به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۳۱۳۵۰۹

احیای برجام در گرو ارایه تضمین‌ کافی

احیای برجام در گرو ارایه تضمین‌ کافی
گروه سیاسی: هشتمین دور مذاکرات وین روز پنجشنبه برای سه روز متوقف و قرار است دوشنبه هفته آینده هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+4 برای ادامه گفت‌وگوها پیرامون رفع تحریم‌ها و رسیدن به یک چارچوب اجرایی برای اجرای کامل توافق هسته ای 2015 به وین بازگردند.
 همزمانی مذاکرات وین با آغاز سال نو میلادی و تعطیلات سال نو موجب شد تا گفت‌وگوها از روز جمعه تا دوشنبه به مدت سه روز متوقف شود.علی باقری و انریکه مورا صبح روز پنجشنبه قبل از اعلام توقف مذاکرات در دیداری جداگانه به جمع بندی گفت‌وگوها تا این بخش از کار پرداختند.رییس هیات مذاکره کننده کشورمان، مذاکرات چند روز گذشته را "مثبت" ارزیابی کرد.
باقری گفت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات در این چند روز ادامه داشت، از جمله چند جلسه درباره راستی آزمایی هم با آقای مورا و هم طرف اروپایی و هم به طور مشترک با آن‌ها برگزار شد. هم چنین درباره لغو تحریم‌ها هم مکاتباتی بین طرف‌ها صورت گرفت و پیشرفت‌های نسبتا خوبی در این چند روز انجام گرفت. امیدواریم بعد از تعطیلات سال نو میلادی و بازگشت همکاران غربی به وین کار را جدی‌تر درباره لغو تحریم‌ها پیگیری کنیم.میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجامی‌نیز روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: امروز با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دیدار کردم تا نتایج به دست آمده در بخش ابتدایی‌ دور هشتم مذاکرات وین بر سر برجام را بررسی کنیم. این مرتبه توانستیم.اولیانوف همچنین روز گذشته در توییتر خود با اشاره به مذاکرات اعضای برجام و آمریکا، (بدون ایران) نوشت: تمامی‌آن‌ها با خشنودی از روند مثبت و جو اداری مذاکرات جاری یاد کردند.روسای هیات‌های مذاکره کننده روسیه و آمریکا نیز به طور جداگانه روز چهارشنبه برای دو بار با یگدیگر دیدار کردند.در دور هشتم مذاکرات از روز دوشنبه 6 دی ماه با شرکت هیأت‌های ایران، گروه کشورهای ۱+۴، نماینده اتحادیه اروپا و نیز حضور آمریکا به طور غیرمستقیم آغاز شد و طرف‌ها گفت‌وگو بر سر محتوای پیش نویس مشترک به دست آمده در دور هفتم را در سطح کارشناسی و سیاسی به بحث گذاشتند.
بر اساس توافق همه طرف‌ها، موضوع لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای آن با رعایت حساسیت‌ها و نگرانی‌های ایران تحت تاثیر خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال 2018 در اولویت بحث قرار گرفته است. با این حال همزمان موضوعات مربوط به اقدامات هسته‌ای متقابل ایران، چگونگی دریافت تضمین اجرای شدن تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی و نیز راستی آزمایی از لغو تحریم‌ها در سطح کارشناسی و سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران تصریح دارند که "گفت‌وگوها پیرامون هر چهار محور در حال پیشرفت بوده و طرف‌ها توانسته‌اند گفت‌گوها را در مسیر درست قرار دهند."این منابع هم چنین بر جدیت ایران در دریافت "تضمین"‌های لازم برای اطمینان از لغو تحریم‌ها تاکید کرده و گفته‌اند که " هیات ایرانی نظرات و ایده‌های اولیه خود در خصوص تضمین‌های لازم را ارایه کرده است.
به نظر می‌آید در همین چند روز از مذاکرات در دور هشتم، طرف‌ها به شناسایی و اولویت بندی مهم‌ترین موارد اختلافی و ورود به جزییات پرداخته اند. با روشن شد این موارد اختلاف اساسی ضروری است تا آمریکا و سه کشور اروپایی همان طور که مدعی بازگشت "صادقانه" به توافق هستند، اراده لازم در این امر را به کار گیرند و در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانند.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها