به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۳۱۱۷۸۲

سیاست تحریم علیه ایران خیلی‌قوی و‌محکم است

سیاست تحریم علیه ایران خیلی‌قوی و‌محکم است
گروه سیاسی: سفیر کره جنوبی در ایران بعد از آنکه دو سال است موضوع بدهی سئول به تهران‌ و عملکرد کشور متبوعش را به تحریم‌های ایران ربط داد.
یون کانگ هیون  درباره چرایی نادیده گرفته‌شدن رابطه قدیمی ایران و کره و تبعیت این کشور از سیاست‌های ترامپ گفت: «روابط کره و ایران در ۶۰ سال گذشته صمیمانه و دوستانه بوده است‌ اما متأسفانه در دوران سه‌سال‌و‌نیم دولت ترامپ اختلافات زیادی پدید آمد. البته در رابطه میان کره و ایران در‌حال‌حاضر هیچ مشکلی نداریم. کره معتقد است خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام کار درستی نبوده و یک اشتباه بود‌ اما ما از سیاست‌های آمریکا پیروی نکردیم بلکه فقط به خاطر اینکه سیاست تحریم آمریکا علیه ایران خیلی قوی و محکم بود، شرکت‌های کره‌ای هم مجبور شدند آن را رعایت کنند. در این مسئله کل کشورهای دنیا یکی هستند و نمی‌توانیم بگوییم که فقط کره جنوبی از سیاست‌های آمریکا پیروی کرده است. فقط تفاوت در این است که متأسفانه در زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، بیشترین طلب خارجی ایران از کره و در بانک‌های کره‌ای بود، به همین علت این اتفاق رقم خورد اما وقتی از دور به این قضیه نگاه کنیم، کشورهای دیگر مانند کره هم تجارت دوجانبه‌شان با ایران خیلی کمتر از قبل شد».
او گفت: «فقط چند شرکت چینی که با آمریکا معامله ندارند و در آن بازار حضور ندارند، با ایران کار می‌کنند و برخی از آنها هم دیگر نمی‌توانند با ایران کار کنند، مخصوصا کشورهای دیگری هم مانند کره بازار ایران را از دست داده‌اند». یون کانگ هیون که از خرداد 1400 به‌عنوان سفیر کره جنوبی در ایران آغاز به کار کرده است، توضیح داد: «ما کاملا متوجه هستیم که به علت تحریم‌های آمریکا، مردم ایران خیلی آسیب دیدند اما می‌توانم بگویم که بعد از مردم ایران، کره هم آسیب زیادی از تحریم‌های ایران دیده است. من حتی در زمان تقدیم استوارنامه‌ام به رئیس‌جمهور پیشین آقای روحانی این مسئله را تشریح کردم. ایرانی‌ها باید درک کنند که چرا بزرگ‌ترین طلب ایرانی که بلوکه‌شده، در کره وجود دارد. علت این است که قبل از تحریم‌های آمریکا، کره منابع انرژی زیادی از ایران وارد می‌کرد و اگر آمار آن زمان را نگاه کنیم، کره بیشترین مصرف انرژی را در آن زمان داشت و واردات زیادی از ایران انجام می‌داد اما اکنون که نمی‌توانیم واردات از ایران داشته باشیم، صنعت پتروشیمی کره با مشکلات زیادی مواجه است. به این علت همان‌طور‌که اطلاع دارید، از سیستم بانکی نمی‌توانیم استفاده کنیم و صادرکنندگان کره‌ای هم به این خاطر امکان تجارت با ایران را ندارند. اینکه گفته می‌شود سامسونگ و ال‌جی به بازار ایران آمده‌اند و در‌حال خارج‌کردن پول ایران هستند، صحیح نیست. من یک دعوت رسمی برای بازدید از شرکت اسنوا داشتم. شرکت اسنوا به مقامات بالای دولت ایران گفته است که در حوزه لوازم خانگی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌‌اند و اگر شرکت‌های کره‌ای به ایران بازگردند، دچار آسیب خواهد شد و در نتیجه درخواست جلوگیری از واردات لوازم خانگی کره‌ای را مطرح کرده است. در خیلی از کشورها برای پیشرفت تولید داخلی به‌صورت موقت و برای یک مدت کوتاهی واردات را ممنوع کرده‌اند اما اگر این مسئله هدف و سیاست بلندمدت ایران باشد، باید ورود همه محصولات خارجی دنیا را ممنوع کنند و اینکه فقط روی لوازم خانگی کره تمرکز کند، انصاف نیست! من برای شرکت اسنوا توضیح دادم که اگر این شرکت می‌خواهد لوازم خانگی ایران پیشرفته باشد، باید با شرکت‌های کره‌ای مانند سامسونگ و ال‌جی همکاری کرده و با‌هم پیشرفت کنند. رئیس اسنوا هم پیشنهاد من را قبول کرد و ما این را مطرح کردیم که یک راه خوبی برای همکاری پیدا کنیم.
سفیر کره جنوبی در ایران با بیان اینکه بعد از مردم ایران، کره هم آسیب زیادی از تحریم‌های ایران دیده است، گفت: «کشورهای زیادی نفت خام تولید می‌کنند اما صنایع نفتی و پتروشیمی کره با نفت خام ایران تطابق دارند و ما نتوانستیم هیچ کشوری را نزدیک به ایران پیدا کنیم، بر همین اساس سعی کردیم از میدان نفتی مشترک ایران و قطر نفت مورد نیاز خود را تأمین کنیم؛ هرچند قیمت آن گران‌تر است و اگر از آنجا هم نیاز ما تأمین نشود، از بازار آزاد نفت خود را تأمین خواهیم کرد».
او همچنین گفت: «دولت فعلی روابط صمیمانه‌ای با ایران دارد و به دنبال این است که این روابط را مستحکم کند و بر همین اساس رئیس‌جمهور کره تمام تلاش خود را دارد می‌کند تا هرچه زودتر پول‌های بلوکه‌شده ایران را بازگرداند. در این منطقه (خاورمیانه) ایران مهم‌ترین کشور برای کره است».
برچسب ها: کره جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها