به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۳۱۲۳۰۲

موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است

موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است
گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران، با بیان این که در مقدمه قانون اساسی آمده در تحکیم بنیان‌های اقتصادی اصل رفع نیاز‌های انسان در جهت رشد و تکامل اوست، گفت: نظام تامین مالی و نظام دفاعی بازدارنده باید در کارنامه ۴ دهه گذشته مورد تحلیل قرار گیرد. درحوزه نظام دفاعی در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا، مزدوران منطقه‌ای او، و رژیم صهیونیستی به گسترش ناامنی در منطقه و جهان اسلام دامن می‌زند نظام اسلامی توانسته سطح امنیت را در منطقه به صورت معناداری افزایش دهد و راه را برای خلق قدرت برای امت اسلام فراهم کند.
محمد حسن ابوترابی فردبا اشاره به سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی گفت: سردار سرافراز بزرگ اسلام شهید قاسم سلیمانی که در آستانه شهادت ایشان هستیم برای ملت‌های اسلامی و اروپایی با مبارزه با داعش خلق امنیت کرد.امام جمعه موقت تهران، با بیان این که در حوزه اصلاح نظام تامین مالی قدم‌های قابل قبولی برداشته شده است گفت: با آنکه طی ۴ دهه نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی و خلق امنیت و قدرت دفاعی و زیر ساخت‌های اقتصادی قدم‌های بلندی برداشته شده، اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و درآمد سرانه هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است قرار ندارد.
ابوترابی فرد با بیان این که ناکارآمدی در شاخص‌های کلان اقتصادی به دو اصل مهم بر می‌گردد، گفت: یکی از این اصل‌ها فقدان نظام مالی صحیح و بودجه ریزی مبتنی بر منابع علمی و اصل دیگر نظام بانکی ناکارآمد است. برنامه ریزی نادرست و پیوند منابع و هزینه‌های کشور و تجارت خارجی به درآمد‌های نفتی در طول یک قرن گذشته شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در شرایط نامناسب قرار داده و به دلیل فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمود رهر انقلاب اسلامی که فرمودند رابطه نفت وهزینه‌های کشور را قطع کنید موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شد.
امام جمعه موقت تهران افزود: امروز در ادبیات اقتصادی و سیاسی، تامین مالی دولت (بودجه) مهمترین سند و کلیدی‌ترین ابزار حکمرانی در کشور است. اگر منابع حاصل از فروش نفت طی دهه‌های گذشته به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و در مسیر تعیین شده حرکت می‌کردیم امروز از یک اقتصاد بزرگ، نرخ تورم منفی، درآمد سرانه بالا و وضعیت مناسب در قاره آسیا برخوردار بودیم.
ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران نیز با بیان این که تورم حدود ۵۰ درصد در کنار رشد اقتصادی منفی موقعیت جمهوری اسلامی ایران را از نظر شاخص‌های کلان در وضعیت نامناسبی قرار داده است، گفت: امروز اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره خورده و سرمایه گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم بیشتر ازدرآمد‌های حاصل از منابع نفتی تامین می‌شود. پیوند اقتصاد ملی با نفت و قرار گرفتن این منابع در دست دولتمردان موجب شده بخش اصلی اقتصاد یا تحت مالکیت دولت قرار گیرد یا دولت نقش مستقیمی در مدیریت آن‌ها داشته باشد و این اقتصاد دولتی زمینه گسترش فساد را فراهم کرده است.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که حتی سیاست‌های مالی در نظام بانکی کشور سلطه یافته است، گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعریف می‌شود، لذا هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم و نمی‌شود که بانک مرکزی صندوق دولت برای تامین نیاز‌های مالی او باشد و این امر منجر به رشد تورمی می‌شود که شاهدش هستیم.
وی ادامه داد: تورم یعنی کاهش ارزش پول ملی، انتقال ثروت از جیب طبقات متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت و رکود اقتصاد ملی در واقع رابطه بین تورم و رشد اقتصادی معکوس است.
برچسب ها: نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها