کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورود دام زنده برای کشور مخاطره‌آمیز است

ايسنا , 19 بهمن 1392 ساعت 12:43

گروه اقتصادي: رییس سازمان دامپزشکی کشور از مخالفت این سازمان با واردات دام زنده خبر داد و گفت: ورود دام زنده به صورت کلی برای کشور مخاطره‌آمیز است که در این راستا سازمان دامپزشکی تلاش می‌کند با شناسایی تجار و توجیه‌ کردن آنها از واردات دام زنده جلوگیری کند.


مهدی خلج در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: این سازمان اقدام به واردات گوشت قرمز یا دام زنده نمی‌کند و تنها در صورت اعلام نیاز دستگاه‌های متولی مانند ستاد تنظیم بازار وظیفه‌ خود را در راستای نظارت شرعی و بهداشتی برای واردات این محصولات و فرآورده‌های دامی انجام می‌دهد که در این راستا سازمان دامپزشکی تلاش می‌کند تا از کشور‌هایی که دارای شرایط بهداشتی مطلوب هستند این واردات صورت گیرد.

کمبود اعتبارات و نیروی انسانی برای مبارزه با بیماری‌های مشترک

وی گفت: برای پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که سال‌های اخیر شیوع آن در کشور گسترش یافته درصدد افزایش همکاری‌های و تعاملات سازنده با وزارت بهداشت هستیم اما این سازمان برای انجام وظیفه‌ خود در این زمینه با کمبود اعتبار و نیروی انسانی مواجه است. خلج افزود: سازمان‌های بهداشت جهانی دام اعلام کردند که در کشور‌های جهان هشدار گسترش شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام در واقع بیماری‌هایی با منشأ دامی وجود دارند که در این راستا سازمان دامپزشکی کشور در راستای ارتقای سلامت جامعه باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

اختصاص بخشی از بودجه سلامت به بیماری‌های مشترک

وی با تاکید بر جدیت در پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های انسان و دام افزود: در این زمینه باید زنجیره‌ای از دستگاه‌های متولی از جمله سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی دست‌ به‌ دست هم دهند و برای انجام این وظیفه باید همکاری‌های متقابل بین‌ دستگاهی در کشور افزایش یابد اما سازمان دامپزشکی نیازمند اعتبارات و نیروی انسانی بیشتر برای انجام وظیفه خود در زمینه بیماری‌های انسان و دام است. خلج ادامه داد: در این راستا درصدد هستیم تا ضمن برگزاری جلسات مشترک با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی بتوانیم بخشی از بودجه سلامت را به سازمان دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اختصاص دهیم.

واردات 59 هزار رأس گوسفند در 9 ماهه امسال
به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور بر اساس گزارشات رسیده از مبادی وارداتی کشور طی 9 ماهه امسال حدود 59 هزار رأس گوسفند زنده عمدتا از طریق استان‌های جنوب شرقی به کشور وارد شده است.

پیگیری برای کنترل شیوع بیماری در استان‌های شمالی
وی افزود: طی روزهای گذشته به همراه جمعی از معاونان و مدیر کلان وزارت جهاد کشاورزی به استان‌های مازندران و گیلان اعزام شدیم تا ضمن بازدید و مشاهده مستقیم مشکلات کشاورزان و دامداران در این مناطق به آنها بتوانیم توصیه‌های بهداشتی لازم را برای کنترل سلامت دام‌های خود داشته باشیم. خلج گفت: در این راستا توصیه شد تا در مرحله‌ اول کارهای مقدماتی را انجام دهند که می‌توان به تهیه سرپناه حداقلی برای دام و طیور و مراقبت از در معرض قرار‌نگرفتن آنها در برابر رطوبت و باد اشاره کرد. همچنین به آنها توصیه شد تا آب و غذای سالم را در این شرایط تامین کنند و با توجه به این‌که دام‌ها تحت چنین شرایطی با فشار بیشتری مواجه هستند و مکمل‌ها و ویتامین‌ها در تغذیه آنها استفاده کنند.  وی تاکید کرد: از آنجاکه در چنین شرایطی بیماری‌های انگلی نیز می‌توانند رشد کنند باید مبارزه با آنها را در دستور کار قرار دهیم چراکه ویروس‌ها در شرایط سرمای شدید پایداری و بقای بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین طیور و آبزیان تلف شده باید به صورت کاملا بهداشتی دفع شوند و دام‌های آسیب‌دیده نیز تحت درمان و اقدامات کنترل قرار گیرند. رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برای پیشگیری و درمان سریع بیماری‌های احتمالی بروز‌ یافته در استان‌های شمالی کشور توصیه شده تا دامداران به محض دیدن علائم غیرطبیعی از دام خود آن را به اطلاع ناظران و دامپزشکان برسانند تا اقدامات جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های احتمالی انجام شود. همچنین در صورتی که جایگاه دام‌ها خراب شد از جابجایی دام‌هایشان به هر نقطه‌ای جلوگیری کنند.


کد مطلب: 31313

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/31313/ورود-دام-زنده-کشور-مخاطره-آمیز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir