به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۱۲۶۲۳

پرداخت 60 درصد حقوق کارگران برای اجاره خانه

پرداخت 60 درصد حقوق کارگران برای اجاره خانه
گروه اقتصادی: پرداخت حق و حقوق کارگران ، دیده نشدن زحمات آن‌ها و مشکلات پیش رویشان همیشه جای بحث و بررسی داشته و حالا با افزایش قیمت دلار ، کرایه خانه، هزینه های درمان و مشکلات متعدد برای تامین هزینه های معیشت ، کارگران نگاه ویژه‌تری را از دولت می خواهند.

به گزارش ایلنا، کارگران  از اقشار مظلوم جامعه هستند که همواره با وجود تلاش‌های بسیار کمترین میزان حقوق را دریافت می کنند و در بسیاری از موارد حق و حقوق‌شان یا با تأخیر پرداخت می‌شود یا به قول خود کارگران از سر و ته حقوق‌شان زده می شود و با وضع فعلی کشور اندک حقوق دریافتی شان پاسخگوی نیاز‌های روزمره زندگی شان نیست.

پرداخت حق و حقوق کارگران،دیده نشدن زحمات آن‌ها و مشکلات پیش‌رویشان همیشه جای بحث و بررسی داشته و حالا با افزایش قیمت‌ ها،  دلار ، کرایه خانه، هزینه های درمان و مشکلات متعدد برای تأمین هزینه‌های معیشت ، کارگران نگاه ویژه تری را از دولت می خواهند .رضا کیخا یکی از کارگران بازنشسته شهرداری در گفت و گو با ایلنا می‌گوید: جامعه کارگری همان قشری هستند که هیچوقت دیده نشده اند و همیشه در اولویت آخر هستند.

وی می گوید: 31 سال کار کرده‌ام و پس از کلی سختی کار، بازنشسته شده‌ام اما هنوز سنواتم پرداخت نشد؛ همسرم مریض است و برای هزینه‌های درمانش نیاز به دریافت این مبلغ دارم ،تقاضا دارم حق و حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند و همین پرداختی اندک را هم از آنان دریغ نکنند .وی می‌گوید: من دست و پایم آسیب دیده و‌ چهار فرزند دارم، با توجه به وضیت اقتصادی کشور نمی دانم حقوق ناچیزی که دریافت می کنم را برای کرایه خانه بپردازم و یا  یا خرج هزینه های زندگی و درمان خودم و خانواده‌ام  کنم.

وی‌ می افزاید: هزینه‌های درمان برای کارگران زیاد است ، در بسیاری از مراکز درمانی، هزینه‌های درمان با دفترچه تأمین اجتماعی آزاد حساب می شود و در واقع بیمه تامین اجتماعی دردی از دردهای کارگران را کم نمی کند و ما استفاده ای از این دفترچه ها نداریم.کیخا می گوید: پسرم سال گذشته در منطقه لار پایش روی مین رفت و جانباز شد و هم اکنون خانواده جانباز به حساب می‌آییم اما از   هیچ رسیدگی به ما نمی شود.

امنیت شغلی نداریم 
یکی از کارگران راه آهن که به دلیل امنیت شغلی نخواست نامش فاش شود می گوید: ما کارگران راه آهن مشکلات زیادی داریم، قراردادهای‌مان یک ماهه، سه ماهه و چهار ماهه است و هر لحظه ممکن است اخراج شویم. کارمان ثابت اما قراردادهایمان کوتاه مدت است.وی می گوید: مشکل فقط این نیست ، ما در بحث دریافت حقوق و بیمه هم مشکلات زیادی داریم .این کارگر خط آهن می گوید: 13 سال است در راه آهن کار می‌کنم و با اینکه شغل‌مان جزو مشاغل سخت است  حقوقم کمتر از 5 میلیون تومان است، همکارانم هم در شرف بازنشستگی هستند اما حقوق شان هنوز به 5 میلیون تومان نرسیده است.وی می گوید: ما 275 کارگر هستیم و مرتب شکایت هایمان را ثبت می کنیم. هر 4 سال یکبار شرکت جدیدی  از تهران می آید و چندین ماه برای حق و حقوقمان باید بدویم.

دریافت حقوق های معوقه نوشداروی پس از مرگ سهراب است
وی می‌گوید: بسیاری از شرکت‌ها پرداختی‌ها  را دیر انجام می دهند ؛ با وجود این همه تورم و گرانی ، روز به روز ارزش پول‌مان کمتر می شود و با تعویق‌های چند ماهه، عملا حقوق‌مان دردی از ما دوا نمی‌کند.
این کارگر می‌گوید: کارگران بازنشسته هم از زمانی که طلا گرمی 3 هزار تومان بود به سختی پول پس‌انداز کردند تا راه آهن به آن‌ها زمین بدهد اما هنوز هیچ زمینی به آن‌ها داده نشد و راه آهن هم پاسخگو نیست.وی می افزاید: ما از مرز میرجاوه تا پاکستان روی خط آهن کار می کنیم و مشکلات مان روز به روز بیشتر می شود . 

او می گوید: همکارانم در میرجاوه در خانه‌های بدون در و پنجره راه آهن زندگی می کنند و حکم نگهبان را برای آن خانه ها دارند اما با این وجود باز هم راه آهن از آن‌ها سفته گرفته و کرایه دریافت می‌کند و در صورت عدم پرداخت کرایه، سفته‌هایشان را اجرا می گذارد.

وی می‌افزاید: ما در حال حاضر زیر نظر شرکت‌های پیمانکار هستیم و درخواست داریم قراردادهای‌مان مدت بیشتری داشته باشد و به صورت مستقیم زیر نظر راه آهن باشیم. تعداد زیادی از کارگران راه آهن زیر نظر راه آهن قرار گرفته اند و فقط کارگران خط آهن باقی مانده اند و تقاضا داریم دولت گوشه چشمی هم به ما داشته باشد.
وی می‌گوید: کارگران خط آهن استان نماینده‌ای در اداره کار ندارند تا مشکلات و حق و حقوق‌شان را پیگیری کند و بابت این موضوع درخواست هم داده‌ایم که رسیدگی نشده، از این رو درخواست داریم به این موضوع رسیدگی شود.

رئیس کانون بازنشستگان در این باره با اشاره به اینکه 50 درصد حقوق کارگران صَرف هزینه های درمانی‌شان می‌شود، می‌گوید: تورم، نداشتن امنیت شغلی، تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا، عدم پرداخت عیدی و پاداش و نداشتن مرخصی از جمله مشکلات کارگران سیستان و بلوچستان است.عسکری می گوید: کارگران با وضعیتی که دولت برایشان به وجود آورده همیشه شرمنده خانواده هایشان هستند .

60 درصد حقوق کارگران برای اجاره خانه هزینه می‌شود
وی می‌گوید: بارها و بارها برای حل مشکل مسکن کارگران درخواست داده‌ایم. متاسفانه چندین سال است که فکری به حال مسکن کارگران نمی‌شود و بالای 60 درصد از حقوق کارگران برای کرایه خانه پرداخت می‌شود، دولت تنها 400 هزار تومان برای حق مسکن کارگران در نظر گرفته در حالی که کمترین اجاره خانه 2 میلیون تومان است.
رئیس کانون بازنشستگان در استان می‌گوید: بر مبنای ماده 27 قانون کار، کارگرانی که بازنشسته شده، از کار برکنار شده و یا فوت می شوند باید به ازای هر سال حق کار یک ماه سنوات  خودشان و یا بازماندگانشان دریافت کنند اما متاسفانه اکثر کارفرمایان از این قانون هم سر باز می‌زنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها