به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۳۱۲۶۲۲

مردم تحمل فشار اقتصادی بیشتر از این را ندارند

مردم تحمل فشار اقتصادی بیشتر از این را ندارند
گروه اقتصادی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت و مجلس از نظر گرایش سیاسی همسو هستند که نگرانی‌هایی را برای تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ به وجود آورده که این موضوع می‌تواند زنگ خطر را به صدا در بیاورد.
داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سخنان خطیب امام جمعه موقت تهران درباره بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: آنچه که از بودجه سال آینده استنباط می‌شود این است که وضعیت معیشت مردم در سال آینده بسیار دشوار خواهد بود و این موضوع با شعارهای دولت در تضاد خواهد بود و معلوم نیست این مشکلات به چه شکلی قرار است، حل شود.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در حال حاضر، دلار وضعیت خوبی ندارد و وضعیت درآمد مالی مردم هم خوب نیست افزایش حقوق با درصد خیلی کمی همراه است. به جد این نگرانی وجود دارد که سال آینده مردم چگونه می‌توانند نیازهای درمانی و دارویی خودشان را تامین کنند.این فعال سیاسی گفت: دولت در ارزیابی‌های خود رسیدن به تورم ۱۷ درصد را پیش‌بینی کرده است که فکر می‌کنم این ارزیابی خوشبینانه است. تورمی که ایجاد می‌شود یک تورم دو رقمی است که آن تورم به تورم دو رقمی فعلی اضافه می‌شود.

قنبری تصیرح کرد:  قطعا و یقینا با افزایش قیمت‌ها، بالا رفتن تورم را به شکل بدتری پیش رو خواهیم داشت. در شرایطی که درآمدها افزایش چندانی نمی‌یابد، این به معنی سخت‌ و دشوارتر شدن وضعیت معیشتی مردم است. آنچه که در سال آینده درباره مهار تورم مدنظر دولت بوده، بودجه انقباضی است. که در این مدل بودجه، با توجه به سطح و افزایش درآمدها، بودجه انقباضی می‌تواند به کار کنترل تورم بیاید.

وی افزود: در کل سیاستی که دولت آن را در نظر دارد، برآورده نمی‌کند. از طرف دیگر فقط مشکل اقتصاد ایران، تورم نیست. پدیده رکود تورم را هم در کنار تورم داریم و این خودش باعث شده است که پاسخ مناسبی برای حل مشکلات که برخی‌ها به این راحتی تصور می‌کنند نباشد.

وی درباره افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۱ هم گفت: برای خروج از رکود باید سیاست‌های خاصی از جمله کم کردن مالیات در پیش گرفت. در بودجه ۱۴۰۱ می‌بینیم که مالیات‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و هدف خروج از رکود را تحقق نمی‌بخشد. ما وقتی با رکود مواجه هستیم مالیات‌ها باید کاهش یافته، قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و نهایتا مردم بتوانند با خرید بیشتر اقتصاد را از رکود خارج کنند.

این فعال سیاسی درباره بودجه ۱۴۰۱ توصیه کرد: مجلس باید حواسش باشد و چکش‌کاری کارشناسانه را به شکل مناسبی در بودجه انجام دهد، به طوری که تصمیمات به مردم فشار دیگری وارد نیاورد. به این دلیل که مردم تحمل فشار اقتصادی بیشتر از این را ندارند. هرگونه فشار بیشتر بر معیشت مردم، در واقع به سلامت آن‌ها لطمه می‌زند.

قنبری گفت: مجلس امروز به لحاظ گرایش سیاسی کاملا همسو با دولت است. یکی از مشکلاتی که معمولا در موارد همسویی وجود دارد این است که نظرات مجلس و دولت بسیار نزدیک به هم می‌شود و این نگرانی وجود دارد که مجلس، بودجه را با همین وضعیت فعلی به تصویب برساند که در آن صورت می‌تواند زنگ خطر را به صدا در بیاورد.

وی در پایان افزود: مجلس باید چکش‌کاری‌های لازم را در بحث بودجه ۱۴۰۱ داشته باشد اما با توجه به مسئله همسویی دولت و مجلس بعید به نظر می‌رسد. در کل، انتظار اینکه سال آینده وضعیت بهتری در مسئله اقتصادی نسبت به امسال داشته باشیم، وجود ندارد. مگر اینکه تحریم‌ها برداشته شود و با برداشته شدن آن رشد اقتصادی قابل قبولی در حد ۳ تا ۴ درصد داشته باشیم که به نوعی می‌تواند امیدبخش باشد. در نهایت، آنچه که ما وضعیت سال آینده را در شرایط فعلی براساس تحریم‌ها می‌بینیم، خیلی امیدبخش نیست.
برچسب ها: داریوش قنبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها