به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۳۱۲۴۴۰

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"

شمارس معکوس تا پرتاب "جیمز وب"
گروه علمی: ن تلسکوپ ابتدا قرار بود در روز ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) به فضا پرتاب شود اما پرتاب آن به چهار روز بعد و روز ۲۲ دسامبر(یکم دی) موکول شد. این پرتاب نیز به دلیل بروز مشکل فنی لغو و در نهایت به روز جمعه سوم دی موکول شد. گرچه این بار نامساعد بودن شرایط جوی بار دیگر باعث تاخیر این ماموریت شد. اکنون باید منتظر پرتاب وب طی چند ساعت آینده بمانیم.تلسکوپ فضایی جیمزوب پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است. ساخت این تلسکوپ قدرتمند از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است. وب دارای آینه‌هایی بزرگ به شکل کندوی زنبور عسل با روکش طلاست و جهان را در نور مادون قرمز رصد می‌کند.

جیمزوب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نخواهد گرفت بلکه به نقطه‌ی لاگرانژی۲ رفته و در مداری به دور خورشید می‌چرخد.به گفته‌ی‌ محققان این تلسکوپ به رصد نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ می‌پردازد و آنچه که هابل قادر به رصدش نبوده را آشکار می‌کند.از ابزار علمی بسیار پیشرفته جیمز وب می‌توان به ابزار مادون قرمز متوسط برای تهیه تصاویر شبیه هابل از کهکشان‌ها، دنباله دارها و اجرام آسمانی سنگین توسط کنسرسیوم اروپا آماده شده است، اشاره کرد. دوربین فیلتردار مجهز به حسگرهای دقیق FGS-TFI برای تصاویر با وضوح تصویری بالا از سایر اجرام آسمانی نیز توسط آژانس فضایی کانادا ساخته و سه سال پیش در اختیار ناسا قرار گرفته است. تلسکوپ "جیمز وب" به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیرناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری پس از پرتاب چندین ماه را صرف باز شدن و فعال‌سازی سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود می‌کند تا سرانجام پس از شش ماه اولین تصاویر را به زمین بفرستد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها