به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۳۱۲۷۲۷

عادت‌های بدی که منجر به پیری چشم می‌شوند

عادت‌های بدی که منجر به پیری چشم می‌شوند
گروه علمی: برای جلوگیری از پیری زودرس چشم باید از یک سری عادت‌های روزمره دوری کرد.  با بالا رفتن سن، چشم انسان کارایی و قدرتی که در جوانی داشته را از دست می دهد به همین دلیل است که بسیاری از افراد از سنین میانسالی اقدام به تهیه عینک می‌کنند.عوامل زیادی در کارایی چشم پس از جوانی تاثیرگذار هستند همچنین رعایت نکردن یک سری عادت های بد، عمر چشم را کوتاه می‌کند و بعضا باعث کوری چشم افراد می شود.
 
۱. قرار گرفتن در معرض نور خورشید
نور خورشید اشعه های مضر بسیار زیادی دارد که تاثیرمنفی بر روی سلامت چشم ها می گذارند، این به معنی نگاه کردن مستقیم به خورشید نیست بلکه بازتاب های نور خورشید هم اشعه های ماورا بنفش را انعکاس می دهند که ضرر جدی برای چشم هستند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در روزهای آفتابی حتما از کلاه های لبه دار یا عینک های آفتابی استفاده مکرر شود.

۲. تغذیه مناسب
تغذیه بر روی سلامت چشم تاثیر مثبت و منفی دارد. خوردن غذا‌های فرآوری شده باعث التهاب چشم می‌شود و عمر آن را کوتاه می‌کند اما میوه و خوراکی‌های طبیعی تاثیر مثبت بر روی سلامت چشم‌ها دارد.

۳. مرتب پلک بزنید
از خیره شدن مکرر به یک صفحه به خصوص صفحه های دیجیتال خودداری کنید. بهتر است پلک زدن‌های خود را در این زمان ها افزایش دهید تا استراحت چشم بیشتر شود.

۴. جوان نگه داشتن سلول‌های چشم
عاملی که باعث پیری چشم و ضعیف شدن آن می‌شود، سلول‌های چشمی هستند. در رژیم غذایی مناسب مانند مصرف انواع مواد پروتئینی طبیعی و ویتامین‌ها برای جوان نگه داشتن سلول‌های چشم، ضروری است.

۵. لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی
در هنگام استفاده از انواع لوازم آرایشی و کرم های بهداشتی شیمیایی در نزدیکی چشم، آسیب های بسیار جدی به این عضو از بدن وارد  استفاده مکرر از لوازم آرایشی غیراستاندارد باعث از بین رفتن بینایی می شود.

۶. از استرس دوری کنید
چشم‌ها هزینه و جریمه استرس‌های ما را می‌دهند پس این یک لازمه است که تا حد امکان از تمام عواملی که ما را به سمت استرس می‌برند، دوری کنیم چرا که ممکن است در نهایت با استرس زیاد، توانایی چشم برای همیشه از کار بیفتد یا با حداقل برسد.

۷. مالیدن چشم
مالیدن مکرر چشم‌ها می‌تواند باعث آسیب میکروواسکولار به رگ‌های خونی کوچک زیر پوست شود. این امر منجر به سیاهی و پف می‌شود. مالیدن چشم ها همچنین باعث پیری زودرس پوست اطراف چشم از جمله چین و چروک و افتادگی پلک می شود.

۸. دوری از مصرف سیگار
سیگار باعث ایجاد استرس اکسیداتیو بر روی بافت‌های سراسر بدن می‌شود. در چشم‌ها، نواحی مستعد این امر ناحیه مرکز شبکیه چشم و عدسی هستند. از نظر جراحان و پزشکان متخصص چشم، دود باعث تحریک ساختار‌های ظریف قرنیه می‌شود که این امر می‌تواند منجر به خشکی و قرمزی چشم شود.

۹. از  کم خوابی پرهیز کنید
اگر شب‌ها به اندازه کافی نخوابیم، می‌تواند روند پیری چشم را تسریع کند. این می‌تواند منجر به خونریزی در چشم‌ها و تاری دید شود. در دوره‌های طولانی با استراحت ناکافی، می‌توانیم رگ‌های خونی را به دلیل فشار چشم تجربه کنیم و به همین دلیل است که چشم باعث قرمز شدن و سوزش می‌شود.

۱۰. مراجعه مرتب به چشم پزشک
این یک تصور اشتباه رایج است که شما فقط زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کنید که متوجه مشکلی در بینایی خود می‌شوید. فراموش نکنید که سال به سال به یک پزشک معالج چشم مراجعه کنید تا از سلامت چشم های خود مطمئن شوید. اگر چشم های شما درصد کوچکی، مشکلی داشته باشد، راحت تر و کم هزینه تر معالجه می شود.
برچسب ها: پیری چشم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها