به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۳۱۳۲۸۳
محمد مرندی »مشاور تیم هسته‌ای ایران در مذاكرات وین:

مگر مکانیسم ماشه اجرا شود چه اتفاقی می‌افتد؟!

گروه سیاسی: مشاور تیم هسته‌ای ایران در مذاكرات وین برای احیای برجام می‌گوید جمهوری اسلامی عجله‌ای برای رسیدن به توافق هسته‌ای ندارد و انتظار دولت ابراهیم رئیسی از مذاکرات، بیش از دولت روحانی است.
مگر مکانیسم ماشه اجرا شود چه اتفاقی می‌افتد؟!
محمد مرندی، در گفت‌وگو با «خبر فوری» تصریح کرد «ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟». مرندی گفت: غربی‌ها «تمام» اهرم‌های خود را علیه ایران به کار گرفته‌اند و در واقع اهرم جدیدی ندارند، این در حالی است که ایران اهرم‌هایی از جمله پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود و سایر اقدامات را دارد». وی به طرح پیشنهادات جدید از طرف ایران اشاره کرد و افزود: همین که غربی‌ها مجبور شده و یا به هر دلیلی انعطاف داشته‌اند که موارد جدید مطرح شده از سوی ایران مورد بحث قرار گیرد، اتفاق خوبی است. غرب برای رسیدن به توافق عجله دارد، اما ایران عجولانه رفتار نمی‌کند و باید اطمینان حاصل کند که هر گونه توافق باید منجر به اجرای کامل برجام شود. به گفته وی زمان دقیقی برای توافق نمی‌توان تعیین کرد، اما اگر طرف مقابل رفتار «معقولانه‌ای» داشته باشد، می‌توان به مذاکرات امیدوار بود.
قبلا اروپا و آمریکا اعلام کرده بودند که زمان زیادی برای توافق نمانده و طی چند هفته باید مذاکرات به نتیجه برسد. مذاکرات احیای توافق برجام از فروردین ماه سال جاری با حضور کشورهای حاضر در این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد. ایران در این مذاکرات حاضر نشده است با آمریکا به طور مستقیم گفت وگو کند و ایالات متحده در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.
دور هفتم مذاکرات احیای برجام که اولین مورد از این گفت‌وگوها پس از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رییسی بود از هشتم آذرماه آغاز شده است و ادامه آن از روز دوشنبه از سرگرفته شد. در دور جدید گفت‌وگوها٬ مذاکره کنندگان ایرانی مطالبات جدیدی را مطرح کرده‌اند. ایران بر لغو کامل تحریم‌های آمریکا، امکان فروش آزادانه نفت خود و بهره‌برداری از ارز خارجی برای معاملات با سایر کشورها تاکید می‌کند. در مقابل نمایندگان کشورهای غربی می‌گویند رفع تحریم‌های هسته‌ای باید در موازات با اجرای کامل تعهدات ایران در قبال برجام صورت بگیرد.


حسین دهباشی (فعال رسانه‌ای) در توییتی نوشت: اینکه "اگر قطعنامه‌های تحریم و مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شوند، اتفاق خاصی نمی‌افتد"، حرفِ کاملا درستی است. فقط دوکلمه "برایِ من" وسط جمله کم دارد که به قرینه‌ی آقازادگی حذف و پنهان شده است!

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۰۱
اینها واقعا مردم را چی‌ فرض کردند؟ یعنی مردم نمیدونند که رفتن پرونده ایران به شورای امنیت چقدر بد هست؟همه کارشناس ها حتا داخل ایران معتقد هستند به دون برجام شیرازه نظام و اقتصاد طی‌ چند ماه از هم میپاشه . ببینید دلار چقدر به برجام گره خرده که کوچکترین اخباری از برجام دلار را چند صد تومن بالا و پایین میکنه،شکست برجام که جای خود داره ،تورم ،فساد زاییده تحریم‌ها ،و خشکسالی هم به همه اضافه کنید به اضافه جنگ در پیش به خاطر شکست برجام بین اسراییل و ایران (380885)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۰۶
اگر تیم ظریف همچین دوتابعیتی رو در تیم مذاکره کننده یا به عنوان مشاور در تیم مذاکره کننده داشت اصولگراها ظریف رو اعدام می کردند و میگفتند همه تیم جاسوس هستند.
ایشان نشسته در آمریکا و برای مردم ایران خورده فرمایش می فرمایند. (380886)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۲۹
هیچ اتفاقی نمیفته ‌فقط کاسبان تحریم حالش میبرن دلار۱۰۰۰تومان زمان احمدی نژاد ۳۰هزارتومان شده ووووو زیاد است یک کتاب میشه نوشت واقعا برای ایشان متاسفم (380888)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۳۴
چه جوری ایشان گذاشتن مشاور تیم هسته‌ای یا اطلاعاتی ندارد ونااگاه هست یا منافع داره یا هم اینکه دراین مملکت زندگی نمی کند بیا داخل جامع ببین چه خبر (380889)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۵۶
تازه این شازده پسر در آمریکا زندگی می کند و برای ساکنان ایران نسخه می پیچد (380890)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۶:۵۹
با توجه به مشکلات مردم وگرانی وتورم ایشان یک شب بره در اتوبوس بی ار تی بخواب بعد متوجه اصل داستان میشه (380891)
روز واقعه برای قذافی ها
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۸:۱۰
باشه تو راست میگی ما هم باور کردیم!! فقط یادت باشه اسمت تو فهرست خاطرات مردمه!! (380898)
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۲۲:۳۰
فقط جد و آبادتون جلو چشمتون میاد و برای همیشه به دیدارشون نایل میشین!! کاسبان تحریم حرام لقمه! شاید فرصت فرار هم نداشته باشین که روش حساب باز کردید!! (380905)
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۰:۰۱
عمه فهم دارمون نگاه! اگه مکانیزم ماشه اجرا بشه تفتیش و توقیف نفتکشهای ایران قانونی میشه. خوب همین نفتی هم که با تخفیف میفروشی نمی تونی بفروشی! (380910)
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۳:۴۹
مکانیسم ماشه قطعنامه ها را فعال میکنه اخوی (380915)
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۶:۰۰
برای پولدارها و خواص فشار اقتصادی معیشتی رخ نمیده اما ب ا عوام گرانی و ناامیدی و... (380916)
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۸:۰۵
می دانید که این شازده پسر در آمریکا زندگی می کند؟ (380923)
۱
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۱۰:۳۱
آقای دهباشی اگر سکوت کنید کسی شما را به کم حرفی متهم نمی کند (380928)
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۱۰:۵۱
اگه واقعا راست میگید پس جلسات برجام رو ادامه ندید تا غرب در حسرت برجام بسوزه!! چرا دست از این دغل بازی و عوامفریبی برنمی دارید، شماها مثل بچه ای هستید که دارید با آتش بازی می کنید. وای بر شما اگر خشم ملت شعله ور شود. (380930)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها