به مدت نیم روز یا بیشتر» است.سرفه ناشی از کرونا معمولا در مقایسه با سرفه سینه‌ای که خلط یا مخاط ایجاد می‌کند و ممکن است نشان‌دهنده عفونت باکتریایی باشد، سرفه خشکی است. سرفه‌های مداوم حدود چند روز پس از بیماری ایجاد می‌شود و معمولا حدود چهار یا پنج روز طول می‌کشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها