به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۳۱۲۳۱۰

درخشش یک سحابی تاریک

درخشش یک سحابی تاریک
گروه علمی: ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام با انتشار تصویری باشکوه نوشت: "تعطیلات خوبی داشته باشید، از طرف هابل".به گزارش ایسنا، ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری خیره کننده از یک سحابی به نام "سحابی کیسه زغال" (Coalsack Nebula) منتشر کرده است.این سحابی که با نام "کالدول ۹۹" (Caldwell 99) نیز شناخته می‌شود، از شناخته شده‌ترین سحابی‌های تاریک است. "کالدول ۹۹" تقریبا ۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

سحابی تاریک، ابری از گردوغبار و گاز است که گازش نور میدان‌های ستارگان یا سحابی‌های تابان پشت سرش را که از این ابر می‌گذرند، جذب می‌کند. سحابی‌های تاریک که به سحابی‌های جذبی نیز معروفند، هیچ تشعشعی از خود ندارند، ولی ممکن است نورهای جذب شده را به شکل امواج رادیویی یا انرژی مادون قرمز دوباره بتابانند. دو نمونه از سحابی‌های تاریک عبارتند از "کیسه زغال" در آسمان جنوبی و سحابی "سر اسب در صورت فلکی جبار. سحابی‌های تاریک گاهی نوارهایی گسترده و مارپیچ می‌سازند و گاهی نیز به شکل اجسامی کوچک و تقریباً کروی در می‌آیند.

آخرین رصدخانه فضایی ناسا تلسکوپ فضایی هابل است که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد. این رصدخانه ماموریت بررسی و ثبت تاریخ ۱۳.۸ میلیارد ساله کیهان را برعهده داشت. "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. "هابل" با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد.

حال قرار است فردا ناسا تلسکوپ فضایی قدرتمندی موسوم به "جیمزوب" را پرتاب کند که این تلسکوپ نیز دید جهانیان به هستی را تغییر خواهد داد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید. "جیمزوب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی هابل همچنان قوی هستند و این دو تلسکوپ بزرگ قرار است با هم(البته دور از یکدیگر) در فضا مشاهداتی را انجام دهند.

در ابتدا پرتاب تلسکوپ فضایی قدرتمند "جیمزوب" برای امروز برنامه‌ریزی شده بود، اما در پی وزش باد شدید پرتاب آن به تعویق افتاد و حال پرتاب آن به شنبه ۲۵ دسامبر (چهارم دی) در ساعت ۷:۲۰ دقیقه به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۰ به وقت تهران) موکول شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها