به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۳۱۳۴۷۳

نوسان قیمت دلار طی یک ماه گذشته

نوسان قیمت دلار طی یک ماه گذشته
گروه اقتصادی: قیمت دلار در صرافی ملی طی یک ماه گذشته نوسان محدودی را تجربه کرده است. دلار آمریکا در صرافی‌های زیرنظر بانک‌مرکزی روز ۹ آذر ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان ارزش داشت و با گذشت یک ماه روز ۹ دی ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شد. دلار آزاد تقریبا به‌همین اندازه گران شد.
به گزارش فرارو، اسکناس آمریکا در بازار آزاد از محدوده ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان در ۹ اذر به مرز ۳۰ هزار تومان در ۹ دی رسید و ۸۰۰ تومان رشد داشت. اختلاف قیمت دلار در صرافی ملی و بازار آزاد چند سالی است که به محلی برای جولان دلال‌های بازار ارز تبدیل شده، اما از روز شش آذر بخشنامه‌ای از سوی بانک‌مرکزی درخصوص شرایط و مدارک جدید برای دریافت ارز دولتی ابلاغ شد.

نوسان قیمت دلار طی یک ماه گذشته
قیمت دلار دولتی طی یک ماه گذشته نوسان محدودی را تجربه کرده است. اسکناس آمریکایی روز ۹ آذر امسال در صرافی‌های زیر نظر بانک‌مرکزی ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان ارزش داشت و امروز ۹ دی ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. ظرف این مدت بالاترین نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز ۱۳ آذر ۲۷ هزار و ۹۷۵ تومان بوده است و این اسکناس هرگز پا به محدوده ۲۸ هزار تومان نگذاشته است. در سوی مقابل رقم ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان در روز ۹ آذر کمترین سطح دلار در صرافی ملی بوده است. به این‌ترتیب نوسان دلار در صرافی ملی ظرف یک ماه گذشته حدود هزار و ۳۰۰ تومان به‌ثبت رسیده است.
قیمت دلار در بازار آزاد طی یک ماه گذشته حدود ۸۰۰ تومان گران شده است. روز ۹ آذر دلار را در بازار آزاد ۲۹ هزار و ۱۷۰ تومان می‌فروختند و عصر امروز ۹ دی آن را دقیقا ۳۰ هزار تومان معامله کردند. البته طی یک ماه گذشته شرایط در بازار آزاد به این آرامی‌ها هم نبوده است. روز دوشنبه ۱۵ آذر قیمت دلار آزاد با رسیدن به رقم ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان بالاترین سطح خود در سال ۱۴۰۰ را تجربه کرد. همچنین رقم ۲۹ هزار و ۱۷۰ تومان در روز ۹ آذر کمترین نرخ دلار آزاد از یک ماه قبل تا امروز محسوب می‌شود.
نوسان دلار دولتی و دلار آزاد طی یک ماه گذشته
  قیمت ۹ آذر قیمت ۹ دی کمترین قیمت بیشترین قیمت
دلار دولتی ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان ۲۶ هزار و ۶۷۰ ۲۷ هزار و ۹۷۵ تومان
دلار آزاد ۲۹ هزار و ۱۷۰ تومان ۳۰ هزار تومان ۲۹ هزار و ۱۷۰ تومان ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان
شرایط و مدارک دریافت ارز دولتی
قیمت دلار در صرافی ملی روز پنجشنبه ۹ دی ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود و دو هزار و ۶۰۰ تومان کمتر از بازار آزاد خرید و فروش می‌شد، اما چه کسانی امکان دریافت ارز دولتی را دارند؟ از روز شش آذر بانک‌مرکزی سختگیری بیشتری درباره اختصاص ارز دولتی اعمال کرد. قبل از روز ششم آذر هر ایرانی با مراجعه به صرافی‌های منتخب و ارائه کارت ملی می‌توانست دو هزار و ۲۰۰ یورو –معادل دو هزار و ۴۰۰ دلار- دریافت کند، اما خرید ارز دولتی از یک ماه قبل شرایط و مدارک خاص خود را دارد. به‌جز شرایط ۲۵‌گانه دریافت ارز دولتی که شامل موارد مسافرتی، درمانی و دانشجویی و ... می‌شود متقاضی ارز دولتی باید مدارکی مثل بلیط هواپیما، پاسپورت و ویزا هم به صرافی‌ها ارائه کند. سهمیه‌ای که دو هزار و ۲۰۰ یورو یا معادل آن دو هزار و ۴۰۰ دلار محسوب می‌شود. روز پنجشنبه ۹ دی خرید این میزان یورو ۶۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان هزینه داشت. یعنی شش میلیون و ۲۴۰ هزار تومان کمتر از بازار آزاد.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها