به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۱۳۶۰۵

5 زمانی که حتما نیاز به کشیدن دندان دارید

گروه سلامت: چنانچه خود را در هر یک از موقعیت‌های زیر می‌بینید احتمالا نیاز به کشیدن دندان دارید. 3 مورد اول را حتما جدی بگیرید.
5 زمانی که حتما نیاز به کشیدن دندان دارید
1. پوسیدگی شدید دندان
پوسیدگی به هر شکلی بدترین مشکل برای دندان‌ها است. زمانی که به موقع آن را تشخیص داده و درمان کنیم هیچ مشکلی برای دندان ایجاد نمی شود اما با پیشرفت آن احتمال عفونی شدن دندان وجود دارد. اگر عفونت دندان گسترش پیدا کند و به پالپ، لثه و یا استخوان سرایت کند نیاز به کشیدن دندان وجود خواهد داشت.

2. وارد شدن ضربه به دندان
زمانی که طی یک تصادف یا هر حادثه دیگری به صورت و مخصوصاً دندان‌ها آسیب وارد شود، احتمال اینکه دندان دچار شکستگی عمقی از ریشه شود زیاد است. اگر شکستگی یا ترک خوردگی شدید باشد طوری که به پالپ دندان آسیب وارد شود احتمالا نیاز به کشیدن دندان و خارج کردن آن از دهان وجود دارد.

3. بیماری پیشرفته لثه
مشابه پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا لثه اغلب به دلیل تجمع پلاک و جرم روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. در حالی که بسیاری از بیماری‌ها ممکن است در بافت لثه‌ها و استخوان‌های اطراف دندان ایجاد شوند، دو مورد از رایج ترین آنها التهاب لثه و پریودنتیت یا عفونت لثه هستند. این دو بیماری می‌توانند باعث شل شدن دندان، آبسه دندان و یا عفونت آن شوند. به همین دلیل کشیدن دندان در افرادی که با عفونت شدید دندان روبرو هستند معمولا رایج بوده و به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

4. نهفتگی دندان
دندان‌های دائمی در وضعیت نرمال و در یک فک طبیعی، باید مطابق یک جدول زمانی رشد کرده و از لثه بیرون بی آیند. اما گاهی ممکن یک یا تعدادی از دندان‌ها در زمان مناسب در نیایند. در چنین وضعیتی با نهفتگی دندان روبرو خواهیم بود.
زمانی که دندانی نهفته است احتمالا به صورت کج رشد کرده و به سایر دندان‌ها فشار وارد می‌کند. در چنین حالتی دندان نهفته مستعد عفونت است که باعث قرمزی، تورم، حساس شدن یا خونریزی لثه می‌شود. افرادی که این وضعیت را تجربه می‌کنند اغلب درد و تورم در اطراف فک و مشکل در باز کردن دهان خود را گزارش می‌کنند. در چنین افرادی معمولا باید دندان به روش جراحی از دهان خارج شود.



5. شلوغی دندان‌ها
زمانی که استخوان فک کوچکتر از حالت طبیعی باشد، جا برای همه دندان‌ها جهت در آمدن در لثه و قرار گرفتن در موقعیت مناسب وجود ندارد. در چنین شرایطی دندان‌ها کاملا شلوغ و در هم تنیده می‌شوند. حتی به دلیل نبود جا، دندان‌های دیگر نمی توانند رشد کنند. معمولا برای درمان افرادی که در چنین وضعیتی قرار دارند 1 یا تعدادی از دندان‌ها را خارج می‌کنند. چنین وضعیتی بیشتر در بیماران تحت درمان با ارتودنسی دیده می‌شود به همین جهت احتمالا درباره کشیدن دندان برای ارتودنسی چیزهایی به گوشتان خورده باشد.

نحوه کشیدن دندان‌ها به چه صورت است؟
دندان‌ها به دو شکل جراحی و غیر جراحی کشیده می‌شوند. اگر دندان کاملا از لثه بیرون آمده و در موقعیت مناسبی است می‌تواند بدون کمک جراحی و یا اقدامات تهاجمی اقدام به کشیدن و خارک کردن آن کرد.
اما اگر دندان نهفته و نیمه نهفته باشد در اغلب اوقات نیاز به کشیدن آن به روش جراحی است. در چنین شرایطی بر روی لثه با کمک لیزر یا تیغ جراحی شیار برش ایجاد شده و دندان قطعه قطعه می‌شود. در نهایت پس از خارج کردن آخرین قطعه دندان، لثه برش خورده بخیه می‌شود.



آیا کشیدن دندان درد دارد؟
کشیدن دندان در زمان عمل نباید درد داشته باشد زیر دندان و اطراف آن توسط دندانپزشک بیحس می‌شود. با این حال پس از اینکه اثر داروی بیهوشی از بین رفتن ممکن است بیمار درد جزئی را تجربه کند که البته با داروهای مسکن به خوبی قابل مدیریت است.

برای کشیدن دندان به چه دندانپزشکی مراجعه کنیم؟
برای کشیدن دندان به روش معمولی و بدون نیاز به جراحی می‌توانید به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید اما در صورت نیاز به جراحی بهتر است به یک دندانپزشک متخصص مانند جراح دهان و دندان مراجعه شود. همچنین متخصص لثه نیز می‌تواند اینکار را برای شما انجام دهد.

عوارض کشیدن دندان چیست؟
در صورتی که نیاز باشد تا دندان از دهان خارج شود، با برداشتن آن هیچ عارضه ای برای فرد به وجود نخواهد آمد. اتفاقا در چنین شرایطی اگر دندان کشیده نشود ممکن است عارضه و خطر ایجاد شود. برداشتن دندان‌ها تنها می‌تواند جای خالی ایجاد کند و باعث شود تا دندان‌ها تحت فشار ناشی از جویدن به سمت جای خالی دندان کشیده شده شیفت پیدا کنند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها