به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۳۱۳۰۴۴

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر
گروه فرهنگی: محققان موفق شدند برای نخستین‌بار باندپیچی فرعون «آمنهوتپ یکم» مصر باستان را به صورت مجازی باز کنند.به گزارش ایسنا، محققان مصری توانستند به صورت مجازی و با کمک فناوری باندپیچی مومیایی فرعون «آمنهوتپ یکم» را باز کنند و جزئیاتی درباره وضعیت سلامت، چهره و حتی جواهرات او را آشکار کنند.
به گفته «سحر سلیم» که یک رادیولوژیست است، حالا که ویژگی‌های چهره «آمنهوتپ یکم» همچون باریک بودن چانه، بینی کوچک و موهای فر مشخص شده است، متوجه شده‌ایم که او شباهت زیادی به پدرش داشته است. شاید عجیب به نظر برسد که «آمنهوتپ یکم» به عنوان فردی که حدود ۳۵۰۰ سال پیش زندگی کرده است دندان‌های بسیار سالمی دارد.

مومیایی «آمنهوتپ یکم» که یک پادشاه جنگجو بود، تاکنون چیزی شبیه به یک معما در نظر گرفته می‌شد چرا که باندپیچی مومیایی او به رغم سایر مومیایی‌های سلطنتی در سال‌های اخیر باز نشده است. اما حالا اطلاعات بیشتری از مومیایی مشخص شده است.

«سلیم» استاد دانشگاه رشته رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره یکی از اعضای گروهی است که با موفقیت توانستند بی ‌آن‌که در واقعیت در مومیایی تغییری ایجاد کنند به صورت مجازی و با کمک فناوری تصویر زیر باندپیچی «آمنهوتپ یکم» را باز کنند. این گروه با استفاده از «سی تی اسکن» جزئیاتی درباره ظاهر و جواهرات چشمگیری را که این فرعون همراه با آن‌ها دفن شده بود کشف کردند.محققان دریافتند «آمنهوتپ یکم» در زمان مرگ ۳۵ ساله بوده است. قد او حدود ۱۵۹ سانتی‌متر بوده و دندان‌های سالمی نیز داشته است. مومیایی او به همراه ۳۰ تعویذ و یک کمربند منحصربفرد طلا با مهره‌های طلا در تابوت قرار داده شده است.

 
«آمنهوتپ یکم» دومین پادشاه از دودمان هجدهم بود که پس از مرگ پدرش «اهمسه یکم» به تخت پادشاهی نشست. او به مدت ۲۱ سال در فاصله بین ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ پیش از میلاد بر مصر حکمرانی کرد.«آمون خشنود است» معنی نام اوست. به نظر می‌رسد دوران حکمرانی او مسالمت‌آمیز بوده چرا که زمان کافی برای تمرکز بر سازمان‌های اجرایی و ساخت معابد داشته است. این احتمال وجود دارد که او با همراهی مادرش حکمرانی کرده باشد.

مصرشناسان با توجه به نوشته‌های هیروگلیفی به‌جای‌مانده می‌دانند که «آمنهوتپ یکم» در قرن یازدهم پیش از میلاد یعنی در دوران دودمان دوازدهم، توسط کاهنان برای مرمت آسیب‌هایی که توسط سارقان مقبره‌ها به مومیایی این فرعون وارد شده بود، باندپیچی مومیایی «آمنهوتپ اول» را باز کرده بودند.مقبره اصلی «آمنهوتپ یکم» هیچ‌گاه کشف نشد. او در سال ۱۸۸۱ در یکی از نقاط «اقصر»، مکانی که در دودمان بیست و یکم برای پنهان کردن مومیایی‌های فرعون‌ها و اشراف‌زادگان و حفاظت از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت کشف شده است.
این مومیایی اکنون در موزه مصری واقع در قاهره نگهداری می‌شود. مومیایی او به دلیل باندپیچی دقیق و بی‌نقص او و همچنین زیبایی ماسک ترحیم او دست‌نخورده باقی مانده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها